Skakar på svansen
Läste från gamla trådar här på katter att när en katt skakar på svansen så är det antingen för markering, att den skulle vara exhalterad eller dylikt.
Hur ligger det till egentligen?
Vår hane har aldrig någonsin skakat på svansen i sitt liv. Däremot gjorde hans kattkompis det var gång han skulle hälsa på oss när vi kom hem och när den katten avled så har vår herre tagit över det beteendet. Men inte bara när vi kommer hem utan även om vi ska ge han mat, om han är kelig eller bara rätt upp och ner utan anledning.
Det kommer ingen vätska eller så utan han skakar bara men då gärna rumpan mot någonting tex skåpsdörr, ett ben eller så.
Varför i hela friden har han börjat med detta?

Både och. Det beror ju på situationen. De gör så när de står och pinkar revir, men de gör även så när de är exhalterade: Matdags, uppmärksamhetstörstande, m.m.
#1 Kan de pinka revir fast de är kastrerade?
På honom kommer ju aldrig någon vätska och han har varit kastrerad sen ca 6 år tillbaka och började endast med beteendet när hans kompis gick bort.

#2 Ja det kan de. Utekatter har ju oftast ett större behov av att pinka revir eftersom det inte är en begränsad yta de är på till skillnad mot innekatter.
Att det inte kommer kiss när han gör så är inget att lägga nån vikt i för det han gör är inte revirmarkering, även om det ser likadant ut då. Han är så exhalterad att han inte riktigt kan hålla svansen still bara. Man kan likna det med ett överexhalterat barn som står och hoppar av glädje och för att få uppmärksamhet. Precis samma är det med katten när den skakar/darrar på svansen.
Det finns vissa kattraser som "skakar" på svansen när de är nöjda, men sedan finns de ju dem som bara gör det för att markera revir.
Katter kan fortfarande markera revir när de är kastrerade, det har jag en katt som gör.
Min kastrerade honkatt gör detta när vi är i badrummet, då hon vet att hon kommer få dricka ur kranen, och även på kvällarna när hon ska få godis 🙂
#3 Ok, då vet man vad det betyder när han gör det.
#4 har hört något om att Norska Skogkatter brukar göra så men min herre är ingen raskatt utan en huskatt.
#6 Min norska kastrathane gör inget dylikt, är min huskattshona som darrar med svansen till höger och vänster 🙂 Jag tror det är mer individuellt än en rasbenägenhet.
Min hona gör så när jag pratar med henne, och hon är gosig/busig (eller om jag har något gott) (:
Den andra honan gör så ibland, men då verkar det vara mer markering (men det kommer ingen vätska). Hanen gör det inte alls.
(Dom är kastrerade alla tre)
//Jessie
Min bondkatthane darrar på svansen när han står och kardar på mig på kvällarna ❤️
Min ena kille skakar svansen fram och tillbaka när vi är ute och går i sele 😃 ser jättekul ut.. haha.
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Min lille skakar på svansen som en liten skallerorm när man pratar med honom, eller tex pysslar med något väldigt intressant i köket. Ser lite extra kul ut eftersom han bara har en halv svans :p
Mina har skakat på svansen för att komunisera med mig, t ex när jag pratar med dom så har de skakat som svar nästan. Och även verkar det ha att göra med glädje.
Men är det så att de även markerar då, så är det ett helt annat skak man pratar om.
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se