Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1938 ggr
MrsBex
0

BARF-mat - Hur funkar det?

Hallo! Jag är lite nyfiken på det här med BARF-mat. Känns som att det skulle vara bättre för min katta än torrfodret hon äter nu. Hur krångligt är det? Får ibland bilden av att det är mycket pill och att det är lätt att man får för mycket eller lite av något, så att hon inte mår bra. Hur funkar BARF om katten är dräktig?

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

Scorpio97
0

Du kan ju kika in på BARF iFokus, där finns mycket info (:

//Jessie

MrsBex
0

Åh, det ska jag göra! Tack!

UlrikaD
1

Om ett djur är dräktigt, sjukt eller på något sätt inte är "som vanlig" då ska man inte gå över till Barf.
Det är ju då extra viktigt att de får i sig allt de behöver och att börja laborera då kan gå illa.

Däremot kan man ju ge kött som extra tillskott till den vanliga maten. Som ju då om katten är t.ex dräktig måste vara extra bra. Då kan man ju prova sig fram vad katten tycker om.

Sen kan man ju ge barf till kattungarna. Det som är viktigt att tänka på där är att om man hel-barfar sina djur så bör ju den som köper ungarna fortsätta med det och det är inte alla som vill.

När jag haft iller-valpar så har jag hel-barfat dom i och med att alla mina huvudsakligen får barf. Men jag har även sett till att de var vana vid torrfoder för iller så att om de nya ägarna inte kunde/ville fortsätta med helbarf så skulle det vara lätt för ungarna med övergången.

Men helbarfar man sina djur så vill oftast de som ska köpa ungar lära sig. Förra kullen hitte-katter som föddes här hemma får fortfarande barf  i sina nya hem:)

MrsBex
0

Ja, jag har funderat mycket på det fram och tillbaka. I min butik har de frysta grishjärtan. Är det ok att ge lite av ett sådant till min katt, vid sidan om torrfodret? Kan man ge t.ex kycklingvingar med ben, om de inte tillagats? Som sagt, är det väldigt mycket pill? När man läser om det, verkar det handla om väldigt exakta mått och helt ärligt är jag livrädd att göra fel!

UlrikaD
0

#4 Om man fryser hjärtan så försvinner mycket av näringsämnena efter ett tag. Titta hellre efter färskt i köttdisken. Kycklinghjärta är mer poppis härhemma än grishjärta, men det är bra att växla.

Kycklingvingar är bra mat, men i början så kommer de (i bästa fall) tugga på köttet och lämna benen. För att få i sig det de behöver så behöver de äta upp benen också.
Men som tillägg till den vanliga maten funkar det jättebra.
Jag brukar dela upp mina kycklingvingar i två delar. Då är de lättare för katten att äta och de luktar mer så det kan locka.

När man kommer in i det så är det inte mycket pill tycker jag. Men det kan vara svårt att vara säker på att de får i sig precis allt de behöver. De behöver ju olika sorters kött, en del tillskott, benmjöl ifall de inte äter ben osv.

Mitt förslag är väl att man börjar med att ge lite av varje som tillskott till den vanliga maten. Sen under tiden kan man ju läsa på så man lär sig mer innan man går över helt. Om man nu väljer att göra det.

Det står väldigt mycket bra artiklar inne på barf.ifokus vill jag minnas. Även just hur mycket och av vad en katt behöver i veckan. Tror inte jag minns fel.

MrsBex
0

Så jag kan, med gott samvete ge min katt kycklingvingar, vid sidan om hennes vanliga mat? Jag vet inte ännu om hon är dräktig eller ej. Fast det märker jag ju snart. Får testa mig fram :)

UlrikaD
1

Katter är rovdjur och köttätare. Naturlig föda är bara bra. Kan du dessutom få din katt att äta ben så slipper du dyra räkningar för borttagande av tandsten.
Inte ens min 16-åriga katt här hemma har tandsten. Helt rena tänder.

MrsBex
0

Vad bra, då blir det mer kyckling här hemma framöver, vingarna kan vi gott avstå. :)

MrsBex
0

Läste nåt inlägg någonstans om någon som gett sin katt möss. Kan man köpa frusna sådana, eller är det också dåligt med tanke på näringsämnena? Vill ju inte gärna ha hemma och själv ha ihjäl dem, känns lite hemskt.

UlrikaD
0

Möss är ju också något de kan äta. Men det är inte alla katter som överhuvudtaget vill lukta på kött eller möss. De är så vana vid sitt torrfoder att de inte vet vad det är.
Det kan ta många månader att få en katt att smaka kött, eller så kan det gå direkt. Olika från katt till katt.

Nackdelen med de flesta frysta möss man köper från djuraffär är att de är massproducerade. Många möss som får kull på kull på kull på liten yta tills de dör.

Nu ger jag inte mina djur möss ändå, man jag skulle aldrig stödja en sådan uppfödning. Så tänker du köpa möss, fråga var de kommer ifrån. Finns även djuraffärer som föder upp själva och slår ihjäl i sin egen lokal. Det brukar inte heller se så bra ut.

Men möss är ett ganska fullgott foder för en katt egentligen. Det är ju ett helt djur så det innehåller det som en katt behöver.

Jag kan inte förmå mig till att ge mina djur möss, jag har möss hemma som sällskapsdjur. Men det är ju många som gör.

Gatukorsning
0

Om du söker på youtube så hittar du bra länkar om hur man förbereder Barf-kost till sin katt. Sök efter Barfmycat eller något sådant (minns inte).

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

MrsBex
0

Ok! Nä, får nog bli kycklingvingar för min del också :P Ska kika på tuben

HeleneAndreasson1988
0

http://www.youtube.com/watch?v=xsUuZLI6Qis

Länk till barf i 8 delar 🙂

http://barf.ifokus.se/discussions/50546c0dd4ebea71ba001cec-interaktiv-lathund-for-barf-recept-med-enkelhet?4d712456b9cb462141046284-1

Länk till ett excelprogram där du skriver i din katts vikt i gram och aktivitetsnivå ca 2-3 % för normalaktiv katt (kan skilja sig mycket olika från katt till katt) om din katt är dräktig och hon gillar maten och äter ben oxå kan du vänja över lite smått, hon behöver då mellan 5-10 % per dag, men skiljer sig från katt till katt.

Lycka till 🙂

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll