Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1115 ggr
Tyrisen
1

Yngre katten respekterar inte äldre katts gränser

Jag måste få lufta lite tankar. Jag är orolig för mina katters relation, men vet inte om det är berättigat? 

Det gäller mina två huskatter Tyra 8 år och Märta 6 månader. Märta flyttade in till oss för ca 1½ månad sedan, en helt fantastiskt trevlig katt med härlig personlighet! Tyra har i nästan hela sitt liv haft sällskap av en jämnårig honkatt, som avled i höstas. Vi sökte efter en ny vän till Tyra och på den vägen är det. Första veckan var det groll som väntat men sen kändes allt jättebra, och vi adopterade Märta. Har en glad-tråd på HitteKatter om detta som en del kanske känner igen namnen ifrån. Men nu har vi uppmärksammat något som oroar oss…

Vi har senaste tiden märkt att Märta inte lyssnar på alt. missuppfattar Tyra när hon säger ifrån. Detta sker vid två specifika situationer, dels när de leker och dels när de myser.

Vid lek så kan Märta gärna hoppa rakt på Tyras mage och "lekbitas" ganska ordentligt. Tyra gillar inte just detta och skäller och jämrar sig, backar och för öronen bakåt. Men Märta bara fortsätter och fortsätter flera gånger om. Det slutar ofta med att Tyra gömmer sig för henne för att det ska bli lugnt. Någon gång fräser Tyra till och det kan hjälpa, men mest är det högljutt missnöje. Hon kör mer defensiv än offensiv. Obs att jag uppfattar inte alls Märta som aggressiv, utan som att hon leker men inte lyssnar.

När de myser tror jag det är samma känslor. Märta kan liksom trycka in Tyra i ett hörn och gosa så "hårt" att Tyra knappt kan andas (blir nästan komiskt). Tyra säger ifrån, gnäller och morrar. Märta reagerar knappt på detta, och det brukar sluta med att Tyra springer därifrån. 

De här sakerna händer upprepade gånger per dag. Jag vet ju att det kan ta lång tid innan katter blir riktiga vänner, förstår verkligen det. Men detta känns inte som ett vanligt acceptansproblem. De fungerar ju jättebra i varandras närvaro annars, tvättar varann och hänger i klösträdet osv. Det är just att Märta inte svarar på när Tyra säger ifrån, det är enda grejen. 

Som ni säkert förstått är min oro att de helt enkelt inte matchar oavsett, antingen för att Tyra är för mesig eller att Märta är för "bitchig"?  

Märta ska kastreras 21/3. Jag tycker inte att det här beteendet borde ha att göra med att Märta är okastrerad? Då skulle hon väl irritera Tyra rent allmänt, och inte bara på det här specifika sättet? Märta verkar inte vara i löptagen alls. Tyra har varit kastrerad sen hon var 6 månader.

Hoppas ni orkat läsa ända ner tid, i så fall ska ni ha en eloge :) 

Är rädd att katterna ska utveckla en sämre relation och suger därför åt mig alla synpunkter och råd. Försöker hitta råd på Internet och i böcker men allt handlar bara om katter som inte tål åsynen av varandra, dvs. inte det problem vi har.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

vinteralvan
1

Har tyvärr inte bra råd annat än att se till att Tyra har ett ställa där hon kan vara ifred från Märta ibland när hon tycker att lilltjejen är jobbig.

Katthemsmatten
1

TS Jag tror att det kan ha att göra med att Märta håller på att bli könsmogen. Om det är så kommer beteendet att försvinna några veckor efter kastration. Till dess får du försöka göra som #1 skriver, hålla Märta ifrån Tyra ibland.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Tyrisen
1

Tack för era svar!

#2 OK då hoppas jag det! Ska se vad som händer efter kastreringen.

Är orolig för att Tyra ska må dåligt - men hon har möjlighet att gå undan och få vara själv. Märta verkar nöjd och glad oavsett tillsägelser av T. 

När Märta kom så fick Tyra akut magkatarr, troligen pga flera oplanerade vet.besök samtidigt som hon fick ny kompis. Stress alltså. Nu är hon medicinerad och frisk igen så man vill att allt ska vara frid och fröjd 🤗

Stoppa BYB!

Missne
2

Låter som om Märta är en rätt framåt och energisk… 🙂 Som de andra skrev; bra om det finns något ställe Tyra kan komma ifrån, som ett högt klätterträd t ex där hon kan klättra högst upp och tassa ned på en Märta som kanske också försöker ta sig upp, men då är ju Tyra där först. Du kan ju kanske försöka leka extra mycket med Märta så hon blir av med lite av sin energi.

Tyrisen
1

#4 Ja, hrmm 😛hon tar för sig väldigt, hehe. Högst upp i trädet vill inte Tyra ligga, däremot Märta ibland. Kanske borde ta bort översta delen så Tyras favvoplats blir högst upp ett tag? 

Leker med Märta gör vi en hel del, och hon har verkligen energi. Verkar som inget går upp mot att bli pussad av Tyra dock, och det är väl bara positivt egentligen. Bara hon kunde respektera att T inte vill ha henne innanför skinnet och i örat 🤫

Stoppa BYB!

Missne
1

Du får väl se hur det utvecklas men som det låter nu låter det bara som om Märta gillar Tyra väldigt mycket…🙂 Jag hade en gång en gammal katt som jag skaffade ny ung kompis till. Hon märkte genast att han var lite svag i bakbenen (artros) så hon sprang efter och slog på dem - inte så snällt kan man tycka men naturligt för en katt. Han blev förstås inte glad… Men samtidigt dyrkade hon honom och han tyckte om att mysa med henne när de vilade och sov. Hon ville t ex inte åka ensam i egen transport utan gastade tills hon fick trängas med honom i hans, och när vi var ute en gång med katterna i koppel och det kom en hund förbi rusade hon inte till matte och husse utan ställde sig bakom honom och tryckte. ❤️Jag tror dina katters relation kommer att gå bra, men som sagt lek lite extra med Märta och gör så där med klätterträdet som du skrev.

Tyrisen
1

#6 Tack Missne för din berättelse! Ska följa dina råd :)

Stoppa BYB!

Tyrisen
2

Sen sist jag skrev (5 dagar sen) har det knappt varit några missnöjda ljud från Tyra, och Märta har inte bitit hår från hennes mage en enda gång. Typiskt att man skriver värsta tråden och sen känns det som det blev bättre direkt. Hoppas nu det håller i sig! Tyra fräste till ordentligt en gång samma dag jag skrev sist, och sen dess har Märta lyssnat på henne😉

Stoppa BYB!

Katthemsmatten
1

Det brukar fungera om man låter dem lösa saken själva när det inte är 'krig' i luften. Märta vill så mycket och Tyra måste få tala om hur mycket hon kan acceptera.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Tyrisen
3

Ja det känns mycket bättre nu. Och imorgon ska lilla Märtis kastreras. Det är nog bra för dem båda två 🙂

Stoppa BYB!