Mat till kattungen?
Kan man nästan direkt börja ge lite olika till kattungen? Eller ska man hålla sig till tex 1 smak bozita, 1 sorts torrfoder osv? Vill längden ge bozita blöt, orijen torrt och ev lite vom og hundemat färskfoder ibland, samt lite annat rått kött, kanske ägg-gula några i veckan? Vad tycker ni?
Ge den det den ska ha senare på en gång tycker jag.
Men ingen hundmat!
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Jag tycker att du skall fortsätta med den föda som kattungen fått hos uppfödaren i några veckor innan du byter varsamt till den mat du vill använda.
Det är superlätt att pajja kattungens mage och betydligt svårare att komma tillrätta med det efteråt.
Jag tror att du kan fasa över blötmaten till Bozita ganska snabbt, blanda den de är van vid med 1/4 Bozita första dan, 1/2 andra den osv, men ta det lugnt med Orijen. Det är i mina ögon det bästa torrfodret jämte Carnia Lynx och några få andra, men är de vana med ett torrfoder med lite kött så sätter det fart på deras magar.
Låt det ta uppåt två veckor innan du har fasat över helt genom att ge några kulor Orijen dag1, lite mer dag2 osv.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Tack för råden ska göra så. Har några fler synpunkter på detta så kom gärna med dem :)
#3 tror de riskerar diarre att gå så fort fram med bozita om katten ej är van. skynda långsam.