Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 728 ggr
[NinaCrown]
0

En till katt? (OBS Långt inlägg)

Jag går i tankarna om att skaffa en till katt, huvudsakligen för att min norska kastrathane Torsten behöver en till kompis att leka med, men även för att det skulle vara mysigt med ett till busfrö hemma.

Det är nämligen så att Torsten har ett otroligt stort sociallt behov, som jag och min andra katt Elsa (kastrerad huskattshona) inte kan fylla ordentligt. Men som vanligt när man överväger ett till djur poppar det upp tre miljoner frågor… Denna tråden är därför dels lite för ventilering, men även för att höra vad ni tycker och tänker kring vår situation…

Så… Då kör vi! 😉

Jag har mina katter som innekatter och bor i en etta på 41kvm, dock med väldigt bra planlösning då lägenheten är avlång så katterna kan springa runt och komma upp ordentligt i fart när de leker… Men är det inte lite litet med 3 katter på 41kvm? Jag har även en ganska stor balkong som ska nätas in, men den kommer ju inte kunna vara öppen hela tiden.

Jag är väldigt säker på att Torsten skulle älska att ha en till kattkompis (då han älskar i princip allt och alla) men frågan är hur Elsa och den nya katten kommer trivas… Elsa är nämligen lite skygg men hon blir bättre och bättre, numera får till och med vissa gäster klappa henne om de stannat länge och varit lugna. Hon har dock inte träffat några andra katter än Torsten sen hon flytta in hos mig som kattunge… Och sen vet man ju aldrig hur den nya katten kommer bli, speciellt om det är en kattunge. Den kan ju få nästan vilken personlighet som helst.

Ska man skaffa en hona eller hane? Finns ju massor med för och nackdelar kring båda könen. Jag tror det skulle vara bättre för Elsa med en honkatt som inte leker lika hårt som hankatter brukar, men jag tror att Torsten skulle trivas bra med en brottarkompis… Sen är det hela ekonomiskt med. En hankatt är billigare att kastrera, men de blir ofta större än honkatter och kan därmed behöva mer foder.

Och när vi ändå är inne på ekonomi, så räknade jag ut att en till katt kommer kosta ungefär 400kr/mån i foder, sand och försäkring. Utöver det kommer det vaccineringar, kastrering och eventuella övriga veterinärsbesök, det blir en del pengar för någon som är sjukskriven.

Om jag nu kommer skaffa en till katt, vad ska jag då ha för typ av katt? En raskatt eller en omplacering? Eftersom att Torsten är en Norsk Skogkatt så vore det ju kul med en till norsk, men jag har även funderat på en Somali eller en Neva Masquerade. Samtidigt känns det ganska bra att ge en omplaceringskatt en ny chans i livet, men känns lite mer osäkert i det att den kanske inte fungerar tillsammans med Torsten och Elsa. Jag är även nyfiken på utställningar, och då behöver man ju en raskatt.

Utöver detta har det flugit upp en del småfrågor som egentligen inte påverkar valet riktigt, men som ändå behöver en lösning…

Vart ska jag kunna ha ytterliggare en kattlåda utan att det luktar kattbajs i hela lägenheten?
Hur ska jag göra med kattungefoder? Elsa och Torsten äter ju allt de ser!
Tänk om nya katten är superintresserad av jakt och inte låter undulaterna vara ifred.

…osv osv…

Som sagt, är inte lite som rör sig runt i mitt huvud just nu 🤦‍♂️ Någon som har någon egen tanke kring allt detta?

VildaVittra
0

Jag bodde på 14 kvadrat med fyra stora hundar, så din etta låter som ett hav för mig. 😃

Tänk på att du har ett tak också, häng upp hyllskivor eller plywoodskivor en bit ifrån taket så har de lekplatser där också. När jag var liten gjorde min pappa just så med min gigantiska tågbana, då kunde han fira upp den i taket när jag lekt klart.

Du kan inte sätta en kattlucka i balkongdörren?

Angående kattlådan så tycker jag att du bygger på höjden där också, kan de hoppa upp på en bokhylla från golvnivå, så kan de nog hoppa in i en höghuskatttoalett.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[NinaCrown]
0

Måste tyvärr köpa ny balkongsdörr om jag ska kunna såga ut för en kattlucka i den (planerar redan detta för badrummet) iom att jag hyr min lägenhet och inte äger den.

Men det med kattlådor ska jag filura på 🙂 Vill dock inte ha katterna så högt upp i övrigt, då Torsten inte har den bästa balansen… Den högsta platsen de har nu är deras klösträd där högsta hyllplanet är till min axel.

VildaVittra
0

#2 kolla på blocket, folk skänker ju i princip iväg gamla dörrar. Så sågar du i den och stoppar de befintliga i källaren.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[NinaCrown]
0

#3 Får se om jag hittar något, är en ovanligt bred dörr nämligen 😛 Då jag bara har fönster åt ett håll så tror jag de försökte kämma in så mycket fönster som möjligt, och då fick det bli en större dörr för att kunna ha ett större fönster där i. Min gissning iaf!

[vargunge]
0

# 1 14 kvm, är det inte du som tycker det är hemskt med katthem för att katterna inte får röra sig fritt?

VildaVittra
2

#5 14 kvm inomhus, där jag och hundarna sov samt lagade mat. Draghundstokar spenderar en hel del tid utomhus med just drag.

Och nej, det är inte därför jag vägrar stödja katthem.