Varför tappar hon pälsen?
Min katt Hugo (ja, det är en hona) tappar pälsen, har varit så i ett år ungefär…Det är ''bara'' på magen, under och på sidorna, och på bakbenen, inte huvudet, frambenen eller svansen. Det skiftar lite också, alltså ibland är det mer päls där och ibland mindre. I övrigt så mår hon bra, det är bara mindre päls…
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
Vad äter hon för foder?
Jag skulle inte ge det fodret eftersom första ingrediens är vete. Så byt foder och se om det hjälper 🙂
Bra foder är: Kattmat utan spannmål, fisk och socker. Så leta på innehållsförteckningar som inte innehåller någon av nämnda alt. lite spannmål (högst 15 %).
Lycka till!
Varma Hälsningar Helene Andreasson
SE*Beautiful Stars
Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll
#3 Hon är 6 år (?) och har haft det hela livet, samt alla dom andra katterna, och det har varit riktigt många och inte har det hänt dom något eller henne, så tror inte det är därför…
#4 Det är ändå inget bra foder att ge. Så jag skulle inte ge det. Katter är skapade för att äta kött (bytesdjur) och det är ganska omdiskuterat om katter behöver spannmål, då det inte finns några studier på om katterna äter sina bytens maginnehåll och gör dem det så är det långt ifrån så mycket spannmål som det fodret innehåller.
Har hon dessutom haft det hela livet, så kan det vara fodret för nästan alla fodersorter på marknaden innehåller tyvärr mycket spannmål. Tråkigt att stora foderföretag försöker lura i oss att katter ska äta spannmål…. Veterinärer blir sponsrade av foderföretag så deras åsikter är inte bra dem heller tyvärr. Det är inte lätt att vara kattägare i ett samhälle som bryr sig om kvantitet istället för kvalitet.
SE*Beautiful Stars
Saker och ting kan hända med åldern. Min har blivit svårt allergiskt mot kyckling, som han ätit hela livet och han är nu övcer sex år, så japp saker händer.
Det är viktigt att byta djurslag emellanåt så dem inte blir foderallergiska. Mycket vanligt tyvärr….
SE*Beautiful Stars
Det låter misstänkt som bortslickad päls och när katten slickar bort päls på magen kan det handla om stress eller smärta inne i magen (tex. sveda i urinvägarna pga. UVI). Det låter inte som några klassiska tecken på allergi.
Kan även vara någon annan katt som slickar bort pälsen på henne.
Veterinären säger att det inte är något fel på henne, jo visst….
Ja… de säger lätt så när de inte hittar något men det är ju skillnad på att inte hitta något fel och att det faktiskt inte är något fel. Att tappa päls på så specifika delar av kroppen är ju inte normalt, men det behöver ju inte vara något allvarligt.
Ni har inte kunnat koppla pälstappandet till något miljöförändring? Årstid? Ommöblering? Nya familjemedlemmar?
#10 Jag flyttade därifrån och sen dess har hon inte fått komma in i huset längre, men det var efter hon började tappa pälsen…Men hon får komma hit till lägenheten ibland och då ständigt vara inne.

Har hon fått gå in i huset i 6 år och sen får hon inte det längre? Varför då? Hon måste ju få skydd för kylan.
#12 Bara för att jag inte är där så vill han inte ha några katter där inne.
#13 Jag skulle gissa att katten lider av stress orsakad av att hon inte längre har ett hem som hon är van vid. Varför får hon inte vara inne i din lägenhet konstant? För mig låter det helt obegripligt att du överger din katt. Men nu var det inte det du frågade efter.
Har du märkt om hon slickar sig mer på kroppen än tidigare? Eller är hon ute så mycket att du inte vet det?
Medarbetare Hittekatter iFokus
#14 ''Varför får hon inte vara inne i din lägenhet konstant?''
Mamma är extra allergisk mot katter.
''Har du märkt om hon slickar sig mer på kroppen än tidigare?''
Nej.
#15 Du tycker inte att katten far illa av att plötsligt vara hemlös? För det är ju så man måste se det om det inte finns något du inte beskrivit som gör att hon har ett hem. Och då menar jag inte att hon kan vara på en altan eller liknande, utan ett hem där hon får gå in och kan vila och få djupsömn.
Ta och kolla hennes beteende. Jag tror fortfarande att hon slickar bort sin päls pga stress orsakad av att ha blivit hemlös och inte kunna koppla av.
#16 Men hon började tappa pälsen innan jag flyttade.
Gud så hemskt! Slänga ut kattstacksrn i kylan och får vara hemlös? Där har du din orsak! Omplacera katten hon lider ju hur skulle du själv må om du blivit utslängd från ditt hem?!?
Fundera på vad som hade hänt innan dess? Det kan vara en aldrig så liten förändring som kan ha utlöst stressen.
OT, se till att hon får ett ordentligt hem. Hennes situation är inte OK!
#18 Nej där har jag inte min orsak.
OT, stackars kise, från att alltid ha haft ett hem till att plötsligt inte få komma in och värma sig? Fy så hemskt det låter. Tänk om det vore du? Hoppas det löser sig med besvären rörande pälsen! Tror säkert att det kan vara en stress reaktion rörande boendesituationen.
#21 Ja, men nu är det ju fortfarande så att det började innan jag flyttade, innan hon blev utslängd…
Jag hade sett över fodret , bytt till något annat. Blötmat ex Maju, torrfoderr Bozita, Orijen, Four Friends, Aplaws (stavning?)? RC använder jag och har bara positiva erfarenheter utav det, men vet att där är en del spannmål i och kommer fasa över katten till något av ovanstående.
Ts verka skita i kattens välmående totalt som inte ens kan svara P boendefrågan tycker du skälv detta är bra för katten? Bryr du dig ens om att katten inte har ett"hem" om man nu ska kalla det de
#24 Vilken boende fråga? Nej, så klart jag inte tycker det är bra för henne att inte få komma in när hon vill, varför tror du jag har henne här så ofta som möjligt?
#25 Varför inte satsa på att få henne omplacerad till ett hem?
Du bär kanske fundera på att omplacera henne? Att vilja ha en katt är inte samma sak som att kunna ta hand om den. Katten har ju bara dig, och det är ditt ansvar som ägare att se till att den har ett ordentlig hem .. Att kunna få värma sig när som är väl ändå ett rimligt krav?
#27 Hon brukar hålla till i stallet, där det är mycket varmare än ute.
25# men menar du på allvar att hon får sova ute då hon inte kan vara hos dig??? Omplacera så hon får ett riktigt hem!
Det du gör är inte tillräckligt tydligen omplacera henne är det enda snälla emot henne
#28 då föreslår jag att även du flyttar in i stallet?
Från huskatt till stallkatt - stackars Hugo!!
#32 Hon har i HELA SITT LIV varit stallkatt.
#33 Enligt ditt eget inlägg #11 så har hon 'sedan jag flyttat därifrån inte fått komma in i huset längre'. Det tycker jag låter som om hon tidigare haft tillgång till ett normalt hem med allt det innebär av komfort, trygghet och närhet till människorna i huset.
#34 Hon har fått komma in när hon ville. Men annars varit ute/stallkatt hela tiden.
Och nu får hon inte längre komma in. Ledsen jag blir när jag läser denna tråd.
#36 Ja, jag är också ledsen för det.
37# du skriver rörigt ibland så man måste fråga dig två gånger samma fråga. Enligt de du skriver är att hon inte längre får komma in vilket jag tolkar de som att hon då sover ute! Är hon kastrerad ?bara en fråga…
Ja hon är kastrerad.
Geeez att folk orkar gnälla så förbaskat!
Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig
P.s. När hon är här får hon annan mat, alltså ingen Katty här ;)
Här är ett exempel på viss mat hon får, den till höger hade hon innan (endast testat 1 gång) och den till vänster var jag nyss å köpte (haft som blötmat förr/nu, men osäker om vi haft den som torrfoder innan).
Har veterinär tagit blodprov på katten och kollat lever, njurar, sköldkörtel osv på så sätt?
Katten kan också tappa päls pga mask, stress, fästingmedel, foder, vitaminbrist, ohyra i pälsen mm.
Tror inte han gjorde det, men vet inte alls då jag inte kunde vara hemma när han kom.
''Katten kan också tappa päls pga mask, stress, fästingmedel, foder, vitaminbrist, ohyra i pälsen mm.'' Dom fetstilade VET jag det inte kan vara. Men vitaminbrist hade det faktiskt kunna vara (tur att hon får lite vitamingodis varje dag nu då ;))…
Den mat hon äter nu är verkligen Inge bra! Rekommenderar att du byter
#46 Ok, får väl göra det då men till vilken? :)
#47 Har du möjlighet så ge henne gärna ett proteinrikt foder tex mjau eller bozita mjukfoder. På torrfoder har jag hört gott om Orijen, Taste of the wild och James welbeloved. Katter mår bäst av att äta ett foder som är rikt på protein. Min egen katt vittnar för det. ;)
#48 Ok tack för tipset :) Får väl leta upp något av dom torrfodren då. Har torrfoder så att det kan stå framme så hon kan äta när hon vill, så kommer inte byta till enbart blötmat, men får väl gå och köpa lite mjuk Mjau imon :)
#49 Animail.se säljer samtliga foder. ;)
#50 Ok tack, får be mamma beställa då :) Men du (och ni andra) vet inte om dom/bra foder finns att köpa i vanlig butik? T.ex. Ica, djuraffärer m.m.? Skulle varit smidigare om man är ensam hemma och maten tar slut :)
Bozita mjukmat kan du hitta i djurbutiker. Mjau finns i mataffärer och djurbutiker. Torrfoderna finns tyvärr inte att tillgå i vanliga butiker men det kanske finns ett bra och proteinrikt torrfoder att tillgå i vanlig butik men det får någon annan svara på. Men annars är det smidigt att beställa. Man beställer när man ser maten börjar ta slut och animail har rätt snabb leverans (3 vardagar om jag minns rätt). :)
Ja Mjau finns ju överallt nästan, men syftade på torrfodret då det är det hon äter dagligen. Men är det någon som vet något bra foder som man enkelt kan få tag på? (Närmsta ''stora'' djurbutiken är Arken Zoo, men finns en del små butiker man kan leta upp med) (Bor i Ullared, så i Falkenberg ligger Arken Zoo och småbutikerna).
Arken Zoo och de flesta andra djuraffärer har James wellbeloved och Taste of the wild som är bra. Välj helst en sort utan fisk om det går att få tag på då det är högallergent och många katter är eller blir allergiska.
Tror dock det är billigare på nätet då djuraffärerna har en förmåga att höja priserna ganska rejält tyvärr…
Lycka till 🙂
SE*Beautiful Stars
Tack :)
#54 Inte alla Arken Zoo butiker eller andra djuraffärer ska väll tilläggas. Här uppe finns det inte i någon butik.
Får helt enkelt åka och kolla då :)
Konstigt 🤔 alla arken zoo jag varit på har dem…. trodde faktiskt dem ingick i deras bassortiment…
SE*Beautiful Stars