Heter det något när katten får ungar?
Får lammar, hästar fölar, kor kalvar, getter killar, hundar valpar och grisar grisar. Men vad säger vi om katten när den föder?
Katter kissar? 😃
Katten källar och kattungar kallas källingar, åtminstone här.

#2 Det hade jag aldrig hört! Här säger vi bara att den "får ungar", så ospecifikt😛
Den korrekta benämningen är precis som #2 säger, källar. Läser du till djurvårdare eller veterinär kallar man kattungar för källingar. Det är väldigt gamla namn som vi i den yngre generationen inte alltid använder 😉
Hur uttalas Källingar? :D
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#4 Jag har bara hört det namnet från personer som bor i den södra delen av landet och har antagit att det var dialektalt. Så fel jag alltså hade.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Kättan källar källingar 😉

#7 Så på vanligt mål blir det "katten kallar kallingar"?
# 5 Källing uttalas med k som ett mjukt ljud precis som i kela och kärlek. Då både ä och e är mjuka vokaler.
#4 Det är nog bara i södra Sverige som källing används i djurvårdare och veterinärsutbildningen. Ordet är dialektalt så norröver används inte ordet. Och säger man källing på Gotland så menar man kärring.

Vad lustigt det kan bli😉
Det står i SAOL och att det är sydsvenska.

#10 Vad heter det i norra sverige då?
Kattungar kanske?

katten kattungar? låter märkligt..
#15 Nä jag menar naturligtvis att källingar heter kattungar norröver. Man säger helt enkelt att katten får kattungar. Det säger även jag, fast jag bor i Skåne. Kattunge är helt enkelt ett ord som låter konstigt när man sätter ett a efter, så då får det bli att "den får ungar" eller föder.

Men det är ju det att kattens barn inte har ett eget namn, som föl osv. Vi får hitta på något.
Jag brukar kalla dem mina "små kardborrebarn" men det blir ju inte heller bra i en födelsemening😃

När jag pratar genuin dialekt säger jag [ˈkaʰtːʊŋɐ] 😉
Visst, det är inte ett helt annat ord, men det har sin egen grammatik:
en kattunge, kattungen, kattunga, kattunga
(en kattunge, kattungen, kattungar, kattungarna)
Och u:et är då ett o.

#18 gotländska?

#17 Haha, "kattan kardborrar" ^^,