Kronisk bronkit - alternativ behandling?
Hej,
Min åtta år gamla kastrerade hane har haft kronisk bronkit (tror de att det är) i omgångar de senaste fyra åren. Han är röntgad i lungor och hjärta och tumör, hjärtfel etc är uteslutet. Vi brukar få penecillin och ibland även kortison. Det brukar bli bättre då, men ibland har det faktiskt klingat av av sig själv. Under en period när jag bara gav honom BARF med vitamintillskott blev han mycket bätttre. Kan det vara något samband tro? Kan det finnas någon alternativ behandling som inte bygger på livslång kortisonbehandling?
Någon som vet.
Hostan är för tillfället nu väldigt rosslig, låter gurglande som massor av slem sitter i hans luftvägar och lungor. Stackare. Han äter som vanligt.
Kronisk bronkit syns på röntgen.. såg man inget då kanske de är något annat tex astma eller allergi
Om katten brukar äta torrfoder kan det vara allergi mot kvalster i fodret som utlöser en allergisk reaktion tex. astma. I de fallen kan katten självklart må bättre av att äta BARF eller burkmat eftersom den maten inte för med sig några foderkvalster.
Vet att frågan var alternartiva behandlingar, men kortison när ni testade de hjälpte det något?
Min katt har astma och för Flutide inhalator. Funkar jätte fint på henne. Trodde aldrig det skulle gå men under två veckor vande vi henne med inhalatorn och har nu en ritual. klappa på huvudet (inte hålla fast men så hon känner att man har en hand där, hon ska kunna slita sig om hon vill) inhalatorn sätts framför nos/mun , klappa klappa katten och ge en puff, låta henne andas minst 7 andetag, gärna mer. klappa och gosa och sen ge henne hennes favorit mat, maju mjukmat, ibland med lite extra vatten (behövs något blött att skölja munnen med så hon inte får svamp)
Kortisontabletter ville jag undvika så mycket jag kunde och jobbade stegvis mycket med inhalatorn för att den inte ska bli obehaglig.
#3 Har aldrig tidigare hört att man kunnat behandla en katt med inhalator. Spännande att läsa hur ni gjorde och fantastiskt att ni lyckas så väl både med behandlingen, men också och kanske framför allt med att få katten att inte känna sig överfallen.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Det finns särskilda inhalationsmasker framtagna för katter. Kolla här.
En sådan som Silvestris länka till är det min Zaffie använder!
Fördelen med inhalation är att kortisonet endast hamnar där det ska och inte i hela kroppen. Troligtvis kommer Zaffie få lov att inhalera livet ut men på ett år sänktes hennes kortisondos med 50% så är hoppfull över att hon kommer kunna leva obehindrat med sin Astma.
Vår katt med kronisk bronik står på kortison livet ut. Nu är hon en fd skyggis som vi inte alltid kommer nära så för oss är det tyvärr tabletter som gäller.
Var hos vet igår som röntgade (för fjärde gången) och nu tror de på astma, inte lunginflammation. Han låter som en gammal rosslig gubbe, men har ingen feber och blodproverna visade inte tecken på infektion. jag hoppas verkligen han kommer svara på kortisontabletterna nu, och hoppas senare kunna ge honom den andningsmask ni pratar om ovan för att undvika diabetes.
Vet inte hur illa det är med din katt. Men när min Zaffie blev sjuk så hosta hon tills hon spydde gult slem. jag valde inhalation direkt. Lät det ta tid att lära den använda masken. låta den andas utan kortison och sen få sin favorit mat och sen tar man en puff och låter den andas och så favorit maten. Vår Zaffie vet nu att varje gång den elaka inhalatorn kommer så andas hon exakt 10 andetag sen säger hon mjau och efter det får hon sin favorit mat. Favorit maten fick hon i början aldrig mer än efter inhaltorn för att öka belönings värdet.
Hitta en bild på datorn där Zaffie faktiskt inhalerar!
Som ni ser på bilden är det inget tvång alls. Brukar klappa henne på huvudet under tiden hon andas. Då hon gärna vill fuska och dra undan huvudet för tidigt och då stöter hon emot min hand lite grann och andas klart de sista andetagen i inhaltorn utan problem.
#10 Fantastiskt! Har aldrig sett en katt använda inhalator tidigare. Du har verkligen gjort ett strålande jobb med att få henne att samarbeta.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Kan ja få Zaffie att inhalera kan nog det flesta få sina katter att inhalera.
Hon är envis, och bestämmer allt själv här hemma annars ;)
Har en 7-årig hankatt som levt med kronisk bronkit sedan barndomen. Djursjukhuset gav mig först bara kortisontabletter och sen var det bra, men jag gillar inte kortison, speciellt under längre tid. Så har experimenterat under många år och lyckats få han i princip symptomfri utan medicin. Har skrivit ner mina tips på bloggen http://www.himmahosbohje.se/blogg/2013/03/23/behandla-katt-med-bronkit/
Tänk bara på att det är viktigt att katten inte hostar. Så ta det försiktigt. Börjar han hosta igen, så börja direkt med mediciner och gör nya försök när det lugnar sig.
Jätte bra tips. nu har jag själv astma och visste detta men kan tänka mig att det är helt ny information för de som inte har nära kontakt med sjukdomen! Jätte bra.
Tycker dock att delen om inhalatorn är lite missvisande. Nästan lite avskräckande att testa. Jag tänkte själv när veterinären sa att vi skulle inhalera kortison "Det kommer INTE funka med min katt". Hon är sin egen. Man får inte bära henne, ta för mycket på magen, hon ska ha sitt mjau/bozita foder minst 1 gång per dag annars skriker hon öronen av dig. Jag kan rabbla länge om saker man inte för göra för att riskera att kränka henne. Efter en månad med att äta från tratten till inhalatorn och använda hennes favoritfoder till att sätta enbart tratten nära nosen och klappa henne samtidigt tills jag plockat ihop hela inhalatorn och kan ha den nära hennes ansikte och puffa. gick utan större problem. rutiner är A och O och jag vågar nästan påstå att ger man det tid och är ensvis, minst lika envis som sin katt så funkar inhalatorn om du har tamkatt. dvs inte en katt som växt upp utan människor. Katten bör även tycka om och lita på den som ger inhalationen.
Idag kan vem som helst ge min katt inhalation då hon VET att hon alltid får god mjukmat efter. hon hoppar upp på bänken själv när det är matdags för att få sin puff.
Delen om att hellre gå till små veterinären är också lite missvisande. Antar att du menar att man ska gå till det små och inte det mindre djursjukhusen eller vad man ska kalla dom? För jag gillar inte alls djurklinikerna. Tycker det är snabbt in och ut och inte alltid det bästa för djuren. På strömsholm har jag fått udnerbarhjälp av deras kattspecielist och hon har verkligen varit noga med att dra ner på kortisondoser för att försöka få ner den så lågt som möjligt och ville inte alls att vi skulle använda kortison tabletter.
Så jag tycker inte du ska avskräcka att uppsöka stora sjukhus som strömsholm. Sen ska man ALLTID vara kritisk mot veterinärer och den vård de erbjuder. Att veterinärer tycker man ska ge torrfoder och sen RC eller Hills tycker jag är skamligt. och brukar påpeka det när jag är hos veterinären, inehållet är vidrigt och inget jag ger min köttätande katt.
Nu vart det jätte långt och jag ville bara ge lite kritik på din annars jätte bra text! Hoppas du inte tog illa vid dig! Vill bara inte att folk ska känna sig rädda för att testa inhalator pga hur omöjligt det låter bara som det är. Alla har vi olika erfarenheter.
Angående kortison så kan det även vara värt att nämna att katter inte alls är lika känsliga mot det som människor och hundar är! Särskilt med tanke på den lilla dos de faktiskt får i inhalatorn, så är chansen stor att de aldrig hinner få besvär som kommer från kortisonet.
Jag har för övrigt också en katt med kronisk bronkit som använder inhalator. Hon står inte lika duktigt som #10 utan jag brukar ha henne sittandes i knäet så att hon inte backar därifrån. Behöver dock inte hålla i henne en massa, ser bara till att hon får massa gos både innan, medan och efter inhalatorn. Särskilt i början fick hon en del godis också så att hon associerade inhalatorn med något gott.
#15 ger du inte i samband med mat? Kortison kan lätt ge svamp i munnen. Så man bör dricka efter. Men din katt kanske dricker vatten bra? Då är det inga problem. Min lilla böna hon dricker när ingen ser och helst nattetid. Så hag ger alltid mjukmat (eller torrfoder med vatten om det är slut på mjukmat) vid medicinering. Men då dricker ju min katt dåligt också.