Kasterad katt som markerar inne
Hej! Tänkte om man kunde få några bra tips här.
Detta gäller min hankatt, Sune, född 2008 bland ras med skogskatt. Han blev inte könsmogen från ganska sent så vi kasterade honom när han va ungefär ett år kanske. Dock hade börjar markera innan vi kasterade honom. Då bodde han tillsammans med två katter i början.
Sen i några år va allt bra, han markerade väl lite ute ibland.
Sen när vi fick kattungar 2011, så tog vi in dem i huset (födda ute i vedbon). Då började han markera lite, då trodde vi det va för han blev avudssjuk på att vi tog in kattungarna i hans "revir". Vi behöll en kattunge som bor kvar här och den gamle katten vi hade dog innan kattungarna kom.
Mitt i allt detta blev han sjuk, så han låg inne 2 veckor på djursjukhuset för problem med urinvägen och hade inflammation och svårt att kissa. Detta tror jag beror på för att han gick och skvätte.
Men han fortsatte markera inne, och ibland är de inte småskvättar utan han kissar verkligen. Ibland går han ju på låda med.
Han är mest orolig om kvällarna och vill gå ut hela tiden, och om man då inte släpper ut honom springer han och markerar. Precis som han bli sur för att vi inte släpper ut honom. Men ibland är han ju bara ute 5 min sen in och sen ut och håller på så (han går i lina ute).
Han är lite speciell av sig, lite dum och mammig, kräver mycket uppmärksamhet.
Så nu lever han med två hankatter , en som va här när vi tog hem Sune och den andra behöll vi från kullen 2011.
Hah, ibland funderar jag om han verkligen blev kasterad..
Detta är riktigt jobbigt då han förstör huset med både lukt och fukten.
Tips på fy spray eller hur man ska göra åt de?
Tacksam för alla svar och tips!!
Mvh Maria.
Jag tror att det är en protest. Det låter så på din beskrivning i alla fall. Finns det någon möjlighet att näta in en balkong eller uteplats så han kan springa in och ut där som han vill?
Medarbetare Hittekatter iFokus
Är dom andra katterna kastrerade?
//Jessie
När du rengör så ska du använda ättika för att lukten ska gå bort helt. Tror också att det är protestkissande. Vad har ni för låda? Hur många? Vilken typ av sand? Har ni kollat att det inte är urinvägsinfektion igen?
Jaa du vi bor ju på landet, men han går ut när han vill, vi bara selar på honom och släpper ut han så få han va ute själv tills han går in. Assa linan är ju på 8-10 m.
Ja dem andra är kasterade sen tidigt.
Scent stop är bra (har jag hört) på att ta bort lukt så det inte stinker för er.
Han kan fortfarande ha problem med urinvägarna eftersom han kissar stora pölar också.
Ni kanske kan bygga en innätad rastgård åt honom i anslutning till ett fönster så kan ni ha öppet ut dit och han kan gå in och ut lite mer för att spana av. Att han går ut i trädgården kan göra att han känner andra katters lukter där och blir hispig av det.
Han kan också vara missnöjd med katt-toan. (Katter får alltid för sig saker…) Pussi kompakt är dammig men katterna brukar gilla den. Kan kanske vara värt att prova, ha ett tjockt lager, minst tio centimeter i stor toa. Eftersom ni har flera katter måste det vara flera toaletter åt dem, annars kanske de inte vill gå på samm, men det kanske du redan har.
#4 Usch ja, nu ska jag komma med pekpinnar, men det är enligt lag förbjudet att ha en katt i lina om man inte håller i linan i andra änden.
Det låter som om din katt har ont av någon anledning. Antingen att han har någon form av rest/har fått problem igen med urinvägarna. Eller att han är stressad pga "familjesituationen" (tja, kattsituationen) och fått FIC.
Att kissa små skvättar ofta är ett väldigt vanligt symptom från urinvägarna. En katt som kissar oftare än vanligt och små "klumpar" varje gång (om man har klumpbildande Kattsand ser man lätt hur mycket katten kissar varje gång genom storleken på klumparna). De får svårt att hålla sig och ont när de kissar. Vilket leder till en ond spiral av att de inte vill kissa/gå på lådan och försöker hålla sig, men samtidigt inte klarar av det pga inflamationen. Följden blir att de antingen kissar där de är (soffan/sängen/mattan som de ofta ligger på) eller på det mjukaste, gosigaste stället de kan tänka sig (eftersom det gör så ont när de kissar försöker de göra det så bekvämt som möjligt).
När du beskriver att din katt blir orolig och vill ut så funderar jag på om det är pga att han är kissnödig. Då går han ut och skvätter och vill sedan in 5 min senare. För att en stund senare vara kissnödig igen och vilja ut. Du beskriver ju att han skvätter om han inte får gå ut.
Jag tycker du ska ta med kissen till en veterinär igen. Låt dem ultraljuda urinvägarna och ta ett urinprov samtidigt. Om det finns blod i urinen finns där en inflamation. Finns det stenar, förtjockningar på urinblåsan eller liknande så finns det någon fysisk orsak. Om det bara är blod i urinen och allt annat ser bra ut så kan det vara Ideopatisk cystit (FIC) som bland annat är stressframkallat.
Sedan gäller det att göra det så bekvämt som möjligt för honom att gå på toa. Att ha flera kattlådor placerade på olika ställen i huset. Dels för att han ska ha nära till en låda men också för att de andra två katterna inte ska kunna "vakta" ingången till lådan. Då kanske han inte törs gå dit.
Sedan gäller det att fundera över vilken typ av låda din katt gillar bäst. Vissa katter är klockrena och går på lådan hur den än ser ut, medans andra är mer pippinetta och vill ha det rent, mjukt och tryggt. Många katter gillar mjuk, klumpbildande, oparfymerad Kattsand typ Everclean eller Extreme classic gold.
Det ska vara djupt, minst 10 cm som någon annan skrev, och lådan måste städas minst 2ggr/dag. Min katt ogillar starkt att gå på lådan om det ligger bajs eller kiss där. Och många katter, speciellt ranglåga, vill inte gå på lådan om det ligger en annans katt kiss eller bajs där. Det är som att tigga om bråk på kattspråk.
Min katt är också kinkig med placeringen av kattlådan. Vilket är lite svårt att förklara för nya kattvakter. Hon vill nämligen helst gå på toa där hon har uppsikt över sitt revir. Så en central hall eller liknande är optimalt. Hon vill inte gå på någon låda som står i en liten toalett i ett hörn av lägenheten. Då går hon hellre på vardagsrumsmattan om hon känner sig otrygg och man har otur.
Och mycket vatten, gott vatten på flera ställen i lägenheten. Gärna blötmat som ger extra vatten i kosten, det är bra för urinvägarna. Och aktivera katten, det är bra mot stress.
Det finns många fler tips men jag stannar där. Hoppas det är något so mkan hjälpa dig med ditt problem.
Men som sagt, först och främst veterinär för att utesluta smärta.
Lycka till!
Nejj han har inte ont, han mår jätte bra :)
Såg hur han betedde sig när han hade ont och så är han absolut inte nu!
Han kissar jätte bra i lådan och inga problem med det. Så tror inte det rör sig om att han har problem igen.
Tror det har med huvudet att göra, att han protestera.
Alltså han går ju i lådan oftast, ibland markerar han inte, det är inte hela dagarna. Vi har ju lite hankatter som rör sig ute så han kan nog bli lite stressad av dem lukterna.
Dricker gör han mycket , han älskar att dricka ur glas och handfat.
Äter bra gör han med, han får riktigt torrfoder för urinvägarna.
Men frågan är det med lådan, dem delar ju på en låda. Vi har mycket sand i och sanden tycker jag är jätte bra. Det är en fin sand i.
Just nu vet jag itne riktigt vad jag ska göra, men ett spray tror jag vi ska testa!
Så tips på ett bra spray som tar bort lukt osv. Kan ju testa med ättika med!
#8 du skrev ju en sak själv… "de delar på en låda" köp fler lådor minst 2 till två katter + en extra låda. har du tak eller är lådan öppen…
#9 Okejj då ska jag fixa de!
Lådan är öppen.
Måste säga en sak till,
han blir mycket mer orolig ju mer han har varit ute när de går runt hankatter ute. Nu på vintern när han inte är ute så mycket är han mycket lugnare!
Vissa katter trivs bättre som innekatter. (:
//Jessie
Fler lådor tror jag också kan vara en bra lösning. Det är iallafall värt att testa. Behöver inte köpa dyra lådor, Ikea-backar brukar fungera bra.
Jag vill också säga att det inte alls är säkert att man ser att katten har ont. Min katt hade jättemycket blod i sin urin, och hade säkert haft det ganska länge, och det enda symptomet var att hon i perioder gjorde någon liten kiss utanför lådan. Tills det hela eskalerade och hon kissade 2/3 av tiden utanför lådan och 1/3 av tiden i. Att kissa utanför lådan kan vara det enda symptomet på att det finns smärta från urinvägarna. Och det är dessutom ett väldigt vanligt symptom.
Oavsett så hoppas jag att du kommer till botten med problemet!
Lycka till!
Ville bara säga att vi har nu flyttat till lägenheten!
Han flyttade med mig och han har inte kissat en ända gång än så länge på 3 veckor.
Han blev även ensam katt, tror han trivs ganska bra med det. Visst tycker han om och busa med de andra katterna men han vill ha all uppmärksamhet. Han tyr sig mer till mig. Men han har varit jätte lugn och verka trivas bra!
När han däremot kommer hem hit på landet när vi är här då blir han lika orolig igen och markerar.
Tror det är mer dofter här hemma av andra katter.
Skönt att han har återfått sitt lugn. Ni kanske kan minimera tiden han behöver vara på landet omgiven av andra katter så inte stressen följer med hem och han börjar kissa fel 'av bara farten'.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Joo det gör jag, bor ju mest i lägenheten.
Blir bara lite ibland vi åker hem hit, så han få träffa de andra katterna och få vara ute lite. Det tycker han om.