Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2761 ggr
Ceciliaolucifer
6

Ett stort dilemma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skriver här för att få råd och tips om hur man löser denna problematiska situation.

Min mamma har 5st bengaler. Dem har ett stort trevåningshus att springa i, dom får gå ute fritt. Dom har mycket utrymmen att leka på, sova och vara på. 

Alla katterna är kastrerade och i god vigör. Alla katterna älskar att vara ute, och är det dagligen. Vintertid är dom kräsna och vill inte gå ut om det är för kallt. Då börjar två utav katterna att kissa inne.

Ena katten, Eddie är äldst och har tidigare innan han kom till mina föräldrar gått i avel. Han är dominant och har tidigare slagits för sitt revir med andra katter. 

Häromdagen kom en granne till mina föräldrar och berättade att Eddie har varit i deras hus och slagits med deras katt. Han går in genom deras kattlucka och bråkar. Det var oklart hur många gånger Eddie har varit inne hos dem. Deras katt är en okastrerade hane som går ut och in själv. Ena sekunden låter det som att han alltid är där och tjafsar och andra sekunden låter det som en engångsföreteelse.

Nu till problemet, vad gör vi?
Vi förstår att det är vår katt och vårt ansvar. Vi har erbjudit att köpa en kattlucka som enbart öppnas med magnet, men dom vill inte ha det. Vi kan inte hålla honom instängd, dels för att han skulle vantrivas och dels för att han skulle kissa inomhus, och då även trigga de andra katterna att göra det. 

Vi vill inte bråka eller vara besvärliga. Men det är svårt att veta hur det egentligen ligger till. Självklart är det ohållbart att han tar sig in i deras hus. 

Dom var över och pratade med oss igår, och dom tänkte åka hemifrån idag och vara borta några dagar. Dom lämnar alltså sin katt hemma själv med öppen kattlucka fastän dom säger att vår katt går in där och slåss?

Vi är givetvis jätte ledsna över det här och vi önskar råd och tips om vad vi kan föreslå och prova. Om det inte finns ngn lösning så måste han tyvärr flytta då vi inte kan hålla honom inomhus. :(

[RMSLiners]
5

Kattgård? Ni har inte funderat på det? Vad gäller era grannar som åker bort och lämnar katten så är det olagligt.

Wony
3

Om nu grannarnas katt är okastrerad och får gå in och ut hur som helst så tycker jag först och främst att det är ruggigt oansvarigt. Och olagligt. 

Men som föregående skrev, rastgård kanske kan funka?

OberonsMatte
8

Vilka korkade grannar din mamma har! Att deras katt är okastrerad är säkert en större orsak till att det blir slagsmål än att bengalhanen är dominant. Eftersom de är grannar och vistas utomhus på egen tass båda två (vilket inte är olagligt) är det oundvikligt att de träffar varandra och därför bör grannkatten såklart kastreras för att underlätta katternas relation.

Genom att ha kattlucka utan lås är det de själva som bjuder in bengalen. Vill de skydda sin katt och sitt hem från besök måste de ta bort luckan, eller sätta magnetlås på den. Svårare än så är det inte.

För övrigt kan grannarna anmälas till länsstyrelsen för brott mot djurskyddslagen om katten inte får tillsyn minst 2 gånger per dag.

Sajtvärd Katter iFokus

ElinaPersson
6

Kastrering av den andra katten samt kattgård hos din mamma verkar som en bra lösning 😃

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

[Nightcat]
1

Jag tycker faktiskt att du har tagit ditt ansvar, du har erbjudit dig att betala för en annan kattlucka. Tycker du kan föreslå dem att de ska kastrera sin katt. Det blir ju säkert bättre för alla parter i fall det görs.

Anita N
7

Jag tycker ni har fel bägge två. Först av allt är ni lika oansvariga bägge två som låter era katter springa lösa. Bygg en rastgård till era katter så slipper andra era katter och ni skyddar era katter mot andra. Grannen bör kastrera sin katt och även bygga rastgård. Sen reagerar jag på att du skriver att de åker bort flera dagar utan tillsyn av katten för det är olagligt. Katter ska ha tillsyn två gånger dagligen. Tänk om katten blir skadad ska den då ligga i tre dagar utan möjlighet till hjälp. Det är inte alltid lätt att komma överrens men om man då gör så gott man kan slipper man många problem. Mina katter har rastgård och jag hatar grannarnas katter som springer och kissar i min trädgård. Jag har aldrig sagt något men jag behöver inte gilla det ändå.

Glad Skåning

Tyrisen
1

Riktigt dominanta katter och kastrerade är oftast dem som INTE startar bråk, då de inte behöver bevisa något för de andra. Så skulle inte din mammas katt gå in via grannens kattlucka, hade det troligtvis inte varit något problem för er. Eftersom han ändå gör det så är det ju som bäddat för bråk tyvärr.  

Eftersom grannen inte vill ta bort sin lucka, så ser jag det som att man kan välja på att hägna in åt Eddie, eller försöka skrämma honom från att gå till grannens gård (vet dock ej om det sistnämnda kan rekommenderas eller är dumt). Förstår att det kanske inte är ett så kul svar, men det finns ju inte massa alternativ. Man kan ju inte veta att katterna inte skulle gilla inhägnaden förrän man testat.

Många tror att katter som gått fritt måste göra det livet ut och älskar det över allt annat. Men massor av katter blir till och med tryggare och mer harmoniska av rastgård, då de slipper dela revir med t ex er grannes katt. Era katter kanske inte alls har behov av ett stort revir, det kan lika gärna vara något vi människor fått för oss. Katter tänker utifrån principer om trygghet etc så man kan aldrig veta. Testa och se hur det går! Jättefin kisse 🙂

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Tyrisen
1

#3 Håller med dig och flera att grannens katt inte har det lätt, stackaren. Även om det inte har med huvudfrågan att göra och TS har ansvar för sina katter, så blir man så upprörd över hur oansvarigt folk det finns! Låta katten vara okastrerad och resa iväg flera dagar med kattluckan öppen som en svängdörr för alla andra katter. Taskigt av ägarna, fy sjutton 😕

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

AgnetaB
0

Fast hur vet vi att ingen är hos grannen o kollar då de är borta? Kan ju vara så då de ej verkar så seriösa o har en fertil katt springande ute lös visserligen. 

Är ju rätt vanligt att katter går in i andras hus via dörrar, kattluckor mm o är väl ingen som gillar att det kissas ner, maten äts upp el bråkas.

Man kan ju bara påverka sin egen situation. Är svårt tala om för andra hur de ska göra men du kan ju försöka o höra med dem om de har några förslag o ta upp detta om de har tänkt o kastrera. Annars skulle jag ordna en kattgård för då har man iaf ansvarat för sina egna katter.Är ju inte säkert att en kastrering löser era problem.

Ceciliaolucifer
2

Hej,

Tack för alla råd! 🙂
Kommenterar alla åsikter i ett och samma då många har tagit upp samma sak.

Vi har bestämt oss för att gå och prata med kattägaren och ta reda på mer fakta. Ena sekunden lät det som att vår katt alltid är där och bråkar medans i andra sekunden lät det som att det hänt en gång. Vi kommer att fråga varför deras katt är okastrerad och därmed ge rådet att han ska kastreras.

Vi kan tyvärr inte ha någon rastgård, vi har tidigare haft en men kisseriet slutade inte förens katterna fick gå ut. Ändå var rastgården väl tilltagen. 

Så vi ska prata med dem igen, ge rådet att kastrera, erbjuda en kattlucka. Dit sträcker sig vår välvilja just nu. Många andra som jag har pratat med tror absolut att det gör skillnad om grannens katt kastreras, samt säger att det är deras ansvar att se till att låsa om sitt hus. Vi vill inte vara besvärliga, utan snarare vara med att finna en lösning. Men vi får se vad dem säger!

Tack för alla råd :)

Anita N
5

Du får ursäkta mig men som seriös kattägare kommer jag aldrig att tycka att det är ok att släppa ut sina katter vind för våg. Ställer det till problem för grannen är det ert problem inte grannens att lösa det. Att skylla på att katterna kissar om de har rastgård är en dålig ursäkt för 'att behöva ta sitt ansvar. Har man fem katter och då dessutom Bengaler får man bita i det sura äpplet och hägna in sin tomt för att visa respekt för grannar. Även om han är oseriös som släpper ut kastrerar katt så ska han inte behöva besök av andras katter. Sen ska ni tänka på att man skärpt lagen om tillsyn av djur och ni riskerar att fällas där. Ni / du tycker kanske jag är hård men det är ERA katter som ställer till problem och få är det väl självklart att NI löser det. Byt ut katt mot hund och tänk om det varit okej för dig om grannens hund sprungit in till er och förstört.

Glad Skåning

IceJossan
5

#11 Men om katterna trots aktivering protestkissar inne, trots rastgård, hur tänker du då? Bara en ursäkt? Var inte så nedlåtande!! TS: Om de chippar sin katt och ni köper dem en kattlucka med chipläsare så kommer deras katt ut men inte eran in, för man ställer in så att enbart särskilda chipnummer släpps igenom!

Ceciliaolucifer
4

Rastgården vi hade var på över 50kv.
Vi bor så till att katterna absolut inte släpps vind för våg. Vi har god grannsämja och en hel del katter i området. 

#12 Tack! Det låter ju super! Vet du vad dessa kallas? Pris?

Som sagt, vi vill gärna vara med och finna en lösning på det här. Vi har inte varit otrevliga och är inte omöjliga. Vi erbjuder dom möjligheten att testa lösningar som vi bekostar. Vi i gengäld önskar att dom provar. För problemet är bådas att lösas.

Vi har under den tiden dom har varit bortresta nu haft vår katt instängd hemma för att deras katt inte ska få oväntat besök när ingen kan övervaka vad som händer.

Wony
3

#11 Ursäkta, men om grannen har en kattlucka som vilken katt som helst kan komma in igenom, är det inte grannarna som borde fundera på att byta till en modell som enbart släpper in rätt katt? Kan väl inte vara någon annans ansvar vad man släpper in i sitt eget hus!

AgnetaB
3

Fast då måste väl deras katt vara chipad om man ska ha en kattlucka med en chipavläsare?

Man kan ju jämföra en kattlucka med en öppen dörr.Ska man inte kunna ha sin dörr öppen om det är varmt el om man vill vädra fär att riskera att andras katter el hundar springer in?

Wony
2

Fast det är ju ett eget val att ha en kattlucka där vilken katt som helst kan ta sig in. För att inte tala om andra djur som kanske inte är så värst önskade i huset… En sådan kattlucka är ju i princip ett hål rakt in i huset. Då får man nog vara beredd på att det kan komma in andra katter.

Man kan säga att en sådan kattlucka är som att ha dörren öppen dygnet runt, vilket i alla fall jag hoppas att ingen har.

Man kan jämföra det med att bo nära en biodling. Om jag vädrar i mitt fönster då, så kan jag kräva av biodlaren att hans bin inte ska flyga in i mitt kök?

Anita N
5

#12 vadå nedlåtande? Om mina katter protestkissar inne är det mitt problem knappast grannens eller någon annan. Jag bör se till att de har då pass mycket stimulans att de inte har någon anledning att kissa inomhus. Med en fertil hankatt som jag har är det lätt att det händer en olycka men jag kan aldrig skylla på någon annan. Mina katter mitt ansvar! #14 och #16 om jag har en öppen dörr eller kattlucka spelar ingen roll för mig. Jag vill inte ha in andras djur i mitt hus. Jag uppskattar inte heller om grannarnas katter kissar på mina dynor eller tvätt. Åter igen måste vi som djurägare ta vårt ansvar. Vi vill höja katternas status men då måste vi oxå vara beredda att ta ett större ansvar för dem. Hade alla gjort det hade det inte funnits en massa stackars katter som varje år blir skadade i trafiken, av andra djur och elaka människor. Alla katter hade haft ett hem! Åter igenom Hur skulle ni reagerat om denna problematik hade gällt hundar? Hade det varit ok att släppa ut sina hundar hur som helst och om en hund sprang in i grannens hus och skadade deras hund. Hade det varit ok?

Glad Skåning

IceJossan
2

#18 Det jag menar är att du fick det att låta som om protestkissandet bara var en påhittad ursäkt för att slippa hålla katterna inne. DET lät väldigt ledlåtande. Dilemmat är ju genast större om katten protestkissar trots att den får vara ute i 50 kvm stor inhägnad.

Jag håller helt med dig annars, jag ägnar stor del av min fritid till att hjälpa hemlösa katter och informera för att höja deras status.

Ceciliaolucifer
5

Anita, Vi vill ta vårat ansvar och därför försöker vi med det här först. Det finns mkt katter där vi bor och inga grannar har uttryckt missnöje över ngns katt. Att katterna är således lösa är inte problemet. Problemet är att vår katt tar sig in i deras hus. Om han startar fighten eller ej vet vi inte. Men det spelar ingen roll i sammanghanget. Vi önskar att vi kan lösa det på det här sättet. Men om det inte funkar behöver vi ta till drastiska åtgärder och ge hnm ett nytt hem. Målet är att ingen av katterna eller ägare ska behöva må dåligt. Är det för mkt begärt att be dom försöka prova vår lösning, samt ge dem rådet att ta sitt ansvar över sin okastrerade huskatt? Vi är ju förkrossade över det här, han är ju vår familjemedlem. Kan ngn länka till ngn bra info om hemlösa katter, risker med att ha okastrerade hanar mm? Vill kunna komma med bra info när jag rekommenderar kastrering. Läs rekommendera, inte tjata, anklaga eller tvinga.

Ceciliaolucifer
1

Tänkte uppdatera lite!

Till en början gick det bra, vi höll vår Eddie instängd under helgen dem var borta, och han blev även inne hos oss hela veckan efter, eftersom vi inte visste att dem hade kommit hem och vi ville försäkra oss om att ngn fanns hemma ifall vår katt traskade in. 

När vi väl pratade med Matten till katten, så visade det sig vara en okastrerad hona på p-piller. Det visade sig att det inte alls varit slagsmål i den kalibern plasthusse påstod. Tydligen vill dom själva inte ha kvar sin katt, som nu är fyra år gammal. Dom har försökt och tänkt att omplacera henne sedan hon var kattunge då hon från början inte ens var deras katt, utan ngn släktings katt dom passade. 

På Matte lät det inte som världens problem. Vi pratade om eventuella lösningar om kattlucka och kastrering. Samtalet var bra, och dem kunde absolut tänka sig att köpa en kattlucka med id-chip. Vi lovade att höra oss för och se om ngn var intreserad av att ta sig an denna katt som familjemedlem.

Några dagar senare ringer plasthusse och försöker mana på oss att vi ska hitta ett hem åt deras katt. Vi säger att vi ska höra oss för, men att det inte är vår uppgift att hitta ett hem åt deras katt. Han tycker att om vi löser hans "kattproblem" genom att hitta ett hem åt deras katt så är alla nöjda. 

Igår ringde plasthusse. Var mkt otrevlig och på gränsen till hotful. Vi skulle hämta våran jävla katt annars skulle han ringa polisen. Min mor tog då upp samtalet som hon haft med kattens Matte om att dom skulle köpa en ny kattlucka som enbart släppte in deras katt men han hävdade att hans enda problem var vår katt. Att han inte tänkte göra något alls. Problemet var enbart vårt. Mamma hämtade Eddie, och pratade med kattens Matte och på henne låter allt annorlunda. Hon lät lite beklämd över hur plasthusse lägger fram allting. 

Men vad ska vi göra? Vi kan inte hålla Eddie instängd, och enligt flera källor är det inte olagligt att ha sin katt lös, det är däremot alla människors eget ansvar att skydda sin egendom. Eddie förstör ingenting hos dem, det enda felet han gör är att gå in genom deras kattlucka. Deras katt är id-märkt och enligt kattens Matte lät det inte som att det var något problem med en sån kattlucka. 

Finns det ngn som har källor som verifierar att katter får vara lösa så att jag kan läsa om det? och att om det är så att man inte vill ha in katter i sitt hem får man se till sin egendom?

Jag fattar inte att plasthusse är pensionerad fd polis som han beter sig. Att han ens tycker att en polis ska lägga ner sina resurser på att hämta en katt.

Missne
1

Jag tycker inte ni och grannarna ska börja bråka om lagar och regler för det leder ju inte till någon lösning, bara till att bli ännu mer osams med grannarna oavsett vem som har mest rätt och fel. Det låter otrevligt att ringa och skälla men jag kan förstå att folk inte vill ha andras katter i sina hem, det vill inte jag heller. Sen kan man ju tycka att de ska köpa en kattlucka med id-chip, men hans åsikt är att han inte ska behöva göra någonting och då blir ju inget löst oavsett vad man tycker och avsett lagar och regler. Jag föreslår att ni pratar med Matten igen och kommer överens med henne om att ni går och köper en kattlucka med id-chip åt dem och sen ger ni den till henne. Ni kan ju också erbjuda er att hjälpa henne att sätta in den så slipper hon hamna i bråk med sin man om att han ska göra det. Han vill ju inte göra nåt och lär inte vilja sätta in den. Så skulle jag göra om jag var ni. Förutom att jag inte skulle släppa ut Eddie alls längre eftersom jag skulle vara rädd att han skulle råka illa ut och så skulle jag bygga en inhägnad gård åt honom och försöka igen att få det att fungera så. Så: prata med Matten, köp en id-lucka och sätt in den tillsammans med henne när plasthussen inte är hemma. 😉

Ceciliaolucifer
1

#23 Jag har inte sagt ngt om att bråka om regler, utan jag är bara ute efter fakta om vad som gäller. 

Hon säger ja till förslagen, men fullföljer dem inte, han ringer och är hotfull mot min mamma.

Vi hade rastgården i över 1 ½ år.

Missne
0

Men det jag menar är att ni inte bara ska erbjuda att betala luckan utan att ni kommer överens med Matten om att ni går och köper den - då blir det ju av för då har ni initiativet i stället för att vänta på att hon ska göra något. Hon kan ju ha svårt att göra något pga sin make. Är han hotfull så kan ju ni polisanmäla hans hot om det skulle gå för långt. 

Vad som gäller är: katt och hundägare har ansvar för att ha sina djur på så sätt att de inte skadar annan eller annans egendom. För hundar gäller strikt ansvar, dvs hundägaren måste ersätta om skada uppstår om t ex hunden går in på annans tomt och förstör något. För katter gäller inte strikt ansvar, dvs det är den som t ex får något förstört som ska bevisa att kattägaren var grovt vårdslös, och som ska skydda sin egendom, t ex dynor som ligger framme. Katter ska kunna gå fritt över tomter.

Ceciliaolucifer
1

#25 Var finns den information att hämta?

Missne
0

Det står i denna lag: Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

Om ansvar kan du läsa t ex här: http://www.lag24.se/a/strikt-ansvar

Men se till att köpa luckan åt dem så ska det nog ordna sig!