Katt som kräks
Våran ena kisse har kräkts stötvis hela dagen. Sammanlagt 7 ggr. Mest är det mat och gräs som kommit upp. Men han är envis på att äta hö, vilket väl inte är bra? Tror ni det kan vara magsjuka eller något allvarligare? Jourvet. vill inte ta emot oss då han äter och dricker.
MVH Erika :)
Tror det är pga höt. Ingen normal föda för en katt. Försök hindra honom från det. upphör inte kräkandet så kontakta veterinär igen.

Höt började han äta efter att han spytt. Spytt inatt och på morgonen. Ska till vet. på eftermiddagen men nu vägrar han äta. Varken torrisar, blötmat eller fisk går ner. Fy så oroligt det är :'(
Hö är ju torrt gräs så jag tror han kan må dåligt o därför äter höet. När min ena är dålig så vill ha äta på något sådant.
Är viktigt att katter äter då de annars kan få något som heter fettlever så kan bli sekundärt sjuka.

Kan det vara kräksjukan på G? Den verkar ha avtagit nu så här års men det finns väl eftersläntrare kvar. I Örebro har den härjat hela vintern. Mina katter hade det i början av februari.

#3 Kan man göra någon pure av kokt fisk och försöka få i honom? #4 Hur länge varar den innan dem blir bättre? Kurre börjar bli allmänpåverkad nu :( Kräks slem nu när han ingen mat i magen har.
Dricker han och får han i så fall behålla vätskan? För ögonblicket är uttorkning ett större problem än om han som vuxen (?) svälter 24 timmar. Får han inte behålla vätska är det dags för nytt samtal till veterinären. Speciellt som han börjar bli allmänpåverkad.
Medarbetare Hittekatter iFokus

#6 Ja han dricker och får behålla det mesta. Som jag skrev i #2 har tid på eftermiddagen hos veterinären. Nu har han dock ätit både fisk och blötmat frivilligt och fått behålla det i 55 minuter nu så hoppas han fortsätter såhär nu!
Bra om du ändå låter honom bli undersökt. Skönt att det verkar ha vänt. Kanske det bara var kräksjuka.
Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppvätskad och skonkost blev resultatet av veterinärbesöket. Skönt att dem inte hittade något allvarligt fel på honom :)

Och nu ikväll har han börjat spy igen :( Mellan 11-19 har han inte spytt men nu ikväll från 19:30 ungefär till nu kräkts 3 ggr. Första gången mat, sedan slem. Tycker så synd om honom och samtidigt finns tankarna där att vi kanske inte kommer få ha våran Kurre kvar. Han är ju bara 4 år :'( Minns våran förra kisse som började på liknande vis. När det kom blod ur båda ändorna gav vi upp och lät honom somna in endast 3 år gammal. Här hemma blir det ingen glad påsk iår.
Vi har haft kräksjuka här för ett tag sen, grannen har det nu på sina katter,så kan vara det din katt fått. Det går ju över även om det är jobbigt ett par dagar. Vi fick tvångs mata ena katten ett par dagar :( Inge roligt alls! Hoppas din katt kryar på sig snabbt!

Och idag är han ännu sämre. Spytt och vägrar äta och vill inte ens gå ut (går i koppel) mor har åkt iväg till jourvet för röntgen. Sjukt jobbigt att inte veta. I tisdagskväll tuggade han på en folieförpackning typ sån som tabletter ligger i. Är rädd för att det kan vara något sådant som sitter fast i mage/tarm. Självklart är han inte försäkrad. Hur mycket kostar en akutoperation?

#12 Det kan gå på måååånga tusenlappar :( :(

#12 Rädd för det :( De hittade inget på röntgen iaf. Mer än att mage och tarm var irriterad. Han har fått dropp och vätska under huden. Specialmat och antikräkmedel. De är påväg hem nu med trött kisse. Håll tummarna för kurre!

#14 Hoppas att han blir bra!
Jag har åkt in akut till djursjukhus med en katt med liknande symptom så fick hon antikräkmedel och dropp och nästa dag mådde hon prima finfint.
Jag har haft fyra katter med magsjuka i några dagar. RNA honan spydde sista gången i går på kvällen men nu äter och dricker de alla. Det pågick i cirka en vecka. Jag fick utskrivet Zantac som ska hjälpa mot illamående. Mina katter äter hö, speciellt ena katten. Han sitter i lådan där kaninen har sitt hö och glufsar riktigt. Det har han gjort i flera år då skadligt tror jag inte men helt klart inte en katts riktiga föda.

Skönt att höra. Hoppas det blir samma resultat för våran kurre. En sak är säker efter helgen blir det försäkring på båda kissarna.

Nu ikväll/natt har han ännu inte kräkts men han verkar ha fått problem med kisseriet. Sprungit på lådan 7 ggr på 2 timmar och kissar bara små pölar åt gången. Får Hoppas att det är pga han blev kall när han var ute idag. Sätt ganska mycket på snön. Annars blir det ny resa på morgonen till veterinären. :( 36 timmar utan sömn börjar kännas. Ursäkta ev. stavfel.