Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 5209 ggr
Gatukorsning
4

Dammfri kattsand eller pellets?

Eftersom veterinären (och jag med för den delen) misstänker att min ena katt har fått astma så behöver jag nu råd och hjälp angående kattsand/pellets som inte dammar.

Jag har två kastrerade innekatter hemma, en hona och en hane. De delar på en stor kattlåda med tak (fast utan lucka) som jag gör rent minst två gånger per dag. Kattlådan står i badrummet. Just nu använder jag Ever Clean (lite olika varianter av denna). Det är viktigt att sanden inte är parfymerad då jag har märkt att mina katter inte gillar det, eftersom kattlådan står i badrummet bör det gärna vara en sand som är anpassad för våtutrymmen.

Finns det någon sand eller pellets som dammar väldigt lite/ingenting och som passar i våtutrymmen?

Jag har läst lite i denna tråd, men vill gärna ha mera hjälp och tips.

http://katter.ifokus.se/discussions/50d87ee7d4ebea138401d083-kattsand-som-inte-dammar

Tacksam för alla tips!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

UlrikaD
0

Träpellets? Det dammar om man låter det bli väldigt blött och smular sig, men silar man ofta så är det ju rena träpellets som ligger.

Gatukorsning
0

#1 Är det olika på olika pellets då? Har ju noll koll på pellets…

Funkar det att använda en vanlig kattsandsspade på det, eller ska man ha något annat då? För den sand jag använder idag klumpar ju ihop sig, men om träpellets gör tvärtom vet jag inte riktigt hur man gör rent liksom.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

UlrikaD
1

Jag har vanlig värmepellets och sen har jag Furba-lådor. Det är lådor med sil i. Så om katten kissar kan man bara skaka på lådan så ramlar spånen ner. Och har man allergisk katt kan man ju tömma den lådan direkt. Så på toppen är det bara vanliga hårda trä-pellets.

Vet inte om det skulle funka men jag har illrar och katter ihop och har alltid använt träpellets. Men det finns säkert nån jättebra Kattsand som inte dammar också. Men det får nån annan tipsa om:)
Detta funkar för oss ialllafall.

Gatukorsning
1

#3 Aha, furbalådor! Detta måste googlas. Tack för tipset!

Fridaybrew
0

rea på kattlåda med sil som behövs Arken zoo kampanj 259 kr nedsatt från 329 kr o peewee kattströ nedsatt till 119 kr för 14 liter nedsatt rån 139 kr.

/Fridaybrew

UlrikaD
1

Kollade runt på pee-wee själv nu och jag har två såna lådor också av den här modellen:
http://animail.se/toalada-peewee-lag-bla-47x37x15-cm.html

Sen kostar ju pee-wee pelletsen ganska mycket om man jämför med att man får 14kg träpellets för 49kr mot Pee-wees 9kg för då på extrapris 119kr.

Asuna
1

Jag använder Cats best ökoplus till mina katter det är gjort på trä och dammar inte specielt, Men det är fortfarande klumpbildande, Jag brukar köpa en säck på 40 liter det håller i ca 6-7 månader för mina 2 katter (jag har tre kattlådor)

Gatukorsning
1

# Var får du tag på det? Om man köper en sådan stor säck, tror du att det skulle fungera att förvara den i ett källarförråd då, utan att det blir dåligt (av fukt eller så?. Jag undrar eftersom jag bor i en etta så jag har inte så bra med förvaring i själva lägenheten. Har du använt den i vanlig låda då, eller någon speciell låda?

#3 Jag letade lite efter dessa furba-lådor, men det verkar inte som att de finns med tak. Och eftersom jag bor så att katternas låda måste stå i badrummet, så vored et schysst med något med tak så att sanden/pelletsen inte riskerar att bli fuktig.

#5 Har du peewee? Tycker du att det fungerar bra? Jag har hört lite olika om den nämligen.

Tack för alla tips!

UlrikaD
1

Cats best finns på zooplus, hemkört ända till dörren:)

Furba-lådor finns nog inte med tak, men pee-wee lådorna har såna.

Asuna
1

#8 ja jag har vanliga lådor till Cats best och jag har min sand i en foder tunna i källaren det har inte varit några problem 🙂Jag köper den på Bromma zoomarknad finns flera djuraffärer i Stockholm som säljer den (vet inte om den informationen hjälper dej eftersom jag inte vet var du bor) 😉.

Gatukorsning
1

#10 Jo då, den information hjälper mig mycket då jag faktiskt bor i Bromma! 😃

Ska kolla upp det. Tack!

grandma
1

På grizzly zoo kostar 14 L peewee kattströ 90 SEK. De kör hem det till dörren fritt vid köp över 500 SEK utan avisering. Vill du åka dit s¨å ligger det i Haninge.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Gatukorsning
1

Tack alla för hjälpsamma svar! Ska kolla runt nu efter alla er tips och se vad som kan funka hemma hos oss. Det viktigaste är ju att min lilla katt mår bra tycker jag, så att han inte blir så besvärad av sin astma.

AnnikaMargareta
0

#13 Hoppas du hittar något som passar, mina kissar använder träpellets från fredells byggavdelning i Sickla där kostar en stor påse på 16kg 34 kr. Varje pellet har då en diameter på  8 mm istället för PeeWee orginalet som är på är 6 mm denna skillnad är dock ingenting som mina kissar har märkt av. De forsatte gå på katttoaletten precis som vanligt då jag bytte från peewee pellets till vanliga pellets. Det bästa med pelletsarna är att dammet försvinner och pelletsarna fastnar inte på tassarna så man slipper dammet inte bara i badrummet utan i resten av lägenheten också.