Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 8685 ggr
Cazzos
0

"Han är en bengalblandning"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! (OBS! Lång tråd)

Min syster har en katt, en fin hankatt på 6 månader nu tror jag. Hon la upp en bild på katten på sin facebook och folk kommenterade och sa att han var fin osv, men vissa frågade om han var en bengal och då sa hon (och hon gör fortfarande det) "Ja, han är en bengalblandning".

Vad jag har fått veta så är det hans mormor som är hälften bengal, hans mamma har samma teckning som sin mamma (bengalteckning antar jag, har tyvärr inte sett några bilder på dem), och pappan är okänd (parning som skedde utomhus, vill dock inte ha någon diskussion om detta i denna tråd).

Jag dök in i kommentarsfältet och sa att han är en huskatt, för att han har ingen stamtavla, och att hans mormor är bengalblandning gör inte honom till en bengalblandning. Eller har jag fel?

Nu spelar det egentligen ingen som helst roll vad man kallar sin katt för, men eftersom att jag är intresserad av kattraser och teckningar så kunde jag inte låta bli att lägga mig i, tyvärr.

Det blev en liten diskussion om bengalteckningar där på facebook (på bilden i kommentarsfältet), och jag sa att min systers katt är tabby, och bengaler kan, men bör inte vara tabby, utan det heter marble, och ser helt annorlunda ut. Annars är de spotted.

Min syster blev sur på mig och påstår att jag bråkade, men det gjorde jag inte, jag diskuterade med en god ton, hetsade aldrig upp mig som min syster gjorde på telefonen sedan när hon skällde ut mig för att jag diskuterade om bengalteckningar på hennes bild.

En av hennes väninnor som jag diskuterade det här om på kommentarsfältet var envis med att "bengaler kan visst vara tabby" - ja, men tabby är inte en önskad teckning bland bengaler, eller är jag ute och cyklar?

I telefonen så verkade min syster "hota" mig med att hennes väninna själv varit uppfödare av bengaler och att jag inte ska spela som att jag vet bättre än henne. Hon dumförklarade mig även med att säga att hon (min syster) är äldre än mig, och att mina argument kan verka "sämre" än en vuxens, eller mindre relevanta/logiska.

Hursomhelst! Här är katten iallafall. Jag ser ingen marble. Vissa streck som påminner om marble, men jag ser mest tabby. Jag kanske ser fel, korrigera mig!

Den här Facebook-diskussionen är nerlagd sen länge, men jag skriver denna tråd för att jag vill klargöra för mig själv vad han är för teckning då jag litar på de som finns här på Katter iFokus. Här finns det erfarna utställare, även uppfödare samt engagerade kattmänniskor som jag litar på mer än min syster och hennes väninnor som verkar tycka att en diskussion betyder bråk och tjafs (väldigt omoget ur mitt tycke).

Cazzos
0

Vänstersida

Cazzos
0

Högersida

[[pimey]]
8

Ser ut som en vanlig huskatt din syster är ute och cyklar och lever i en fantasivärld

Cazzos
0

#3 Hennes argument var att han har en bengalteckning och att han "måste fått den från någonstans i släkten, och eftersom att hans mormor är bengalblandning och har en bengalteckning så är han ju också det".

Javisst, teckningen kan ha kommit därifrån, men det gör honom inte till en ras/rasblandning.

Fick dock reda på förra veckan att mormorn är silver spotted, om jag hörde rätt..

Jag visade henne denna bilden på en katt från min skola, och då sa hon "Han måste ha bengal i sig!" (ganska skrattretande då katten har vitt bröst, vita tassar och är tigré över hela kroppen)

OberonsMatte
5

Jag ser en tabbymönstrad fin huskatt när jag tittar på bilderna. Jag har haft en tabbymönstrad fin Norsk Skogkatt (utan bengaler i stamtavlan):

Sajtvärd Katter iFokus

Cazzos
1

#5 Jag med! Bara för att en katt är en viss teckning så behöver det inte betyda att det är en blandning av något, inte heller att det finns något längre bak i släkten, vilket min syster verkar tro.

Vilken sötnos!

Katthemsmatten
2

Inne på Hittekatter har IceJossan en jättebra tråd klistrad om katters färger där hon mycket pedagogiskt förklarar hur färger och teckningar uppkommer. Kan varmt rekommendera den, både till er som kan något om färger/teckning och för att skicka till dem som påstår sig kunna något.

Jättefina huskatter på bilderna i denna tråd. ❤️

Medarbetare Hittekatter iFokus

Cazzos
0

#7 Tack, ska kolla!

fvanilla
0

På sistone verkar folk tro att tabby och/eller gröna ögon = de måste ha Bengal i sig! Som långhår = Norsk Skogkattblandning och svart katt = Bombayblandning och blå katt = Russian Blueblandning.

Cazzos
0

#9 Ja… Det finns ju faktiskt fler raser med antingen gröna ögon, lång päls, blå färg eller svart färg 🤔

fvanilla
0

#10 Absolut, men många tror ju att om sin katt är blå eller långhårig osv. är de raserna inblandade.

Dock kan katterna ha allt detta utan att ha en gnutta raskatt i sig.

[sakring2]
5

Jag är fullständig övertygad om att det finns russian blue i min Esme😂Jag vet vare sig hur mamman eller pappan ser ut😉

Cazzos
0

#12 Haha! Vilken sötnos 😊

Sehvrin
2

Om kattens mormor verkligen hade varit bengal hade ju katten varit en bengalblandning. Men en bengalblandning är lika mycket huskatt som alla andra huskatter.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Gatukorsning
7

Visst är det ändå lite charmigt med huskatter? De kan se ut nästan hur som helst och födas i samma kull med olika pappor. Och det är klart att det kan finnas en släng av raskatt med ibland, som i vissa fall kan slå igenom lite och i andra fall inte. Jag tycker att det är lite häftigt och totalt oförutsägbart med hur huskattungar kan se ut när vi får in dräktiga honor till katthemmet.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Cazzos
0

#14 Grejen är ju den att mormorn är en bengalblandning, resten gissar jag är huskatter (har inte fått tydlig information om hans släkt, de är inte så säkra på det själva heller, min syster och hon som ägde mamman till min systers katt), så i slutändan så är min systers katt mer huskatt än bengal. Inte ens bengalblandning. Bara en teori från min sida.

Rafflan
0

Om mormorn är bengal är kattungen 1/8 del bengal = en bengal blandis, med väldigt lite bengal i sig, enda sättet att vara säker är den som födde upp mamman som då hade stamtavla på mormorn, och inom katt världen snackar man allt för ofta om att dem är blandraser ;)
Huskatt är namnet dem går under men är det en raskatt blandat med en huskatt är det alltid bra att veta rasen :)

Cazzos
0

#17 Men jag trodde att bara renrasiga katter kunde ha stamtavla? Mormorn är ju bengalblandning.

vinteralvan
1

Det är bara renrasiga katter som kan har stamtavla. Mormodern är alltså också huskatt.

Katthemsmatten
1

Två renrasiga (samma ras) katter med stamtavla får ungar som det går att få stamtavla på = raskatt. Renrasig katt som tjuvparar sig med en annan raskatt = huskatt. Och alla varianter utöver detta är givetvis också huskatter.

fvanilla
1

För övrigt måste jag hålla med TS; ser inget bengalaktigt i dessa katter. Som sagt tror gärna folk att tabby och/eller gröna ögon = bengal. Kan själv säga, att på en utställning överhörde jag folk säga, "Åh titta, det är bengaler!" vid en utställingsbur. Det var tabbymönstrade européer, och de blev rätt så förvånade när de såg rasskylten.

Rafflan
2

#20 eftersom vissa raser har rasbundna sjukdomar kan det vara bra att veta raser om det är en blandras, finns även raser som är känsliga för lugnanade/sövande mediciner som man måste vara försiktig med, bra att veta om katten är en blandras med en sån ras.

Och varför är blandraser så farligt i kattvärlden? i hundvärlden är man väldigt glad om man vet vad det är för blandning i hunden för då vet man lite mer aktiverings behov och mentalitet + sjukdomar, borde vara samma med katter…

Katthemsmatten
2

#22 I så fall är det viktigt att man verkligen vet vilka raser det är och av någon märklig anledning så kommer man aldrig fram till annat än typ 'mamman är bengalblandning'. Den uppgiften säger ingenting annat än att någon anfader kan ha varit bengal och det ger alltså ingen som helst vägledning när det handlar om att utröna om katten kommer att drabbas av någon typ av sjukdom som råkar vara överrepresenterad för en viss ras.

Blandraser är inte ett dugg farligt i kattvärlden. Men man ska vara noga med hur man benämner en katt. Finns inte två kända föräldrar med stamtavla är det huskatt och inte någon xx-blandning. Oskicket med att benämna varenda jäkla katt Norsk Skogskattblandning (bara esset gör att man inser att annonsören inte har en aning om vad vederbörande skriver/säger) är det vi vänder oss mot eftersom just den där minimala och högst eventuella inblandningen av en raskatt gör att man tycker att man kan ta ut ett antal tusenlappar för en katt som vare sig är kastrerad, vaccinerad, id-märkt, avmaskad eller veterinärbesiktad.

Ta gärna ordentligt betalt för dina kattungar, men gör det för att täcka kostnaderna för vaccination, id-märkning, avmaskning, veterinärbesiktning. Inte för att du vill lura någon att den köper en raskatt billigt!

[sakring2]
0

Det är ett oskick att blanda raser inom kattvärlden såvida man inte parar ut. Det är enbart oseriösa uppfödare som gör detta i tron att de gör något bra och kan tjäna pengar på det. Det finns olika blodgrupper och har man inte koll på detta så kan ungarna dö. Det finns mindre än 15% renrasiga katter och det finns 100.000 hemlösa huskatter. Så länge det är på det sättet så ser jag inte huskattsavel, oavsett om de parar  raser eller inte som seriös.

Katthemsmatten
0

#24 Vi är helt överens om att huskattavel är helt förkastligt! Men Rafflan, som är känd för att försöka provocera, undrade varför blandraser var så 'farligt' i kattvärlden gjorde jag ett försök att förklara vad det är vi vänder oss mot. Inte huskatten, bara aveln av den samt att mycket oseriösa individer försöker kränga huskatter till överpris med hjälp av 'ras'.

[sakring2]
2

# 25 Det är jag helt på det klara med. Det finns få som anmäler som många annonser på blocket som jag gör som påtsår att de är av en viss ras😂

Sen förstår jag inte heller  varför man skulle kunna ta mer betalt för en katt av en viss rasblandning, en huskatt är en huskatt, en raskatt är en raskatt. Det är som om folk i allmänhet och de som köper blandraser eller påstådda raser anser att dem vara finare än en vanlig huskatt. Det är något som jag aldrig varit med om hos raskattägare dvs att de på något sätt ner ned på huskatter.

Katthemsmatten
0

#26 Vi är helt överens!

Rafflan
2

#23 men även om folk VET att dem har blandraser skriker folk "huskatt!!!" som om dem inte får säga att den är en blandras…?

Klaga gärna på att att folk tar bra betalt för kattungar utan att gjort nåt med dem bara för att det är lite ras i dem, men klaga inte för att folk säger att det är ras i dem sen… och dem som väljer att betala 2000 för en blandras som det inte är gjort nåt med, inget jag skulle göra men deras egna val…

JAG har enbart renrasiga bondkatter ;) , JAG har enbart kastrerade katter, JAG tänker inte ta någon kull så sluta snacka som om jag skulle blandras avla :P

Och att ha en annan åsikt och provocera är 2 olika saker ;)

fvanilla
0

#26 Just så är det.

Jag tror väldigt få, när de drar upp (oftast påstådda) rasprocent gör så för att kolla upp någon hälsobakgrund eller ens vet om hälsoproblem som kan dyka upp. Inom hundvärlden ses inte rashundar som "fina lyxhundar", men bland katter är raskatter sedda som "fina lyxkatter". Sen så är raser inom kattvärlden inte lika som i hundvärlden; raskatter är inte lika hårt avlade, och många kattraser är väldigt unga (precis som modern raskattsuppfödning).

Rafflan
1

#29 nej men raser kan hjälpa veterinären, speciellt om den är 50% av en ras som är känslig för lugnanade/sövning :)

Katthemsmatten
1

#30 Det tragiska är att de som skaffar dessa '%-katter' inte har en aning om ifall den påstådda rasinblandningen har så mycket som ett uns sanning i sig. En sak om du sett en tjuvparning mellan raskatt och huskatt, då vet du att endera föräldern har en bestämd ras, men det är inte fallet i 99,9% av de katter vi kritiserar avel på.

Cazzos
2

Jag tycker att det är lite skumt att bara för att katten har en renrasig släkt med stamtavlor, men bara för att just den katten inte har stamtavla så ska den kallas för huskatt, när den faktiskt är renrasig Siames etc, bara det att den inte har en stamtavla!

[sakring2]
0

# 28 Folk får gärna säga blandras men personligen skulle jag skämmas om jag visste att det var en sådan jag hade. Det är ändå en huskatt och hdet finns 100.000 hemlösa av dessa.

[sakring2]
2

Det är vad det är, det är inget skumt med det. Har katten stamtavla så är den en raskatt, har den inte stamtavla är det ingen raskatt. Vad som är skumt är varför personer som har två renrasiga katter av samma sort men  av olika kön och låter dessa få kattungar inte registerar dem.

Cazzos
0

#32 Jo det förstår jag till fullo, kommer ta några dagar att få det att sjunka in dock! Låter skumt i mina öron, men vänjer mig 🙂

[sakring2]
0

# 35 Men du sitter med en hund på din Avatar? Är det en hund med stamtavla? Eller är det någon annan på fotot? Med den utbildning du håller på att skaffa dig så borde du veta att det är skillnad på en raskatt och en huskatt dvs stamtavlan. Men katten i sig är lika mycket värd för sin ägare.

Själv har jag två huskatter som jag räddat och tre raskatter som jag köpt.

Nerdysiamese
1

#32 det är för att om du någonstans i ledet slutat dokumentera katten så tappar du all kunskaps-säkerhet du annars har med raskatter.

utöver det har katten ingen stamtavla så betyder det att man har gjort en "osynlig"parning, kanske mellan katter som inte får paras pga sjukdom eller liknande tex, och kan därför inte regleras utav förbundens regler och rekomendationer för att främja rasens hälsa och utseende.

en seriös uppfödare har egentligen ingen anledning att inte registrera sina kattungar, så har en "raskatt" inte stamtavla kan du vara väldigt säker på att det är något fishy med katten.

utan stamtavla kan du egentligen inte ens vara säker på att föräldrarna faktiskt är föräldrarna, så ingen garanti att dom är renrasiga häller.

så för dig kanske den blir "renrasig" men i kattvärldenbetyder egentligen renrasig inte riktigt samma sak som man skulle kunna tro.
raskatt är mer en hälsogaranti än ett ord man anväder för att påvisa att det är en fin färg på katten

Medarbetare på Datorspel I Fokus

[sakring2]
0

Kolla på blocket så få du se hur många maine coon utan stamtavla det finns och både mamman och pappan har stamtavla. Då kan man undra varför de inte reggar kattungarna. Sådana annonser anmäler jag alltid.

Det han nu gått så långt att uppfödare skriver i rubriken maine coon med stamtavla.

Cazzos
0

#36 Jag vet inte om hunden på min Avatar har stamtavla, det var en privatperson som ägde den och jag frågade inte.

#37 Tack för den tydliga informationen! Låter mycket bättre nu och jag kan ha mer förståelse för detta. 🙂

[sakring2]
0

# 39 Den ser nämligen ut att vara en berner senner😃

flis
1

#37 Raskatt är mer en hälsogaranti skriver du, vad menar du då?

Är raskatt lika med frisk katt, det ställer jag mej tveksam till.

[sakring2]
0

# 37 Till skillnad mot en huskatt så är den veterinärbesiktad vid leverans. Föräldrarna är testade mot de sjukdomar som kan förekomma inom rasen så svar ja. En raskatt är friskare än en huskatt då du inte har den blekaste aning om var den kommer ifrån.

Jag hade en huskatt som inte ens blev 5 år då hon fick njursvikt.

Cazzos
0

#40 Det kan inte vara någon annan hundras än Berner sennenhund då det var den rasmontern jag träffade hunden i 😉

En fråga bara, vad har min utbildning med raskatt vs huskatt med att göra? Jag vill jobba med utrotningshotade exotiska djur i ohälsa i framtiden, så jag ser inte vad jag kan ha för användning för raskattsdiskussionen då 🙂

#41 Jag tror att #37 menar att om katten har stamtavla så är det en hälsogaranti, dvs att det bara är friska djur i släkten som står skrivet på stamtavlan, med goda resultat på utställning.

flis
0

#23 Anser du att alla katter ska säljas till självkostnadspris eller gäller det bara husisar?

Alla katter har lika stort värde men när det kommer till inköpspris så skiljs de åt.

Nerdysiamese
1

#42 samt #41

absolut betyder raskatt inte per definition att katten är frisk, bara att det finns fler tester, besktningar samt hälsohistorik och regler för att förhindra sjukdommar, så "garanti" är inte det bästa bland ord kanske men "större säkerhet" =P

Medarbetare på Datorspel I Fokus

flis
0

#42  Två av mina raskatter dog innan de hann fylla 5år. En i levercancer och en i HCM. Jag anser att många raskatter har ett dåligt immunförsvar.

[sakring2]
0

# 43 Det står på din sida att du har ett stort djurintressa och då kan det vara bra att man vet att en raskatt eller en rashund är en invid som har stamtavla.

Om det var i en monter med berner sennenhundar var det med störrsta sannolikhet en med stamtavla. Min syster hade en sån.

[sakring2]
1

# 44 Det beror på dels tillgång och efterfrågan. Det finns 100.000 hemlösa huskatter men inga hemlösa raskatter eller åtminstone väldigt få. Det är inte samma marknad. Dessutom så är det inte så många som har huskatter som ställer ut dem, vaccinerar, fixar deras tänder om det skulle behövas, id-märker dem, kastrerar dem det är därför som det finns 100.000 hemlösingar.

Sen var  det här med testerna för att para katterna. man ska testa mot de sjukdomar som finns inom rasen däribland HCM vilket finns hos alla katter även huskatter men även andra saker och ibland också blodguppera. Det kostar en del vill jag lova. Så finns det uppfödares som importerar för att bredda avlesbasen och det kostar också en rejäl peng. Sen ska en raskatt numer vara tror jag i samtliga förbund vaccinerad x2, id-märkt, veterinärbesiktad. VArje dag jag kollar på blocket så hittar jag diverse korsning oftast långhåriga som de endast har avmaksat och som de vill ha från 2.000 upp  till 5.000 kr för. Snacka om att tjäna pengar om man har en kull på 6 st som jag såg någon hade.

Imasy
1

Jag tycker du kan luta dig tillbaka med gott samvete att du har rätt, så kan din syster få fortsätta leva i sin bubbla när hon inte vill ta till sig fakta ;)

kunde inte se en tillstymmelse av bengal i katten du visade, utan såg ut som en helt vanlig vacker huskatt.

Gatukorsning
0

#42 Du skriver bland annat följande: 
Till skillnad mot en huskatt så är den veterinärbesiktad vid leverans.

Där håller jag inte med utan min åsikt är att det beror på varifrån manköper katten. Köper man katten från ett seriöst katthem så bör den ju vara veterinärbesiktad (och vaccinerad/kastrerad). Jag kan ju inte tala för alla katthem såklart, men det katt hem som jag är engagerad i som även är medlemmar i Svekatt har i alla fall den policyn. Jag var även med när de gjorde besiktningarna av katterna.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Katthemsmatten
0

#50 jag tror att #42 talar om privatköp. Där är det nog inte så ofta fråga om att katten har fått någon som helst vård, avmaskning eller vaccination. Än mindre har den sett en veterinär…..

Cazzos
0

#47 Självklart. Det är just därför jag är öppen till allt ni säger och lär mig av det 🙂

[sakring2]
0

# 50 Seriösa katthem och föreningar  både kastrerar och vaccinerar samt id-märker sina katter. Det har jag aldrig sagt något om. Det var precis som # 51 säger att när du köper en katt privat vilket du för det allra mesta gör då du  köper en raskatt. Det finns ibland enstaka raskatter på katthem.

Det finns också privatpersoner som förmedlar hemlösa katter och dessa kan också vaccinera id-märka och kastrera dem.

[trh]
3

Även huskattssäljare kan både vaccinera, chippa, avmaska och veterinärbesiktas, min vän köpte nyligen en husmisse där samtliga saker var utförda med katten. Nu säger jag inte att det är så här "huskattsförsäljningen" går till alltid, men alla ska inte dras över samma kam..

[sakring2]
0

# 54 Vad jag avser är att man ska inte sälja några huskatter över huvud taget såvida man inte räddat dem eller är ett katthem Det finns 100.000 hemlösa huskatter. Det räcker tycker jag.

[[pimey]]
1

54# ja visst kan vissa huskattssäljarw vara jätteduktiga och vaccinera och chippmärka dom MEN knappast gjort någon hälsokontroll på föräldrarna. Bara för att dom gör detta sp förtjänar dom ingen klapp på axeln precis!! Lika dumt iallafall och inget att försvara

[trh]
4

Jag har inte påstått att någon förtjänar en klapp på axeln, utan svarade bara på att huskattssäljare visst kan göra ovan utförda åtgärder, utan att jag för den delen stödjer huskattsavel. Man kan och bör inte dra alla över en och samma kam, oavsett vad det gäller. Likaväl som det finns bättre/sämre säljare av huskatt finns det bätte/sämre uppfödare av raskatt. Och där sätter jag punkt för min del i konversationen. Vad jag tycker ang huskattavel för övrigt är inte relevant, jag ger mig inte in i den diskussionen.