Oplanerad dräktighet
Finns många inlägg på denna sajt om katter som blivit dräktiga när de blivit utsläppta och löpt. Kommit tillbaka hem igen och ägaren tycker att allt är ok och det ska bli jättegulligt att få en kull kattungar.
Men jag skulle bara vilja berätta hur jäkla fel det kan bli också.
Förra året i december fanns det en högdräktig hona som strök runt i kvarteret letandes efter mat. Det var kallt, det var snö och hon sov i buskarna. Ingen kunde ta hand om henne.
Jag tog in henne och två dagar senare födde hon sin kull.
Jag har fått in högdräktiga honor tidigare, fött upp ungarna och sett till att de fått bra hem i slutändan så tänkte att jag gör likadant den här gången.
Saken är ju att man vet ju inte vem mamman blivit parad av. Kan ju vara en son från en tidigare kull, hennes pappa, någon annan släkting som i sin tur varit resultat av inavel eller liknande. En sjuk katt osv. Man vet ju inte.
Jag ordnade iallafall hem åt alla katterna som förväntansfullt väntade.
Vid 10 veckors ålder blev två av kattungarna sjuka (de var 5) Den ena katten fick en så svår infektion bakom ögat över en natt så det stod mellan att operera bort hela ögat eller avlivning. Fanns ju ingen försäkring på dessa ännu utan det skulle ju nya ägaren ordna och 10000 som operationen skulle kosta gick ju inte direkt att hosta upp så det blev avlivning och jag grät i flera dagar.
Den andra katten hade också återkommande infektioner, nös, var hängig, massa olika symptom. Fick meddela den blivande familjen att han tyvärr inte skulle kunna komma att flytta.
Fick ju behålla honom hos mig för man omplacerar ju inte direkt en sjuk katt. Nu har det gått ett år, han har kostat mig ca 11000kr i veterinärsräkningar. Han har ätit medicin hela detta året och han är fortfarande inte frisk och de vet fortfarande inte vad felet är med honom. Troligtvis är det någonting som är genetiskt fel från början och det är någonting han får leva med resten av livet.
Poängen med vad jag skriver är att ta en kull utan att ha hälsotestade föräldrar är att chansa hej vilt. Det kan bli jättesöta kattungar (som om vi behövde flera) eller så blir det som hemma hos mig.
För de 11000kr hade jag kunnat köpa mig en raskatt istället. Har alltid velat ha en brittisk korthår eller en sphynx.
Men istället har jag världens mysigaste huskatt som mår bra så länge han får sin medicin, men kan krascha vilken dag som helst och det får jag gå och vänta på.
Det är inte kul.
Ett fantastiskt jobb du gjorde och katterna hade tur som hamnade hos dig. Jag förstår precis hur det är att gå och vara orolig för att katten man älskar snart ska ryckas bort ifrån en.

Väldigt bra skrivet. Många ser ju bara det mysiga med kattungar men inte att det kan bli väldigt fel också.
Måste säga att du har verkligen ett stort hjärta som tog åt dig att rädda dessa små och ta hand om den sjuka kissen.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Puttar upp denna på begäran.
Det är sånt jag syftar på när jag skriver "rysk roulette" vid parning av icke testade avelsdjur. Guldstjärna till dig TS som tog in mamma katt.
Mycket bra skrivet. Hemskt att djuren ska få lida för att var och varannan kattägare anser det vara en allmän rättighet att få uppleva "livets mirakel" och gör detta genom att släppa ut sin okastrerade katt.
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
Jag har aldrig förstått varför man inte kastrerar sina djur. Det finns hur mycket kattungar och vuxna katter som helst att köpa, så det är inte någon risk att jag kommer vara utan katt under min levnad. Och dessa tjyvparade honor har man ingen som helst koll på vad deras ungar kan råka ut för.
Heder åt dig UlrikaD som satsat så mycket kärlek, tid och pengar på en katt som inte var din och på hennes avkomma. 🌺
Medarbetare Hittekatter iFokus