Tröja till kastrerad katt?
Vi ska kastrera vår ragdollhona i april och jag har tittat lite på olika sajter om detta med kastrering. Jag har funderat över hur man ska kunna skydda operationssåret från infektion, inte minst då hon är på toalådan, där hon rumsterar om nåt otroligt så sanden sprätter åt alla håll. Jag ser att en del veterinärer sätter halskrage på katterna, så de inte kan slicka sig på såret efter operationen, men andra inte. Halskragen hjälper ju inte mot sprättandet som ju gör att både kiss och bajs kan hamna i såret. I ett forum såg jag nån som hade satt på katten en tröja över buken, men det var ingen beskrivning av vad det var för slags tröja, därför frågar jag om det är nån här som känner till något om detta. Det bör ju inte vara nåt man trär över huvudet och benen på katten utan helst något man kan liksom knäppa fast.
Jag använde en nylonstrumpa till min katthona som jag klippte till så den passade henne. Den är luftig och bra tycker jag iallafall. Den är ju elastisk också så den passar bra.
Hej Diva och tack för svaret! Det låter ju bra - dessutom så blir det ju inte så tätt heller! Ska pröva det!
Varsegod. Jag använde nylonstrumpbyxor och klippte av benen. Då får man ju flera stycken som man kan byta ut om det blir smutsigt. Testa det du. Billigt blir det också, för man behöver ju inte köpa dyra strumpbyxor utan det går ju att få tag på jättebilligt.
Jag använde också strumpbyxa och det fungerade toppen :) Min tös vägrade tratten, blev helt galen :(
Tack du också, annieolin! Jo jag kan tänka mig att tratten inte är populär - jag har hört fler som haft problem med den! Min dotter fick en tratt till sin kastrerade katt, men katten kunde inte få i sig nån mat när hon hade den på. Trädde ni på strumpan från huvudet eller bakbenen?
Vi började från huvudet! Först hade vi bara hål för bakbenen å så slutade strumpan framför frambenen men sen fick vi göra en med hål för alla fyra ben för att den skulle stanna på plats :)
#6 exakt så gjorde jag med
Jag var och kastrerade min ragdollhona för några veckor sen med flanksnitt, och hon brydde sig inte alls om det lilla såret efteråt!
För jag hade tänkt sätta på nåt tröjliknande på henne om hon var på det, men det slapp vi :) Så behöver ju inte alls vara säkert att du behöver ha varken tratt eller tröja om hon inte bryr sig om såret.
Jag blev väldigt överraskad över att flanksnittssåret blev så litet, ca 1 cm! Och det sitter ju på sidan, vet inte om det är lite bökigare för dom att komma åt och tvätta där. Så om det är någon veteterinär i din närhet som gör flanksnitt så rekommenderar jag verkligen det :)
Lycka till!
Om hon krafsar så mycket som du beskriver kan du använda en baby body i minsta storlek. Eller en gammal benvärmare från det kära 80-talet.
Medarbetare Hittekatter iFokus

Kirurgtejp över såret! Jäklar vad bra det är! Det har de säkert där hon kastreras, be om det för säkerhets skull. Det fick mitt lilla klåfinger till katt som var på och tvättade och noppade hela tiden. Men tejpen som sitter väldigt hårt lyckades hon inte få bort så såret var skyddat och läkte fint trots att hon var på det :) När pälsen börjat växa ut så torkar klistret och tejpen lostnar mer och mer. Jag klippte bort en bit som lostnat, sen fick hon bort resten själv.
Fantastiskt bra med alla tips! Jag tror inte veterinärerna här gör några titthålsoperationer, så det blir säkert ett vanligt snitt mitt under buken, fast inte ens dom blir ju särskilt långa. Det där med kirurgtejp kan man ju fråga om dom kan sätta dit. Men för att va på den säkra sidan så skaffar jag nog en "strumpa" utifallatt.