Okastrerad Perser hane
Hej,
jag har en okastrerad perser hane och undrar lite över detta med avel? Jag har aldrig ställt ut honom men han har stammtavla, har försökt att hitta hans uppfödare på internetför att försöka ta reda på vad dom tycker om avel på honom men har ej lyckats.
Han är otroligt trevlig, social och tillgiven vill vara med där det "händer" något men när kvällen kommer ska han ligga bredvid min huvudkudde och sova 🙂
Det har aldrig varit något problem att ha honom okastrerad därför har det inte blivit av men samtidigt så känns det onödigt att han bara går runt här hemma om någon skulle vilja ta kattungar på honom.
Jag kan ingenting om avel vad som gäller osv därför undrar jag om någon kan hjälpa mig 🙂
Ida och Mercury
Det jag först rekommenderar är att du testar han för PKD om han inte redan är testad. Sen kanske du ska testa att ställa ut honom?
Fråga inne på perser i fokus😃
Sätt ut en bild också
Nu tror jag att jag lagt ut det på Perser i fokus 🙂, har även ringt djursjukhuset angående PKD test men hon jag pratade med visste inget utan jag skulle ringa tillbaka imorgon.
Jag brukar trimma frisyr på honom vilket han trivs med och jag antar att det inte går inför utställning. Har även lagt ut en bild på han tyvärr är han lite lortig men han brukar inte vilja va med på bild så jag får ta honom som han är 🙂
Tack för svaren
Pkd kollar du genom ultraljuda kattens njurar samt DNA-test. Även scanna för HCM. Du måste ha ett navelbråcksfrihets-intyg samt intyg på att kulorna är nere.
Har du testat att googla enbart stamnamnet och se då om du får någon träff? Är det du som köpt katten direkt från uppfödaren bör adressen finnas i köpespapprerna eller på stamtavlan?