Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 4366 ggr
Pias
3

Dilemma vid kattrasval

Jag har läst på om många kattraser, men hoppas nu få lite tips från er om vilken/vilka raser jag bör kika extra på. Jag har ett "dilemma": jag vill ha katter som är nyfikna och sällskapliga och vill vara med och "hjälpa till" vid t.ex. städning och är nyfiken på nyheter i hemmet o.s.v. Men de katter som beskrivs så, verkar också vara lite "galna", jätteaktiva och kräver extra mycket stimulans av sin ägare. Bengaler är t.ex. inte en kattras för mig. Lugnare katter som birma och ragdoll kan också beskrivas som sällskapliga, men om jag förstått det rätt så är dessa lugna katter inte aktivt medverkande, utan ligger någonstans i närheten bara.

Jag jobbar heltid så jag kommer att skaffa två katter, om det blir ett kattköp i framtiden. Innekatter blir det också.

Jag vill ha snälla, friska och psykiskt stabila katter. Tillgivna, men behöver absolut inte vara knäkatter.

Jag har ingen större kattvana men har umgåtts en hel del med två brittiska korthår, som trots att de var unga ärligt talat var ganska tråkiga. De låg mest och slappade i ett annat rum. Så jag vill ha katter med lite mer fart i och framförallt sällskapliga, men ändå inte för aktiva. Finns det?

Sagolika
1

Devon rex, Cornish rex, Norsk skogkatt, ev. Sphynx, Siameser/Orientaler. Finns säkert fler raser andra kan fylla på med. Sen är det ju mycket från individ till individ. Alla mina skogisar är lagom. Nyfikna, sällskapliga och aktiva/busiga men inte hyper. 🙂

jbe
0

Fast om du ändå planerar att köpa två så kan bengaler vara ett alternativ ändå. 

Vi började med en, det fungerade utmärkt under sommaren när vi hade semester. Till hösten blev det tydligt hur uttråkad katten blev så vi skaffade en till. De är precis som du önskar, nyfikna, sociala, vill hjälpa till att lägga i tvätt och jagar golvmoppen. De är alltid i samma rum som någon av oss och kommer fram till dörren och kollar vad vi har med oss in när vi kommer hem. På dagarna när vi jobbar underhåller de varandra och kan få för sig att köra kattrace på kvällen eller bara smyga på varandra. Himla kul att se :) 

Har haft de i snart ett år och de har inte förstört någonting i hemmet som en del kattägare berättar. 

Jag har ingen erfarenhet av katter, det är mina två första och jag är nöjd med att det blev bengaler. Känner precis som du att sovande knäkatter är tråkigt. Mina kommer gärna och lägger sig bredvid i soffan när vi sitter där. Det känns helt lagom :)

Julle-A
1

Har du läst något om Snowshoe? Det kanske är en ras som hade passat dig :)

MonicaLagerquist
2

La permen upplever jag som en lagom katt.Du har inte funderat på dem?

Stolt ägare till tre La permer

[sakring2]
0

Inte för jag vet vad det var för några britter som du träffat men såna är inte mina. De sitter där jag är. Jag har 3 stycken. De sover med mig i sängen och de leker gärna med olika leksaker som jag leker med dem ex laserpekare och då är är det full fart på dem vill jag lova.

Ninja
1

När jag valde ras hade jag ungefär samma önskemål som dig; en aktiv och social katt men utan att vara för "svår". Kände att jag ville ha det så, då min huskatt var lite på det viset och tänkte att en aktiv kompis skulle passa både henne och mig.
Det pendlade mellan siames och turkisk van för mig, men siamesen hade det där lilla extra, så att säga.. så nu är jag glad att få dela mitt hem med en siames. :) Blir definitivt fler katter ur kategori 4 för mig, men inte nödvändigtvis siames. Balines och oriental (både lång- och korthår) tilltalar också! (Alla raser i kategori 4 är i grunden samma fast med olika päls och ögonfärg, sk. syskonraser. De får paras med varandra då de i övrigt har samma typ och mentalitet.)

[Classsic]
1

Jag var helt inne på att nästa katt skulle bli en kattunge av rasen siames. Det blev inte riktigt så, jag ramlade över en annons gällande en omplacering av en 2 årig cornish rex och bara visste att honom ska jag ha! Jag hade inte alls varit intresserad av varken rasens utseende eller temperament men idag ångrar jag mig inte en sekund. Han är en riktig spinnmaskin som älskar att ligga i knät, sova i sängen samtidigt som han är väldigt aktiv och älskar att leka och sitta med vid allt som händer och "hjälper till" vid sysslor som tvätt, städning, matlagning m.m. ;) Rasen brukar oftast beskrivas som apliknande och det kan jag bara hålla med om. Jag kan nog inte komma på ett enda ställe här hemma som han inte har utforskat, favoritplatserna är att ligga ovanpå kanten på den 5 cm smala platt tv'n eller högst upp ovanpå dörrarna. Cornish är en helt underbar ras!

mallabralla
1

kanske en sibirisk katt eller norsk skogkatt? dem är ju lite tuffare men ändå lugna, turkisk van tror jag också på, men dem är inte riktigt den katten som kommer och lägger sig i knät och kurrar, men vill gärna vara med och älskar ju vatten (iaf dem jag träffat) :)

Sajtvärd på Perser iFokus

Pias
1

Så gulliga ni är som svarar, tack! 🙂

jbe: Tack för ditt svar! Det är intressant att tänka på att två aktiva kan tillfredställa varandra med lek och bus.

Monica: La perm har jag kikat på! Det kanske skulle kunna vara ngt. En del ser lite "raggiga" ut i mina ögon, men det kanske jag skulle kunna vänja mig vid. :) Kan du beskriva lite mer vad du menar med "lagom"? Det kan ju betyda olika saker för olika människor.

Julle-A: Tack för tipset om Snowshoe, älskar deras utseende! Hur kan det komma sig att det inte är en vanlig ras i Sverige? Har du egen erfarenhet av Snowshoe?

Ninja: Men siames, det trodde jag var en "svår" kattras? (vad man nu menar med svår, men vad jag läst om siameser så har jag fått intrycket att de bara passar ett fåtal människor, men jag kan ha fattat fel!)

Sagolika: Norsk skogkatt är fina, men jag inbillar mig att det är mer "rovdjur" (jaktinstinkt) i dem än i många andra raser? Är dina skogisar "vakna" och vill vara med och hjälpa till, nyfikna på nya saker i hemmet o.s.v.?

Jag tycker att cornish rexar verkar jättecharmiga, men jag har tyvärr svårt för deras utseende. Bli inte arga nu, det är bara min subjektiva åsikt. Samma sak med devon rexar.

mallabralla
0

chinchilla och shaded perser (finns både lång nästa o kortnästa vad man nu gillar) dem har perserns milda temperament och nära relation till människan men sägs vara lite livligare än dem övriga perser varianterna. min erfarenhet är att dem följer en vart du än går i huset och vill sitta på en stol bredvid när du lagar mat, äter etc. vill du inte ha päls finns dem i korthårigt också ;)

mallabralla
0

fast la perm är balla dem med;)

siames och oriental tror jag kanske blir för livliga om jag läser dig rätt.

Julle-A
0

#9 Jag har aldrig ägt en egen Snowshoe, så den erfarenheten har jag inte, men jag har träffat katter som är av den rasen och jag har bara gott att säga om dem jag har träffat. Du kan ju alltid ta kontakt med en uppfödare om du är intresserad av rasen och fråga lite frågor osv. Känner du att rasen kanske skulle vara något för dig så kan du ju höra med uppfödaren om du kanske kan få komma på ett besök och hälsa på deras katter innan du bestämmer dig 🙂.

Ninja
1

#9 Antar att det beror på hur man är som människa också, de räknas ju till en mer krävande ras eftersom det krävs att människan umgås aktivt med katten. Både i form av närhet och värme, kel, lek och aktivering. Just aktiveringsbiten tror jag är mer beroende på individ, min tjej är inte så vansinnigt krävande. Rätt nöjd så länge hon får närhet och mat, men vill gärna hoppa efter vippor, apportera lite ibland.. saker som kluriga aktiveringsleksaker som det ska gömmas godis i fixar hon vanligen på nolltid, så det är liksom ingen utmaning. 😃 Men det är något hon kan roa sig med själv om jag behöver fokusera på något stillsamt, och hon vill göra något.

Siameser är inte katter som "sköter sig själva", men jag uppfattar t ex bengal som snäppet svårare, kräver mer aktivering för att inte skaffa sig olater och bli olyckliga. Där kan jag ju ha fel, men det är den uppfattningen jag har fått. 🙂

[sakring2]
8
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker denna britt är för stillsam?😂

line84
2

Jag har tre norska skogkatter och kommer aldrig "byta" ras! Dom är helt underbara! Nyfikna, tillgivna, sociala, underbara temperament.. Listan kan göras lång.. Sen är alla katter olika individer. Du kan säkert hitta en skogkatt som inte "uppfyller" dina krav men mitt tips är att välja en "bra" uppfödare. Lycka till i ditt letande! :)

Missne
2

Jag tror katter blir lite som sina människor också och är man själv en aktiv person med mycket stoj och rörelse i hemmet så blir katterna aktivare och katter som egentligen vill ha mer lugn och ro kan bli stressade. Är man själv en lugn och ro person får man nog lugnare katter också, men för aktiva katter kan då bli understimulerade. Det går åt båda hållen. Vi har korater som brukar beskrivas som aktiva och för en del är de kanske det. Våra är som vi - när vi vilar vilar de och när vi gör saker är de med. För oss är de lagom. 😃 Det bästa är att hälsa på hos folk med olika raser så får du en uppfattning om hur de är!  Korater kräver inte extra mycket stimulans men de kräver extra mycket uppmärksamhet! Man kan inte vara borta hemifrån och jobba hela dagarna och ha en ensam korat hemma - då blir den ledsen. Två korater eller korat plus annan katt går bra däremot.

AgnetaB
4

Jag föder upp Sibirisk o Norsk skogkatt o anser att de är mellankatter  o verkar  passa in på din önskan. Jag har precis sålt en sibir o ägaren  blev så till sig på bara en helg  att hon vill ha en till 🙂

De är sk semilånghår men kräver inte jättemycket pälsvård men anser man ska borsta ändå av olika skäl, om inte annat är det en mysig stund.

Bor du i mina trakter kan du ju komma förbi o kolla.

Sålda Sibiriska kattungar på bilden

[trh]
0

Jag och sambon skaffade vår första katt för 1 månad sen, en Ragdoll hane.. Jag är frälst! Denna kille är tillgiven och definitivt nyfiken på allt vi gör. Han ska vara med överallt där vi är, duschar ex jag så ligger han i badrummet och väntar, om det så är på en blöt handduk så spelar det ingen roll, bara han får vara med där det händer. Han kan visserligen gå och lägga sig lite ifred ibland, men det händer väääääldigt sällan. Lämnar vi då rummet så tassar han efter :) kelig till tusen är han med och spinner igång bara man petar på honom. Hoppar gärna upp i knäet och gosar. Pälsen är lättskött och precis som rasbeskrivningen säger så är Ragdoll en väldigt lätthanterlig katt. Veterinärbesök, kloklipp, bad eller ögondroppar är inga problem. Vi ska absolut skaffa oss en till i framtiden!

[trh]
1

En bild på det lilla busfröet.

Pias
0

Tack för alla svar!

trh och mallabralla: Om jag förstår er rätt så är era perser/ragdoll gärna nära er, men jag är ute efter katter som vill vara aktivt med, dvs komma fram och nosa på det jag håller på med, kanske leka med dammsugaren, nyfiket undersöka alla påsar som tas in i lägenheten o.s.v. Är lugna katter som ragdoll, perser och birma så? Jag gillar birmornas utseende (även ragdolls men de är så tunga vid resor) men är rädd att de är fööör lugna. Samtidigt vill jag ha katter som trivs med ett lugnt lägenhetsliv, och då kanske t.ex. birma är det enda rätta? Vill att katterna ska trivas även om jag inte hinner hitta på nya utmanande lekar varje dag. 

En nyfiken katt som vill vara med i vardagsbestyren, kräver väl också mer av nya upplevelser som jag som ägare måste komma på? Eller kan två nyfikna katter ge varandra stimulans tillsammans, även utan min inblandning?

mallabralla
0

Jag kan inte tala för hur birma och ragdoll är, men persern och i ännu högre grad Exoten (korthårig variant av perser) är aktivt deltagande, dem scannar igenom alla kassar när man kommer hem, kryper in i dem för den delen också ;) kommer alltid till dörren vare sig du varit ute hela dagen eller bara 5 min. Persern är en lugn ras, men det betyder inte att den ligger och dåsar hela dagarna i soffan, men dem är ingen högt och lågt katt som river hemmet utan skuttar glättigt omkring och jagar fjädrar etc när du viftar med vippan. ibland blir det tjurrus i lägenheten kortare stunder. Det är en katt som gärna delar kudden på natten, dem blir väldigt fästa vid en ägare och ger all sin uppmärkssamhet till dem, mina står under mig och jamar och klättrar och vill bli uppburna för att få vara nära :)

men som sagt, jag har alltid ett gäng på matbordet som håller koll på vad jag gör i köket, där du är är dem ;) 

den korthåriga varianten är något livligare ;)

Bellbooh
0

Jag har erfarenhet av både ragdoll och perser tillsammans. Ragdoll i allmänhet är en sån katt som vill vara med överallt. Den har alltid en person som den följer efter överallt, bokstavligt talat. Exempelvis om jag kommer hem först så är ragdollen på mig konstant men när någon annan kommer hem sen så följer hon efter den personen istället. Den ragdoll som jag hade pratade med mig nästan hela tiden och höll en nästan mänsklig ögonkontakt med mig(nästan som att hon verkligen ville prata). Min perser däremot pratar bara när hon behöver och känner för det. Med en pratigare katt tror jag kommer också en del klaganden från katten som kan vara lite svåra att tolka i början. Min perserkatt t ex "pratar" när hon ska hälsa på folk, när hon ser såpbubblor, och piper lite då och då vilket är ganska sött, men det blir aldrig jobbigt. Fördelen med en ragdoll är väl att de brukar vara väldig snälla och tillgivna, mer än andra katter, tålmodiga och har lite mer energi än en perser. De hälsar gärna på gäster och välkomnar de på ett elegant sätt.

Men utifrån det jag läser i ditt inlägg så föredrar du en katt som är nyfiken av sig själv och är gärna med när man dammsuger t ex eller håller på med vardagliga saker. Min perser är en sån. Bara igår kväll när vi fick hem nya tysta dammsugarn smög hon sig fort fram till kartongen och "hjälpte" till hela tiden med att packa upp den, sätta ihop, och sen följde hon glatt efter den när vi prövade att dammsuga. Är det någon hemma som pysslar med garn eller hantverk, eller läser någon bok, vad som helst, så vill hon gärna vara med och undersöka det du gör. En ragdoll kan bete sig nästan likadant, skillnaden är väl att den har ett behov av att vara där du är, nästan som ett beroende. Den kan bli ängslig och börja klaga genom att ropa om den tycker att den inte får tillräckligt med sällskap/uppmärksamhet så en sån katt bör inte vara ensamkatt om man jobbar heltid t ex. En perser är glad om den får aktiveras minst 1h dag, en ragdoll blir tillfredställd med minst 1,5h aktivering per dag. Dessa två raser kräver inte att du hittar på nya  lekuppfinningar varje dag, dock är persern är mer självständig och har lättare att underhålla sig själv än en ragdoll. Föredrar du pratigare katter som följer efter dig överallt och är beredd att ge den nästan samma typ av uppmärksamhet som en hund behöver kommer du säkert trivas bra med en ragdoll. 

Det här är alltså min erfarenhet av raserna och det behöver inte vara så att varje perserkatt eller ragdollkatt är som de jag upplevt. Varje katt är ju en egen individ.

[trh]
0

Som #22 beskriver sin Ragdoll upplever jag min med, dock är han hyfsat bra på att underhålla sig själv. Olika från katt till katt helt enkelt :) Sambon fick hem en stor leverans levererad i en stor kartong, vilken vår kille genast la beslag på och då han skuttar ur och i den hela tiden och ligger i lådan och leker med sig själv har vi inte haft hjärta att slänga den.. Jag tycker att han är "aktivt" nyfiken. Läser jag en tidning i soffan skuttar han upp och ska sniffa och gärna tugga lite på den. nu är min visserligen unge, men lugn kan jag inte påstå att han är. Prasslar jag med en godispåse har jag snabbt ett litet katthuvus nertryckt där i. Rusar runder i lägenheten som en galning när vi busar, ganska ograciöst ;) Tycker att Ragdollen är den trevligaste kattras jag stött på. Han är väldigt sällskapssjuk, så vill du ha en katt som är mer självständig är Ragdoll kanske inte för dig, av min erfarenhet. Jag älskar det :)

[trh]
0

Värt att nämnas att de Ragdolls jag stött på uppskattat besökare, dvs kommer fram och är nyfikna och vill hälsa, och kan gärna hoppa upp i ett annat knä än mattes/husses. Det är en egenskap jag uppskattar mycket och det underlättar vid passning när man är bortrest.

Sagolika
0

Mina skogisar är framme & nyfikna på allt man gör.

EddaM
2

Mina skogisar är även de framåt och nyfikna. Min hane är något extrem, han kräver att bli upplyft och bli gosad med annars hoppar han upp själv. Han gillar andra katter och är alltid den första som fjäskar in sig hos andra katter och människor. Jag går ute med honom i sele och han är som en liten hund. Han kan få för sig att han skall hälsa på hundar men då säger jag stopp. Han jagar efter pinnar när man slänger dem. Inne apporterar han leksaker. Han är en väldigt speciell katt och otroligt charmig. Han älskar utställningar men inte att vara på domarbordet för då får han inte göra som han vill och kan bli lite sur. Han är väldigt speciell ♥

Sedan är han ju vacker med =) ♥

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z