Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1262 ggr
Maria Katarina
0

Astmatisk katt och mat

Min ragdoll har astma, och jag har testat att ge den så ren mat som möjligt för att se om han mår bättre. Jag ger honom nu kyckling på burk (Applaws som också innehåller pyttelite ris men ingenting annat) och väldigt lite torrfoder utan tillsatsämnen och 80 % protein (kyckling, också Applaws). Han har inte haft en endaste attack på en månad, vilket jag ser som ett tecken på att det fungerar. Han är också mycket piggare än innan. Nu vill jag försöka bredda lite det han äter och sluta helt med torrfoder, har ni några förslag på hur? Kycklingen skulle jag gärna göra själv med tanke på att Applaws burkar är såpass dyra. Skulle jag i så fall bara koka kycklingen, frysa ner och tina från frysen varefter? Jag vill inte riktigt börja BARFa fullt ut ännu i det här skedet, medan jag forfarande provar på vad han kan vara allergisk mot. Vad tycker ni? Jag är tacksam för alla råd jag kan få!

Akinna89
0

Jag har en ragdoll som jag i vintras trodde hade astma, och jag fick bricanyl utskrivet av veterinär. men då det inte funkade tog jag bort fodret, Applaws, och bytte till det som dom ätit hos uppfödaren, och alla symtom försvann! Så jag litar inte så jättemycket på applaws :).

Hur länge har katten haft astma? Testa och ta bort torrfodret helt, byt till något annat eller bara blötmat, o se vad som händer :)

Maria Katarina
0

Akinna: Han har haft astma ända sedan han var liten (han är nu 1 1/2 år), och jag har provat många olika torrfoder (även det som han ätit hos uppfödaren) utan resultat. Först nu med blandningen vi ger honom (mest kyckling på burk och typ 10% torrfoder) mår han bättre. Men jag vill gärna bredda lite hans meny och göra kycklingen själv om jag kan.

Silvestris
0

Om astman försvinner när katten äter burkmat kan det vara så att katten är allergisk mot s k "foderkvalster" som är tämligen vanliga i torrfoder.

Om du tänker koka kyckling själv och ge katten är det viktigt att du kompletterar med vitamin- och mineraltillskott. Aptus Multicat är ett alternativ men det finns även fler alternativ tex. Standardt Laga Mat.

Maria Katarina
0

# 3 Foderkvalster, det har jag inte hört talas om! Tack för tipset! Ska också se om jag hittar tillskotten här (bor i Spanien), om inte så beställer jag över nätet.

Silvestris
0

Aha, är det svårt att få tag i de svenska tillskotten finns det ju andra alternativ på den internationella marknaden. Det är viktigt att det är "kompletta" tillskott med tex. mycket kalcium. Även taurin är viktigt. Ju mer kokad kyckling du ger, ju viktigare blir det att tillskottet håller hög kvalité.