Hur fungerar maskmedel?
Försvinner maskarna på dagen eller dröjer det någon dag eller vecka innan allt är borta?
Är det skillnad hur det verkar om man ger något medel i endos eller om man ger tredagarskur Axilur?
Några preparat som är bättre/sämre?
Min ena katt Jinnie har mask och hon bajsade ut dem ca 2 timmar efter jag henne dem första tabletten. Hon går på Axilur 3 dagars kuren med sista dagen idag. Min andra katt får också tablett men på honom har jag inte märkt nånting överhuvudtaget. Med Axilurmedlet så ska man göra om kuren efter två veckor och sedan efter ytterligare 6 veckor så tycker djursjukhuset att jag ska lämna in träckprov från båda katterna så att de kan analysera att all mask är borta.
#1 Tack för ditt svar AnnikaMargareta. Är det första gången du avmaskar? I FASS står ingenting om att man behöver upprepa kuren efter två samt sex veckor, finns det någon särskild anledning till att du får göra det på dina katter?
Man tar ganska raskt död på maskarna, men det krävs ytterligare kur för att vara säker på att även äggen har dödats.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#3 Hmm, brukar alla göra det? Köra en kur till trots att de allra flesta maskmedel uppges ta alla maskar direkt?
Konstiga frågor kanske men jag är novis på detta. Mina båda katter var redan avmaskade hos uppfödaren när jag hämtade hem de i somras.
Enligt bipacksedeln för Axilur kan det ta 10 dagar för att ägg och larver ska vara dödade. Just för det medlet ser jag ingenstans att man ska göra om behandlingen.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Jag har för mig att jag avmaskade min honkatt två gånger när hon först kom till mig, men minns inte riktigt. Tror det stämmer det där om att de flesta maskarna dör vid första omgången, men att man vill vara säker på att även äggen dör och därför göra det en gång till.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
#4 Det är första gången jag maskar av dessa två men jag har maskat av andra katter som levt som utekissar tidigare och sett riktigt äckliga saker. Dessa två kattungar var också avmaskade samt vacinerade två ggr vid leverans men den ena hade mask ändå. De är båda innekatter lite märkligt så jag tror att jag ska skicka in träckprovet så att de kan kolla ordentligt att allt är ok. Det finns ju väldigt många olika sorters mask.
#5 jag har fått instruktioner från vetrinären som jag följer, de skrev både maskmedelmärke samt hur det skulle gå till dvs vänta två veckor göra en avmaskning till sedan träckprovet som ska skickas in 2 månader från att jag var där på besök med katten.( Jag åkte dit pga av att hon inte åt och drack) Nu äter/dricker hon precis som vanligt, kankse något glupskare dock.
Står det inte på paketet/bipacksedeln att kuren ska upprepas, så ska man INTE upprepa!
Man ska heller inte avmaska på rutin utan enbart om man har anledning att misstänka mask (antingen ser man mask i avföringen eller om katten tappar kondition eller liknande. Alternativt ta ett mask-prov.). Att avmaska ger alltid en risk för resistens. Resistensen sitter inte hos katten - som många tror - utan i masken. Resistens innebär att masken är immun mot det maskmedlet. Det i sin tur innebär att katter och även människor kan dö av maskangrepp eftersom det inte längre finns botemedel mot mask. Det finns redan masksorter som är resistenta mot vissa medel, är osäker å om det finns de som är resistenta mot allt. Men det finns ex. bakterier som är resistenta mot alla eller de flesta penicillin som finns, vilket leder till dödsfall eftersom läkarna står maktlösa. Den enda skillnaden på resistenta maskar och resistenta bakterier är att det ena är mask och det andra bakterie, bägge sorterna är allvarliga.
Av samma anledning är maskmedel till häst nu receptbelagt.
Det är viktigt att inte avmaska i onödan. Väldigt viktigt! Även om vi inte är värst här i Sverige (I USA exempelvis är det inte ovanligt att ha daglig avmaskning via fodret.. och utomlands är det också vanligt att man använder antibiotika ungefär som man använder alvedon här) men vi bör ändå vara försiktigare.
Veterinärens råd bör man naturligtvs följa.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.