Tycker katter mest att vara ute?
Jag tror att katter tycker mest om att vara ute….Vad tror du? Då får den ju jaga, träffa andra katter, springa fritt och gå långa promenader..

ja absolut alla våra katter e ute katter det e bara en katt som e inne kat men det e för att hon ..ja har en annan historia bla bla. katter ska få vara ute minnst 3 timmar om dygnet tycker jag
Japp :) Tycker du att man ska ta in katten på natten? Det tycker jag för då känns det tryggare..

Jag tycker man ska ha katterna som innekatter. Det finns en rad faror som lurar där ute. Bara för att katten är inomhus behöver den inte vara sysslolös! Om man ska ha katter lösa ska man propagera för att ha hundar lösa också i så fall! Men hundar tar man för givet att de ska ha koppel på sig, samma borde gälla för katter! En okastrerad hankatt som är utekatt lever i genomsnitt ett år! Tänk då på att en katt som får leva hela livet kan bli upp till 20 år. Utevistelse under ordnade former går ju att ordna om man så vill.
Men jag kan inte få katt här i lägenheten bara för att både mamma och pappa tycker att det ska vara en utekatt, men jag har inte lust att ha den ute… Då kanske den råkar ut för olyckor och sånt, och dom blir mycket mera tillgivna inne,tror jag, det är olika. Jag vill gå ut med katten i koppel..

Beror på hur man bor anser jag. Själv bor jag i en lägenhet mitt i stan o tänker absolut inte släppa ut mina katter.
Hemma hos föräldrarna på landet är katterna ute dygnet runt.
Men kan en utekatt leva länge om man har tur? Jag vill att katten ksa bli min bästa vän…

Amanda är en 18 årig utekatt som levt livet. Mammas bästa vän :)
Är hon död?
Jag har en del kompisar, men jag har ingen bästis :( Eller i norge har jag en bästis, men jag tror inte jag fr träffa henne mer (iallafall mycket sällan)

nopp, men ska nog tyvärr gå till himmelen snart pga juvertumörer.
Hennes son, som du sett bild på i inlägget smokefärgade katter, är också utekatt som dessutom är döv. Han klarar sig galant, nu 3-4 år.
Okej, så du tror att min katt kommer klara sig länge ute? Eller?

Det går ju såklart inte att förutspå, vet inte hur du bor. Det finns alltid mer faror med utekatt.
Just nu bor jag i lägenhet på fjärde våningen, men jag ska inte ha katt här. Vi ska kanske flytta snart.. Då ska vi flytta till ett hus…

Ska du flytta till hus med trädgård så går det kanske att ordna rastgård till katten/katterna.
#2 Som jag förstår det är katter nattaktiva djur. Finns ingenting som är så spännande som att få vara ute om natten. Dofter, ljud, mindre trafik och andra faror… Vi bor på landet och därför passar det bra för katten att få vara "fri" om natten och komma till trygga hemmet om mornarna.
jag tror att en katt tycker lika mycket om att vara inne som ute. jag har mina ute på sommrarna när jag har semester och inne på vintrarna när jag är hemma i lägenheten.
När vi är ute på landet står dörren alltid öppen och kissarna är lika mycket inne som ute. Runt 8tiden kommer båda två in för då vet dom att jag stänger dörren. Sen sover båda två inne runt fem är det frukost sen runt sex går dom ut igen.
Vist är dom glada över att få komma till landet men när dom kommer hem till lägenheten igen så är dom glada för att vara "hemma"

De gillar det nog, om de fått vara ute. Men de mår bra inne också, om man aktiverar dem och de har utrymme att springa och klättra. Har man en katt som varit ute tidigare kan det dock hända att den vantrivs med att bara vara inne.
Man får ta hänsyn till miljön där man bor, inne i stan tycker jag inte att man ska ha lösgående utekatter. Även ute på landet kan faror finnas. Dels är katten mindre van vid trafik, så om det väl kommer en bil kan det hända att katten inte inser faran och därför blir överkörd. Dels har man de vilda djuren, exempelvis räv och grävling som kan skada en katt. De vilda djuren är främst aktiva på natten, så även om det inte är det mest naturliga för katten att komma in och vila om natten och vara ute om dagen, så är det kanske ändå att föredra. Man kan sätta en sändare på katten som kan berätta för en var katten är. En utekatt kan bli gammal, men riskerna är större än för en innekatt. Man får också ta hänsyn till katten som individ, vissa är försiktigare och smartare än andra.

Det beror nog på katten :) Vissa katter tycker mest om att sitta inne, andra vill vara ute hela tiden. Och utekatter kan bli gamla, en av mina blev 18.5 år. Sen har vi en gammelstrutt som blir 15 idag! Våra utekatter har aldrig dött p.g.a att dem varit ute. Men däremot så bor vi långt ifrån staden ute på alndsbygden, i stan är det värre, vet 4 katter som blivit påkörda inom loppet av 2 år.
Så om jag bodde i stan skulle jag välja innekatt med koppel :) Möjligtvis rastgård om jag hade möjlighet!

Mina katter är innekatter som får komma ut till stugan ibland. Dår har de en rastgård med eget hus så att de kan gå in när det regnar.
I en perfekt värld kan katter leva ute utan fara, men den värld vi lever i är långt ifrån perfekt.
Det du ska tänka på "när" du flyttar till hus är hur nära det är till grannar och liknande. Det är inte alla som accepterar att du låter din katt gå fritt ute. Det finns oxå en lag som säger att du måste ha katten under uppsikt hela tiden.
Det bästa vore, som många här säger, att bygga en inhägnad som katten får fri tillgång till. Då är den säker för alla faror och du slipper oroa dig för vad grannarna tycker.
En utekatt kan nog leva länge, och allra längst kanske om du kastrerar den. Då håller den sig naturligt närmare hemmet och ger sig inte ut på jakt efter en partner…

Jag tycker att riskerna man utsätter sin katt för när man låter den gå helt fritt ute dygnet runt är alldeles för stora!
Själv har jag en innekatt på åtta år, som alltid har fått gå ut på promenader. På ställen utan trafik kan hon få gå lös (då hon följer en bra), annars har hon koppel.
Vi har en inhägnad uteplats där hon kan vistas så mycket hon vill, utan att utsättas för några faror.
Nu i sommar var vi ute i husses stuga som låg helt avsides. Där fick katten vara lös på dagarna, men fick komma in på kvällarna. Hon var med oss större delen av tiden & hängde med på promenader etc.
Har man en innekatt får man däremot vara beredd på att se till att den får sina behov tillgodosedda. Det krävs oftast mer av en själv, än att bara slänga ut katten när den är jobbig.