Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 980 ggr
flatkamrat
1

råd angående kosten?

Hejsan alla kattälskare nu har jag lite bekymmer här, jag har en bondkatt som är 1,5 år.. han är mitt allt och när jag köpte honom så vart han störst och sist kvar i kullen så han har alltid vart stor. Han är en innekatt och kastrerad.
Var hos veterinären igår och hon säger han är för överviktig, han väger 6,6 kilo men han äter redan Four Friends Weight Control och innan jag byter foder på honom skulle jag vilja ha lite råd om ungefär hur mycket han ska ha utav det?

Ska hämta nytt mått imorgon till honom men jag vet inte riktigt hur mycket han ska ha per dag ungefär? någon som kan tipsa?

PS, inga onödiga tråkiga elaka kommentarer det kommer jag ändå inte lägga energi på!

// Elin och torsten :D

===

Nerdysiamese
2

inget lightfoder, helst inget torrfoder alls egentligen.

enklast brukar det vara att banta en katt på blötfoder, och mycket svårare att få katten att bli tjock på blötfoder också.

utav blötfoder kan man ta i stort vilket som, mjau eller bozita brukar funka bra.

det brukar hur som stå mängdrekommendationer på paketet/burken.

lycka till med batningen ^___^

Medarbetare på Datorspel I Fokus

fvanilla
1

#1 "det brukar hur som stå mängdrekommendationer på paketet/burken."

De är oftast överdrivna dock. En katt äter ungefär 250g blötmat per dag, medan många rekommenderar 400-500g på fodermängdrekommendationerna. Håller med ditt inlägg f.ö!

Nerdysiamese
0

#2 ah, jag kan inte påstå att jag har super koll på hur korrekta mängdrekommendationerna är då jag själv inte ger blötfoder faktiskt☺️
Jag BARF:ar mina katter, så det blir en lite annan ekvation så att säga =P

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Scorpio97
4

Jag rekommenderar också blötmat. Mjau och bozita är bäst. I lightfoder, och i dom flesta torrfoder, så finns mycket spannmål och då går katten lätt upp i vikt. Ett bra foder har mycket kött, och inget spannmål, socker eller fisk. Blötmat innehåller dessutom mycket vatten, vilket är bra för att slippa njurbesvär. Katter är från början ökendjur, och då fick dom i sig merparten utav vätskan från bytesdjuren dom åt. Dom har inte samma törstkänsla som oss. Om du bestämmer dig för att byta foder, se till att byta långsamt. Det är extra viktigt när du byter från torr till blöt. Ta en matsked av den nya maten och blanda i den gamla. Efter några dagar tar du två matskedar av den nya osv. Blir katten dålig i magen så backar du några steg, och fortsätter ännu långsammare. Vissa kan bara öka med en halv matsked i veckan, för annars blir katten dålig. Det finns några artiklar här på katter iFokus, som du kan läsa (: Det står bland annat om dietfodet då.

//Jessie

Katthemsmatten
0

Du har fått mycket bra råd redan. Det enda jag inte sett någon kommentar om är att stress kan göra att katter lägger på sig vikt. En anledning till att katter kan känna stress är att de inte vet när de får mat nästa gång.

En enkel metod för att göra att åtminstone inte det ska ske är att dela upp fodergivan på många små måltider. Då lär sig katten ganska snabbt att mat hela tiden kommer att serveras.

Medarbetare Hittekatter iFokus

flatkamrat
0

jag delar upp maten :) men jag har faktiskt inte hört om att blöt man hela tiden..    när han äter blötmat äter han helst upp det direkt, och blir dom inte väldigt dåliga i magen om man bara äter de hela tiden eller äre något jag inbillat mig? XD

Tusen tack för alla bra råd:D

Scorpio97
0

Nejdå, man kan ge blötmat hela tiden (: Vissa blir som sagt dålig om man byter väldigt snabbt, men om du fasar över till blötmat över en månad eller så, så går det säkert bra.

//Jessie