Pingla på halsbandet?
Hej! Har tittat runt på halsbandsmarknaden, nästan alla har pingla på. Förstår ju att det är för att varna eventuella bytesdjur, men borde inte det driva katten till vansinne att å runt och pingla hela tiden? Sedan tycker jag att de är kul att det ser ut som katten har strypsnara på sig, när man sätter på halsbandet, men jag får men lätthet in tre fingrar och då sitter det ändå inte åt. Halsbandet har en resår också, så det borde väl inte vara ett problem? Hon kliar en del på halsbandet, men än så länge har det inte trillat av. Har tänkt chippa henne, men det känns ändå bra om hon har ett halsband också. Hur ser ni på det här med halsband?
Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig
Mina katter är märkta (ena chippad och andra öronmärkt, har planer på att ha båda formerna på båda) och har halsband med namn/nummerbricka. Och dom går inte ens ut…
😛
Vill vara helt säker på att dom kommer hem om dom skulle försvinna. Pinglan kan man ju ta bort om man vill. Jag har pinglorna kvar av någon anledning. Jag tycker ljudet är lugnande/tryggt, och har inte märkt att det skulle irritera katterna på nått vis. (Faktum är att mina katter blir galna om jag tar av dom halsbandet.)
Fast i grund och botten är jag faktiskt inte så förtjust i halsband. Jag har sett alltför många gånger att folk satt på katten halsband och tror att det ska räcka. För att inte tala om halsband som inte går upp om katten skulle fastna… Jag har prövat mina halsband och kollat att dom går upp om dom belastas med den vikt mina katter väger, men det är inte alla halsband som gör det. Särskilt om man har en liten katt som inte väger mycket.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Vi har halsband, antingen med resår eller med säkerhetsspänne som löser ut. Visst ser det ut som om katten har halsbandet för tajt när pälsen sticker ut, men man kollar ju alltid så att man får in ett par-tre fingrar under (beroende på handstorlek, såklart).
Vår katt är inte chippad ännu, dock tatuerad. Men vi ska fästa namntagg på halsbanden snart. Dessutom ska hon chippas i sommar. Ett av våra halsband har reflexband på sig, och pingla, det andra har en pejl-tagg (Loc8tor Pet heter taggen) på sig och pingla. Hon har dock lyckats ta både sorkar och fåglar, så pinglan är nog inte något stort problem i det avseendet… 😉
Tycker själv att halsband är bra. Det med reflex har hon mycket nu på vintern. Vi bor i ett litet villaområde i slutet på en väg. Det åker sällan bilar här, och gör det det är det i låga farter, men vi vill ändå att hon ska synas så bra som möjligt. Det andra halsbandet åker på lite då och då, mestadels när det är ljust ute. Vår katt är normalt inte ute så länge i taget, så då kan man anpassa halsbandet utefter det.
Jag är för halsband, gärna reflex. Fast mina katter har dem inte på sig så länge så jag har slutat köpa.. :3 Det är ju det hä med att OM de skulle fastna.. antagligen är det vad de gör eftersom halsbanden försvinner.
Däremot plockar jag bort pinglan. Dels hade det drivit mig till vansinne att ha den ringandes i örat hela tiden (även om man kanske vänjer sig) och dessutom så funkar den inte. Har sett katter döda fåglar med pingla. För den sakens skull så här på gården har katterna ett jobb att sköta; rått och musjakt. Hellre katt än gift om du frågar mig.
Mina katter är öronmärkta men inte chippade. Detta eftersom man kan se en öronmärkning med blotta ögat, men inte ett chip.. och det finns tyvärr för många herrelösa katter så risken att någon inte ens tittar efter chipet känns för stor. Plus att chip vandrar på katter vilket känns olustigt samtidigt som det kan försämra möjligheten att upptäcka det. Och vissa chip blir inte lästa av alla chipläsare..osv.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Min katt verkar mest bestå av päls, så det där med att vikttesta halsbandet kan absolut vara en ide. :)
Menar du att du tänker släppa ut en ev. dräktig katt??? 😮
Eh.. Nej Men någon dag kommer hon ju få komma ut och då är det väl en fördel om hon är chippad. Var väldigt orolig när hon var borta två dagar!
Våra katter är tatuerade, (när jag flyttar hemifrån blir dte förmodligen chip också)
Våra katter hatar halsband. Vi försökte när dom var små, men varje gång dom hade varit ute så kom dom hem utan halsband, så vi gav upp. Dessutom tycker jag det är lite läskigt, är livrädd att dom ska fastna.
//Jessie
Mina katter har reflexhalsband med pingla. Lucas, som är den "bästa" jägarkatten är väldigt klumpig av sig så hans pingla låter jättehögt när han försöker jaga. Fåglar och ekorrar brukar klara sig undan honom, däremot möss lyckas han ändå fånga. Vi har väldigt mycket möss som alltid kommer in i huset så katterna hjälper oss med det problemet. Däremot min äldsta katt, Lisa, smyger omkring på ett sätt som gör att hennes pingla inte ens hörs. Visserligen jagar hon inte så ofta längre, men ändå. Måste bara säga att jag tycker det är så tråkigt med den här sajten ibland. Hittade en tråd som jag bara inte trodde kunde medföra några dåliga kommentarer, alltså OT-kommentarer som inte hör till ämnet. Men hann inte mer än att läsa till och med 5e kommentaren innan jag insåg att folk tydligen vill orsaka "tjafs" även i denna tråd.
Jag har inte halsband på mina katter. Tycker inte alls om tanken att de kan fastna i något. Däremot är det tatuerade vilket känns bra när de går in och ut som de vill.
Elsa, min lilla katt, hon fångade en fågel när hon var ute första gången. Fast hon inte är så pigg på att gå ut egentligen, är hon en riktigt jaktkatt. Så man kanske kan förvänta sig "presenter" även i framtiden, trots pinglan. :P Ja, OT-kommentarerna kommer nog bli svårt att få bukt med, men ju mer man vågar poängtera hur otrevligt man tycker att det är och att vi är många som känner så, kan förhoppningsvis dessa aggressiva inlägg minska med tiden.
Just det - pingla tror jag inte alls är trevligt för katten😕 Hade mina katter haft halsband så hade jag definitivt tagit bort pinglan!
Som du märkt så brukar katter lära sig jaga med pingla ändå 😉
Kom förresten att tänka på min gamla katt apropå inlägg #7 Hon hatade också halsband och var som den värsta dramaqueen världen skådat! När man satte på halsbandet ramlade hon omkull och snurrade och försökte typ mörda halsbandet. Hon blev helt bananas och när hon väl gett upp att försöka få av sig det, satt hon och tittade på en med stora anklagande ögon, vägrade röra sig en tum och jamade surt. Hon satt t.o.m. I en skum ställning, som om halsbandet vägde tio kilo eller nåt. Hon gav sig inte heller så vi tatuerade henne i örat och chippade istället, för att vi kände oss så elaka annars. :P
🙂
Jag har alltid haft safety halsband med reflex och pingla :) Jag tycker att pinglan är, precis som #1 sa, som en trygghet. Men vi tog bort den för ett tag sedan då sambon sa att pinglan lär ju vara dryg åt na. Först DÅ har jag tänkt på det, haha. :) Men nu strosar hon runt med halsband, men utan pingla :) Men hon är ju en riktig pingla ändå, min katt ;)
Jag har i alla fall inte märkt av att vår katt inte gillar pinglan. Däremot är det ju smidigt för grannarna t ex, att höra att nu kommer det en katt. Samma sak för oss, inomhus så hör vi var hon är, och minskar risken att snubbla och slå oss. För vår katt bara älskar att smyga runt fötterna på en när man går runt i huset.
min katt har pingla och en typ bricka där det står namn och tel.
funkar bra här!
#8 ts har i en tidigare tråd skrivit att katten troligen är dräktig, så min fråga om hon släpper ut en dräktig katt är inte så konstig i sammanhanget. Min fråga var inte tänkt som "tjafs", det var av omtanke för katten. Det här är ju ändå ett kattforum, där man månar om katterna.
#8 håller med dig. Det enda man kan göra är att ignorera såna inlägg så de inte får näring.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//

Jag har halsband som man kan ställa in i 3 olika lägen berömde på vad kattwn väger så utlöses knäoperation om den skulle fastna. Har innekatter som wnsast har halsband om dem har tratt.
#19 Vart kan man få tag på ett sånt?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

#19 Köpte det på djuraffären vid Väla i Helsingborg.
Ha ha, ja det är nog tyvärr lite långt för mig att åka för ett halsband.
😃
//Lamina
Är katten utekatt är det mer värt att tatuera och/eller chippa då halsband lossnar/hakas av mm Det finns faktiskt folk som medvetet tar av katter halsband som de träffar ute..
Jag vill gärna ha reflexhalsband på min katt som får vara ute men han tar sig ur dem varje så det år inte. Jag har däremot tagit bort pinglan.
Jag har också halsband på min där jag småkkat in så mycket info det bara går. Bättre att vara på den säkra sidan ;) men jag har tagit bort plingan då det blir svårt för henne och jaga möss.
Varför chippar ni inte era katter? Eller är halsbandet bara en extra säkerhetsåtgärd? Det är i alla fall risk att katten fastnar med halsbandet i något och billigare än att köpa nya halsband hela tiden.
// Nalle Puh//
#26 endel säger ju att deras katter är öronmärkta eller chippade men vill ha halsband som extra säkerhetsåtgärd..
Även flera som skriver att dom har säkra halsband med resor eller med spänne som släpper upp och att dom även testat detta så att det fungerar..
Ibland förstår jg inte varför folk inte läser igenom tråden innan dom skriver..
#27 Om det där var en pik till min fråga så tycker jag att du ska tänka lite på tonen. Jag tror faktiskt inte att alla katter med halsband är chippade. Om de varit det skulle det väl inte finnas så många hemlösa. Men du kanske vet att alla som har skrivit i tråden har chippade katter.
// Nalle Puh//
#28 , ursäkta men ska jag tänka på tonen ? Tycker du ska läsa det du skrev första gången engång till isf :)
Ne inte ALLA men du skrev frågan "ni" alltså blev den riktad till dom som skrivit i tråden innan, och många har skrivit att dom är chippade eller tatuerade..
Jag har halsband som en extra åtgärd då jag gärna vill vara på en säkra sidan om hon skulle gå vilse.. Då kan de se direkt vart hon hör hemma än att behöva söka efter id nr osv via datorn då mitt namn, adress och nr står på halsbandet.
OT. Annso, om du är ifokuspolis och lusläser allas inlägg för att sen hoppa på när du får tillfälle, så varsågod.
Anser inte att mitt tidigare inlägg har något med det här att göra och min fråga angående chippning var absolut inte menad att vara otrevlig. Det var bara en enkel fråga. Jag vet att det är väldigt lätt att missförstå och bli missförstådd när man skriver men hur du fick till det nu att jag var otrevlig ens i mitt första inlägg förstår jag inte. Det var bara ett konstaterande om att man ibland får lägga ner och detsamma gäller nu för jag tänker inte dra det här i långbänk.
// Nalle Puh//
Saken var den att även jag hade tänkt att svara i tråden och jag gjorde då det som var självklart för mig, läste i tråden först innan jag skrev och då blev mitt inlägg lite annorlunda än det jag hade tänkt skriva :) .. Sen förstår jag inte hur man kan bli "anklagad" för att lusläsa allas inlägg för att sedan hoppa på när detta är ett forum, där man vanligtvis är inne och LÄSER för att se vad ANDRA SKRIVER och dela tankar och åsikter..Förstår inte annars vad man gör inne på ett forum ? =/
Förstår dock inte hur du läser om du inte sett att dom flesta i tråden använder halsband men inte sett att dom redan svarar på dina frågor ? och sedan lekte du polis ang om folk inte chippar och att dom faktiskt kan fastna med halsband ??..jag visste iaf vad som skrivits innan la mig i och svarade :)
Du kan vara lugn för nu har jag fått mitt sagt ang hur du vänder om allt du gjorde innan du kommenterade för att svartvåla mig, så nu svarar inte jag heller mer :)
🌺
// Nalle Puh//
Jag satte på mina katter halsband och skulle vara duktig trots att de är märkta. det blev en dyr historia. Katten fick stora rivsår och exem. 😕 Så jag tog av halsbandet på alla katter. de går ej långt och har ju märkning ändå. 🙂
Men oj :( Tråkigt ! Men hur fick den rivsår från halsbandet ? och hur går det med material hemma om den fick exem från det ? Frågar detta av ren nyfikenhet :)
Den fick rivsår av att ha halsbandet som gav honom exem som reaktion på att han hade det på sig. fick salva att smeta på så det tog bort både exemet och klådan. Han slutade klia sig när halsbandet åkte av och han fick salva mot det.. Och Jag har aldrig satt på katterna halsband igen. De är idemärkta ändå.
Jag har ju halsbandet mest som extra säkerhetsåtgärd, då hon har tatuering i örat. Då har vi halsband med reflex eller pejltagg, beroende på tillfälle osv. Och jag skulle aldrig sätta på henne ett halsband utan resår eller säkerhetsspänne. Faktum är att det halsband som har pejltagg har lossnat två gånger då hon fastnat i buske/träd respektive en trave plank (fråga mig inte hur hon gjorde, det är en gåta!). Vi hittade igen halsbandet med hjälp av pejltaggen. 🙂
Visst, halsbandet kostade 170kr (ej inräknat tagg, den köper man separat) med det är snyggt, mjukt mot halsen samt har visat sig flera gånger ha ett väl fungerande säkerhetsspänne. Då tycker jag att det helt klart är värt att lägga lite extra slantar på något som håller och fungerar.
Vi ska ju chippa henne i sommar, och då kommer vi också att sätta en namnbricka på halsbandet, med kontaktuppgifter, tatueringsnummer samt info om att hon är chippad. Känner att man inte kan vara nog försiktig.
Min familjs första katt hade halsband, hon var borta i en vecka och vi trodde att hon aldrig skulle komma tillbaka. Men hon kom ålandes hem med ett stort sår kring höger framben, halsbandet hade fastnat runt benet och skavt upp det. Såret var riktigt otäckt och hon mådde riktigt dåligt. Jag skulle aldrig sätta på någon katt ett halsband på grund av det som hände Elin. Bättre att chippa och tatuera enligt mig.
#28 Ska Anso tänka på tonen, läs igenom dina inlägg och försök sätta dig In i hur de uppfattas utifrån.
#37 Var köper du dem halsbanden?
Den gråvita saken som sitter på halsbandet är ett skydd för pejltaggen, som vi köpte från http://www.loc8tor.com/ som heter Loc8tor Pet.
Tycker det är upp till var och en om man vill ha halsband eller om man vill sätta på ett halsband för att man är rädd att katten kommer bort.
Jag för min del skulle va duktig och visa andra att han hade halsband. Men gör aldrig mera om det. Som sagt blev en allergisk reaktion och vetrinär besök. Men mina katter går inte långt alls utan de är i närheten av hemmet.
#43 Instämmer helt med dig, det ska ju vara upp till var och en att bestämma. Vi tar av halsbandet över natten, för att minska skav. Då och då har vi även halsbandsfri period, då hon får gå utan. Jag tror att det nog minskar risken för skav. 🙂
#43 visst ska man få bestämma själv men vissa tror faktiskt att halsband är ett säkert sätt att ägarmärka en katt ifall den försvinner vilket de inte är. Har man utekatt är ju de säkrast att öronmärka/chips sin katt.
#40 Ja jag har tittat efter hur jag skrivit och jag säger än en gång att jag inte hade för avsikt att såra någon, vara otrevlig eller komma med pekpinnar. Jag ställde en fråga och borde kanske läst på igen. Att halsband kan fastna vet de flesta så det kanske var onödig information men ff ingen pekpinne. Det är ju tråkigt att det feltolkades men det är ju inte ovanligt här. Jag har själv misstolkat inlägg så jag är inte fri från "synd". Det här visar lite av det jag svarade #8 på att det lätt blir tjafs om en vanlig fråga och egentligen borde jag leva som jag lär, dvs ignorera Annsos kommentar men istället vaknade mina primitiva sidor, jag blev förbaskad och jag kunde inte låta bli att retas lite.
Självklart gör alla som de vill med sina katter så länge som det inte är vanvård det handlar om.
// Nalle Puh//
Ett bra sätt att undvika missförstånd är att skriva extra tydligt och använda smilisar.. 🙂och försöka att läsa de man skriver extra noga och tänka på hur det låter. för det är lätt att det låter hårt fast man ej menar det.. 😕Men nu tycker jag det är nog tjatat om det.. 🤫
Dumt om de blir en stor sak av en liten grej 🤔
😃🌺
// Nalle Puh//
:D
Iaf, så verkar lilla Elsa trivas bra i sitt halsband och i går flög hon ut som ett skott, när barnen skulle ut och leka, men hon höll sig på tomten och gick in samtidigt som dem. Jag vill nog ha bägge, både hängslen och livrem, så att säga. Så länge halsbandet lossnar om hon skulle fastna, är det nog inga problem. Är sugen på pejltaggen också som #42 har.
#50 Att tänka på är att räckvidden "bara" är ca 100 meter, men det är ovärderligt för att kolla så inte katten råkat stängas in i t ex ett garage. Eller om man letar efter katten där man vet att det ofta går, så kan man täcka in ett hyfsat stort område på inte alltför lång tid. 🙂
Vart hittar man en sådan pejltagg? Har faktiskt aldrig hört talas om det innan :)
De säljs på http://www.loc8tor.com/uk/petshop.html 🙂
#50 lite OT men skrev du inte i en annan tråd att hon hade löpbeteende? då skulle jag definitivt inte våga ha henne lös ute - halsband eller inte
Vad bra! Utmärkt om katten skulle bli inlåst eller fastna någonstans.
Nu är ju inte jag så mycket för halsband men om man har en ung och nyfiken kisse så kan jag tänka mig det.
Ska spara länken.
Jag tar alltid bort pinglan. Är enormt jobbigt och störande ljud plus att min hankatt ej kan jaga möss då heller som han ska.
Nej pinglan är skit tycker jag, skulle aldrig stå ut med den.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#54 Jo, det stämmer, jag höll henne inne men min dotter råkade släppa ut henne, när hon skulle ut och leka. Det är delvis därför jag vill ha både och, för att jag inte kommer kunna förhindra att våra barn släpper ut katten i framtiden. Kommer även att kastrera henne.
#57 Kastrera henne nu. För är hon ute nu är risken stor att hon blir parad.
Hon har antagligen redan blivit parad, så jag kastrerar henne efter kullen.
#59 Så du vill ha en kull med kattungar där du inte ens vem vet är pappan?
Och om jag ej minns fel, så var eran hona ej så gammal?
#60 Men detta har jag redan diskuterat i en annan tråd som blev upp till 200 inlägg, så den diskussionen hoppar jag inte på igen. :)
#61 Dock har jag ej varit med i den, så hur ska jag kunna veta det?
#62 Det trodde jag inte heller, det var därför jag informerade dig om det ;)
#63 Ser det ej som info, utan mer "avfärdande" av frågan, men det är min tolkning av det du skrev i alla fall…
#64 Ja, det ÄR ju helt klart ett avfärdande IOM att jag inte längre ha intresset att diskutera just den frågan, men jag uppfattar inte att det var på det viset som du tog det. Det är svårt att lägga tonläge till text, men jag kan försäkra dig om att jag inte var sur eller irriterad när ja svarade.
#65 Smilisar bland annat är mycket bra! 🙂 Underlättar mycket, för att undvika att någon tar en som sur eller liknande…
Jag HADE ju smilisar….
#57 men du skrev en tråd ca 2v efter hon blivit parad dvs bara någon dag sedan att hon börja visa löpbeteende.
nu vet jag inte hur gamla dina barn är men är de stora nog kan man ju lära dem att inte att släppa ut katten. Är hon dräktig så kommer de iaf släppa ut katten och de kan resultera att hon föder ute eller att hon börjar löpa och lämnar de små för en ny kull.
#67 Beror ju på hur man man skriver också, inte enbart smilisar, alltså hur man forumlerar sig osv
Men sak samma, inget att diskutera 🙂
#69 Ok, förstår inte riktigt vad det var som jag sa, som var otrevligt. Fast som du sa, sak samma Folk här på iFokus kan bevisligen reta upp sig på allt. #68 Tack för omtanken, men jag orkar verkligen inte diskutera detta en vända till, då jag redan har gjort det i tre tidigare trådar, Jag hänvisar gärna till min tråd "det här med avel" där jag har svarat på hur jag tänker och resonerar, samt hur jag gör med katten osv
#70 Jag är inte retlig av mig! Och är varken irriterad eller annat? 🙂
Förlåt med denna tråd verkar handla om allt annat än det den va menad som 🤔 Tycker att ni ska återgå till att prata halsband innan det blir fel 🙂Är lätt att de blir missuppfattningar på nätet..
#71 Syftade inte på dig heller. :) #72 Det var det bästa inlägg jag läst på länge! :)
#73 Läser man det du skrivit, så ser det ut som att det hör ihop, med det du skrev till mig så.
#70 men det var ju bara någon dag sedan att din hona som blev parad för 14dar sedan börjat med löpbeteende?
sedan om dina barn inte kan lära sig att inte släppa ut din katt nu hur blir de då när hon är dräktig/har små kattungar. Tänk steget längre
#75 Det var osäkert löpbeteende och jag börjar mer och mer misstänka att hon är dräktig. Mina barn är små och kan själva öppna dörrarna, så ja, risken finns att hon kommer ut. Helt korrekt.
# 76 har hon fått hallon?
Är hon dräktig så håll henne strikt inne om du så måste låsa dörrarna för barnen. Har du otur så kan hon smita högdräktig och föda utomhus…
men nog med OT från min sida=)
Ja, jo, det är lättare sagt än gjort, min äldsta är fem och jag har tre, låser ju på dagen, men när man skall ut och leka och ska släppa ut tre barn, händer det att den fjärde smiter med. Har börjat stänga in henne när vi skall gå någonstans, men som sagt min ädsta är fem och kan öppna/stänga dörrar, det kan dessvärre mina andra också…. Som tur är, är Elsa inte så pigg på att vara ute… Men som sagt, de är en av orsakerna till att jag vill ha en pejlgrejimojj
Men femåringen borde ju kunna förstå när du förklarar. De yngre barnen går väl ändå inte ut ensamma, så där kan du ju ha lite koll när ni går ut. Och se till att ha dörren låst annars. Om du förklarar lite pedagogiskt för femåringen så kan kanske han/hon också hjälpa till lite grann att se till att katten hålls inne. Femåringar brukar kunna uppskatta att få lite uppdrag och hjälpa till lite grann.
Bara lite tips från min sida, i all välmening.
Jo, alltså, jag har inhängnad tomt, det är mycket svårare än det låter nu såhär på våren ch de bara springer ut till sina kompisar. Håller koll på det så mycket jag kan, det ha som sagt bara hänt två gånger. :)
#80 Jag förstår att det är svårt att hålla barnen i styr när man bor i eget hus. Villabarn verkar dessutom tro att dörrarna stänger sig själva. De lever här och nu 😃.
// Nalle Puh//
Små barn har lätt att glömma. de ska bara som Alfons.. 😉