Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2426 ggr
[trh]
0

Hankattunge - beteende?

Varning för lång tråd, men tacksam om ni orkar ta er tid! Min hane (ragdoll) är 4 månader, okastrerad, innekatt. Han kom till oss 12 v gammal och togs inte för tidigt från sin mamma. Han har anpassat sig superbra och det märks verkligen att detta är hans hem! 1) Han sover alltid i vår säng, helst på min sida. På mornarna när han märker att jag vaknar, eller mitt i natten för den delen, skuttar han upp till mig och spinner samt buffar sig mot mitt ansikte. Hitills bara mysigt. Sen vill han dock trycka sig in under min haka mot min hals och slicka mig, vilket är ganska oskönt med en sträv liten tunga ;) jag försöker putta bort honom men det blir lite en kamp på liv och död. Han byter position och försöker om och om igen, hela tiden spinnandes. Övergår Ofta till mitt ansikte. Är detta något beteende som jag ska försöka gå bort, slickandet alltså? Är det ett beteende där han tror att jag är hans mamma? Han suttar dock inte. Börjar han bli könsmogen? Han gör inte så här på min sambo. 2) när vi myste igår blev han på bushumör. Sen burrade han upp hela Kroppen, stirrade på mig och hoppade mot mig med sin kropp i sidleds. Är detta bara kattunge som testar gränserna/leker eller är det tecken på könsmognad? TACKSAM FÖR SVAR! :)

[sakring2]
0

Om du enbart har en katt som dessutom är unge så tror han nog att du är katt också. Min yngsta försöker också sådär med mig men han blir utestängd ur sovrummet när jag är uppe på toaletten på morgonen. Något han inte uppskattar men får finna sig i då jag inte får sova ifred. Det finns 4 st katter till att busa med men de sover de också:)

Har du funderat på att skaffa ytterligare en katt?

OberonsMatte
0

Slickandet är din katts sätt att utbyta (blanda) dofter och stärka bandet mellan er, och även en rest av snuttbeteendet när han ihärdigt buffar in sig samtidigt. Att han så tydligt söker sig till dig för att göra det och buffar in sig under din haka är ett tecken på att du i hans ögon står för beskydd, omsorg och trygghet (precis som hans mamma gjorde tidigare).

Att falla tillbaka i sådant kattungebeteende i vissa situationer är något som katter kan göra hela livet utan att för den sakens skull vara otrygga eller ha blivit separerade från sin mamma för tidigt. Min Ruben flyttade ifrån sin mamma när han var 6 månader och han buffar fortfarande (vid 2 års ålder) in sig mellan min äldsta hankatts framben så fort han blir på goshumör eller bara vill ligga och bli tvättad och mysa lite. Ruben har även 2 andra kattkompisar här som han busar och leker med, men det är bara Moltas som har den rollen.

Att burra upp sig och hoppa i sidled är typiskt lekbeteende för en kattunge. Så gör även mina vuxna katter när de blir på riktigt bushumör. Fördelen för mig som har flera katter är att de vänder den sortens lekbeteenden mot varandra. Jag vill inte vara med i den sortens lek även om katterna bara leker att de hotar. Det bästa är att bara ignorera katten eller avleda med en leksak när han spänner ögonen i dig så där. Fya inte.

Jag har svårt att tro att en ragdollhane kan bli könsmogen så tidigt som vid 4 månaders ålder, men helt omöjligt är det säkert inte. Beteendena du beskriver här tror jag dock inte beror på könsmognad.

Sajtvärd Katter iFokus

Josefa
0

Skaffa en kattkompis till kattungen, så att han får någon att göra av med sin energi på, på katters vis. 

Ja angående slickande, så kommer det att bli väldigt jobbigt att ha en stor katt som hänger fast vid dig och slickar. Så där skulle jag försökt att avleda och få honom på andra tankar.

[trh]
0

Tack för att ni tagit er tid att svara :) #1 och #3, vi ska skaffa en kompis till honom, men det får komma senare. Just nu pluggar både jag och sambon och är hemma i princip alltid. Nelson är ensam Max 2 h per dag och vi leker och aktiverar honom mycket! Vi känner inte att vi har plats för en katt till här, exempelvis 1 låda till går helt enkelt inte in, vårt badrum är minimalt. Vi väntar tills vi flyttar till större om ca 1 år och hoppas att vårt sällskap räcker till. #2 tack, då vet jag det! Jag har börjat blåsa lite på honom när jag märker att han ska försöka slicka på mig, och han slutar faktiskt men ligger kvar och myser. Jag hoppas att dett ska fungera och att jag slipper bli skinnflådd;)