Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2764 ggr
MrsBex
2

Tecken på dräktighet

Jag vet att efter tre veckor kan katten må lite illa och så, plus att det syns på spenarna. Men finns det några ledtrådar som kan avslöja om hon är dräktig innan dessa tre veckor?

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

annzoo
0

Har honan parat sig under löp så är det relativt säkert att honan är dräktig. Man får vänta och se. Ett tecken på att dräktighet ej skett är att honan löper, dock finns undantag.

Honan brukar äta mer, bli lugnare mm

MrsBex
0

Ok, min hona går runt en del och jamar, fast det kanske är tecken på ett nytt löp?

annzoo
0

#2 brukar hon inte gå runt och jama så skulle jag tippa på att ett löp är på gång. En katt kan löpa varannan vecka om man har otur och det är normalt speciellt när det bli ljusare ute.

MrsBex
0

Okej, då är det nog det, vad synd. Ville egentligen i te hat ungar ännu, men nu vart man ju nästan lite inställd på det. Blev ju lite besviken.

annzoo
1

#4 Just denna tid är det ganska dåligt att få kattungar då de oftast föds en hel del kattungar just under juli-augusti så trycket blir högt = svårare att sälja kattungar. Det är nu under mars då de blir ljusare som katterna blir löptokiga..

MrsBex
0

Ja, jo, men nu var detta inte meningen, så det är inte så mycket att göra åt.

IceJossan
10

Om din hona får ungar senare under våren/sommaren och egentligen när som helst på året, så var beredd på att du kanske inte får ungarna sålda. Kanske blir det 6 ungar och du enbart får 2 sålda för att det helt enkelt finns för många huskatter att få tag på så att det inte finns hem till alla dina (det finns ca 100 000 hemlösa katter, så uppenbart finns det inte hem till alla katter som föds). Då får du räkna med att ha din hona + 4 ungar som växer upp hos dig. Det funkar sällan med mor + ungar när mamman inte längre vill ha sina ungar i sin närhet.

Det är mycket viktigt att tänka på detta innan man låter sin katt få ungar - det är vanligt att det blir problem med att hitta hem till ungarna och att det blir problem hemma med de ej utflyttade kattungarna.

MrsBex
0

Jag har en annan tråd där du kan ta en kölapp och framföra dina kunskaper. I denna tråden vill jag ha svar som inte är OT. Tack på förhand!

IceJossan
12

#8 Hur kommer det sig att du så omöjligt kan ta emot råd och information? Otrevliga inlägg kan man gott ignorera, men ren information och rena tips i god ton, är det så fel att ta emot?

Svar på din fråga: Nej.

MrsBex
1

Jag kan lyssna, men du kan inte kräva att jag skall tycka just som du. Jag har läst och lyssnat, du och de fyra, fem till som attackerat min förra tråd har rabblat samma saker hundra gånger nu. Hur kommer det sig att DU inte kan lyssna när jag säger att det räcker?

IceJossan
9

#10 Läs igen, jag har inte skrivit att du ska tycka som jag, jag har inte skrivit ett enda inlägg om det i vare sig den här eller din andra tråd. Jag är inte en av dem som attackerat dig i din andra tråd. Synd att du inte ser det utan verkar hysa agg mot alla som inte hejjar på dig i det här med kattdräktigheten.

MrsBex
1

Därför att du tar upp samma saker som fem andra gjort innan dig. Nej, du säger inte rätt ut att jag skall tycka som du, men du nöjer dig inte heller med att jag ber dig hålla dig till ämnet, utan skall ta upp samma sak som andra har gjort. Du måste ju förstå att jag för tillfället är mättad på info som inte handlar om min fråga och därmed slutar läsa när jag ser att du återupprepar samma sak som andra redan sagt.

IceJossan
7

Det jag skrev hade ingen annan nämnt, men du har uppenbart bestämt dig för att allt som skriv är en upprepning och ett tjat. Synd. Men jag ska inte skriva nåt mer förutom direkta svar om jag blir vidtalad.

MrsBex
0

Jo, det har dem. Ni ha lite olika siffror och ni uttrycker er på olika sättt, men infon är densamma. Förstår att du vill väl, men jag är som sagt rätt trött på tips nu.

[sakring2]
0

Får man starta en tråd om samma ämne igen? Undrar bara till moderatorerna. Ingen annan behöver svara.

[[pimey]]
1

Sluta häng på detta forum då för du kommer bara få höra "tjat" sen att starta hundra trådar hjälper precis inte

MrsBex
0

Så ni kan med andra ord inte låta bli att svara saker som är OT? Sakring2, är det inte bättre att fråga en sådan fråga direkt till en moderator? D lär ju få svar snabbare på det viset.

[helenal]
3

Tycker annzo svarat på din fråga. Sen får du vänta ett par veckor och se.. Tips är att gå till veterinären och få ett riktigt svar men kan inte låta bli att tycka att hon bara är barnet själv om hon är dräktig:( knappt ett år och kanske dräktig. Jag personligen tycker det är för ungt… Men men.

pebb
1

Det är bara att vänta och se, min ragdoll är inne på v 5,5 nu och jag är ändå inte säker, även om jag tror att det är ungar eftersom hon går upp i vikt och äter som en häst. Hallontuttar kan man ju se vid 3v men det är inte heller säkert, det är olika från katt till katt, nu har min haft ungar en gång och därför har jag ännu svårare, men även första gången var jag osäker på om det verkligen var hallon.

Men för säkerhets skull så se till att hon får bra mat att äta så eventuella ungar kan utvecklas som dom ska.

Katthemsmatten
5

TS Om du inte vill ha information, varför startar du en ny tråd om samma sak? Om du vill ha ett svar angående din katts dräktighet utan att få några kommentarer finns det säkert ett dussin veterinärer i din hemstad som kan svara på dina frågor. Mot en viss avgift, givetvis.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Fridaybrew
4

Man får de svar man förtjänar helt enkelt!

Du la ribban väldigttidigt med lite halvdrygt svar redan i #2 i andra tråden för att sen tok flippa redan vid #15.

Dock är det det vanligaste reaktionen att sätta taggarna utåt när man inte får de svar som önskas. Helt naturligt och inte unikt alls. Att det sen drar iväg är svårt att undvika.

Kan säga som så att TS har störst ansvar att formulera sig korrekt och hålla god ton, då förblir tråden oftast lugn, men kommer det dryga inlägg eller medvetet provocerande ja då har man redan tagit ställning och egentligen är diskussionen över redan då.

/Fridaybrew

Mullemu
6

#21 Alla har ett lika stort ansvar att formulera sig korrekt och hålla god ton. Att lägga över skulden på någon annan när man själv har gjort något dumt är väldigt fult. Det är ingen ursäkt att någon annan möjligtvis har betett sig sämre!

Rumblebee
5

Men jösses… MrsBex, du är inte särskillt van vid forum? Dom går ALLTID off topic. Såvida man inte skriver på Zoonen, det är väl det enda forum jag vet som tenderar att hålla trådarna rätt så mycket inom topic, förmodligen för att det finns många barn som skriver där och lätt håller med om saker…

Hur som helst.. Annzo verkade ju svara på din fråga, hur mycket gör det då att någon annan kommer och talar om att du kanske får sitta hemma med flera kattungar för att du inte får alla sålda? Man kan inte begära att alla som svarar svarar på just den fråga som ställdes. Det vore ju ren diktatur nästan.

''Jag har en annan tråd där du kan ta en kölapp och framföra dina kunskaper. I denna tråden vill jag ha svar som inte är OT.
Tack på förhand!'' låter ju lite skapligt drygt. Varför helt enklt inte ignorera de kommentarer du inte gillar istället för att skriva dryga kommentarer? Det gäller ju egentligen alla. Kan man inte svara ordentligt så ignorera det totalt.

Speciellt i den andra tråden… där är det ju verkligen stinkande atmosfär med personangrepp som topping, så den borde väl egentligen bli borttagen tycker jag….

MrsBex
0

#23 Ja, i går när jag skrev dessa inlägg var jag en aning fed up, måste jag erkänna. Det är klart att man ibland hamnar utanför ämnet, men som många ändå håller med mig om, blir man i princip bombaderad utav dem som tycker att man är oansvarig osv. Jag är väl sådan att jag brukar svara på tilltal, fast det är ju som att hälla vatten på en kvarn, då man inte delar åsikt. Att du väljer ordet diktatur är intressant, då de som inte kan låta bli att sprida sin propaganda just vill att man skall låta bli att skriva, gå ur forumet eller göra som de säger.

[RMSLiners]
9

Det är just detta jag menar med det jag skrev i din andra tråd att det inte bara är de som svarar i en tråd som ska ha god ton utan också trådskaparen. 

I ett forum diskuteras det och jag kan förstå IceJossans inlägg, vilket är en upplysning som också är relevant till din huvudfråga, i #7 iom vad du skrev i #4.

[the_virus]
6

#24 IceJossan var helt vänlig, gav sina råd och tankar och det hör till ämnet eftersom inget ämne kan hålla sig 100% till grundfrågan. 
Du satte direkt taggarna utåt pga tidigare erfarenheter i den andra tråden (där du också satte taggarna utåt direkt). 
Det är svårt att bli respekterad när man inte kan visa respekt själv.🙂

MrsBex
0

Självklart, men eftersom jag inte håller lika bra reda på exakt vem som skrivit vad och sedan såg en som följde med från den andra tråden hit. Uppfattade jag det just då som att den personen ville fortsätta tjata här. Självklart skall man ha god ton, men iom att jag är rätt trött på att höra propaganda, vill jag också göra tydligt att jag inte är intresserad av att lyssna på det örat. Sedan måste jag kunna stå för mina åsikter på samma sätt som någon annan och jag har rätt att bli irriterad. Då kan man antingen välja att sluta tjata eller att fortsätta tjaffsa. Det är ganska enkelt.

Fridaybrew
8

Men googla istället till dig informationen om du inte kan hantera ett forum!

Det är uppenbart att du inte är egentligen intresserad av några svar förutom sånt som konfirmerar dina felaktiga uppfattningar mao ryggdunkningar. Som du själv skriver så har du slutat lyssna varför då ens fortsätta skriva?

Är det att du medvetet vill provocera vilket isf är på gränsen till vad man kallar forumtroll. Att skriva för att röra runt i grytan och sen bara hälla på mer olja på elden med jämna mellanrum. I ditt fall är oljan okunskap och oviljan att ta till dig fakta.

/Fridaybrew

MrsBex
0

#28 Hur var det nu med den trevliga tonen? Om inte du kan sluta vara otrevlig mot dem som inte tycker som du, kanske Du borde hålla dig borta från forum? Jag vill ha svar på mina frågor, jag vill inte ha 180 propagandainlägg som alla skriver samma sak. Jag diskuterar gärna runt om tonen är trevlig, men om man direkt går till anfall kan man ju inte direkt vänta sig en klapp på kinden tillbaka

[the_virus]
1

#27 Men om det är någon som följt från andra tråden och håller en bra ton, vad är då problemet? Varför ska du sätta taggarna utåt för att du upplevt en person negativt tidigare? Eller för den delen haft negativ erfarenhet och hört åsikten tidigare? Då kommer vi inte långt i ett forum om man ska bli sur mot personer eller bara särskilda åsikter. 

Och det är ett diskussionsforum med åsikter. Ser du det som propaganda och inte vill lyssna så tacka bara för informationen och säg att du ska fundera över den delen? Eller så kanske forum inte är en passande miljö för dig om du blir så arg över en annan åsikt.

Du verkar ju själva tycka att andra sidan ska acceptera dina åsikter, men du gör ju samma sak själv?

Katthemsmatten
3

#29 Kontakta en veterinär. Då får du svar på alla dina frågor.

MrsBex
0

#30 Jag accepterar deras åsikter. Jag vet att de vill väl, men jag vill inte bli söndertjatad om det. Nej, man behöver inte bli arg. Efterklokheten är en exakt vetenskap

Katthemsmatten
2

#32 Man kan alltid be en Medarbetare låsa tråden när man tycker den har tjänat sitt syfte.

Rafflan
0

#33 men hon får ju inte direkt svar på det hon undrar, eller jo kanske 1 eller 2 svar men det finns ju fler erfarna personer än så som kanske vill dela med sig av sin åsikt? ;)

Katthemsmatten
3

#34 Eller så vill de inte det eftersom det inte leder någon vart.

Rafflan
2

#35 svar på frågan tar ju faktist TS till sig, men svar som att hon borde kastrera, att hon gör fel, osv, det är dem hon redan hört och inte tänker lyssna på så varför fortsätta tjata och försöka "tvinga" henne att göra som ni vill?

MrsBex
0

#36 Tack!

[RMSLiners]
8

#27 Det du kallar propaganda, antar du syftar på de hemlösa katterna som finns i sverige, så är det något du kommer få höra i varje svenskt kattforum som finns. Det finns många personer som arbetar med att hjälpa dessa katter och få bort dem från gatan, samtidigt som de jobbar med att höja kattens status i samhället, jag är en av dem. 

Just människor som inte värderar katter högt är orsaken till att flera hemlösa katter dör av svält, fryser ihjäl eller dör av sjukdomar ute i det fria.

Huskattsavel stoppar i sin tur möjligheten för dessa hemlösa katter att få ett eget kärleksfullt hem hos någon som bryr sig om dem vilket gör att fler katter dör.

Förstår man detta så förstår man också vart de olika personerna vill komma med sin, som du säger, propaganda.

Är man inte insatt i frågan vad gäller sveriges hemlösa katter så kan jag förstå irritationen när sådant dyker upp men samtidigt ska man kunna ta till sig den informationen utan att förbise från verkligheten.

Vill du skippa all "propaganda" på ett forum så ring en veterinär när du undrar något men ha då också i åtanke att en veterinär kan vara mindre kunnig än en person som verkligen är insatt i kattvärlden. Det är en risk man själv väljer om man vill ta. ;)

mitzerl
8

Jag undrar varför du ställer frågor överhuvudtaget. Du tänker ju ändå göra som du själv vill ändå, utan hänsyn till katten. Du har ju inte för avsikt att lyssna till svaren du får, och tycker att det inte spelar någon roll om katten är för ung för att bli dräktig. Så vad spelar det då för roll om katten är dräktig nu eller om ett år? 

Är det bara för skojs skull du frågar, eller för att få provocera lite? Någon hänsyn till katten verkar ju ändå inte finnas.

pebb
4

Ett tips är att väga katten en gång i veckan om du inte redan gör det så ser du om hon går upp i vikt

[[pimey]]
3

Håller med #39 varför engagera du dig ens i att fråga fast du skiter i svaren som inte tycks passa dig? Tror du tycker att det är kul då det skapas drama! vi har förstått vid de här laget att du inte tänker ta till dig våra råd på vänligt eller hotfullt sätt så varför fortsätter du?

[Annamaja27]
2

Det finns inga säkra tecken så tidigt.

MrsBex
0

#39 Kan delvis hänvisa till #36 som satte ord på det väldigt bra. Sedan var det ju inte med flit katten kom ut och som jag sagt åtskilliga gånger, kontaktade jag snabbt veterinär för att just ta reda på om det kunde vara en risk för min hona. Det är ju delvis därfö som jag egentligen ville vänta tills nästa år.

[sakring2]
2

Om du nu vill ha kattungar på din huskatt och mistänker att hon är dräktig så finns det abortsprutor som du kan använda och då kan katten få ungar något senare istället.