Katter iFokus

Katter

Etikettvila-i-frid
Läst 2912 ggr
dinamnam
1

Skriver med tårar i ögonen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja har bestämt mig för att skriva detta till er på ifokus… För snart två år sedan försvann min bästa vän en bondkatt som skulle blivit 7 år det året. Men tyvärr blev han aldrig det, Tiger (katten) gick alltid på små promenader ute för sig själv han var max ute i en halvtimma varje dag. Han följde även med oss på promenader med det nya tillskottet i familjen (en hund) En dag så verkade han inte riktigt som sig själv han liksom jamade och ville ut detta brukade han dock aldrig göra. Han fick springa ut, tänk om jag bara visste att det var sista gången jag såg honom…om jag inte hade låtit honom gå ut så kanske han fortfarande skulle vara kvar med oss. Jag skyllde allt på mig själv jag kände mig skyldig. Jag skrev ut massor av papper med texten på.. "Hjälp oss att hitta våran underbara katt" Tiger kom aldrig tillbaka och det var INGEN som ringde oss om tips om att han kanske var vid liv. Men när jag tänker efter nu så minns jag att det var massor av katter som försvann sammtidigt som Tiger jag gissade på att han hade blivit tagen av någon. Men än idag sitter jag och väntar på att min älskade guldklimp ska komma tillbaka gud vad jag saknar honom kommer verkligen aldrig att glömma denna fantastiska katten som var hos mig i 7 år. Jag saknar dig min fina vän, kom tillbaka till mig och gör mina dagar ljusa som du alltid brukade göra. Jag älskar dig Tiger

Med vänliga hälsningar 

Uppkatten
6

Var misse kastrerad? Öronmärkt? Chippad?

Det finns flera exempel på katter som kommit hem efter många, många år så ge inte upp i ditt sökande.

På bl a Hittekatter i Fokus har vi kunnat läsa om missar som återförenats med sina ägare efter mycket lång tid: Mamma Grå efter 3 år, Muffin efter 9 år, Tyson efter 15 år…

Har du provat att lappa även digitalt t ex på Katthemmens hemsidor? På Blocket? Polisanmälde du försvinnandet?

Ett problem är ju att missar är nyfikna av sig och kan "lifta" med bilar/släp etc och på så vis ta sig mycket långt "för egen tass". Har bl a läst om en misse som åkte till Gotland "för egen tass", och om en annan misse som hittades 10 mil hemifrån…

En okastrerad hane drivs dessutom av sina hormoner till att söka sig partners och kan vandra miltals…

Är misse id-märkt så ökar chansen att få hem honom även om han hamnat långt hemifrån/varit borta länge. För en omärkt misse minskar chansen eftersom t ex polisens register inte täcker hela landet, och för att matte/husse kanske helt enkelt inte känner igen sin omärkta misse när misse varit ute i många månader på vift (misse kan ha gått ner ordentligt i vikt, pälsen kan vara matt och i sämre kondition, misse kan ha fått skador etc).

Ytterligare ett problem är att många efterlysnings-bilder på katter inte alls är bra. Ofta ser man en gosig misse som ligger upp och ner i någons famn på efterlysningsbilderna, många gånger dold av mattes/husses armar… Gullig bild, ja visst. Men inte speciellt funktionell som efterlysningsbild. Hittar man en vilsen misse (i dåligt skick) lär den förmodligen inte alls se ut som missen på bilden… och som upphittare kan det då vara svårt att alls se/förstå att det är samma misse.

Ett tips är att man tar några bra porträtt-bilder på sin misse, både huvudbilder och helkroppsbilder. Dessutom ska man vara noggrann med att fotografera "särskilda kännetecken" (t ex i kattens mönstring). Sådana bilder kan vara ovärderliga när man söker efter sin försvunna misse!

Om du inte har fortsatt att söka över åren, så kanske det är dags för ett "sök-varv" till? Det finns möjligheter att hitta missar även när flera år har gått.

Jag hoppas att han kommer tillbaka till dig!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

dinamnam
2

#1 ja han hade chip, tatuering i örat och ett halsband med vårat nummer på dessutom var han kastrerar! Men denna bilden la jag inte upp som annonsnbild för att hitta honom! Hittade bara inte den bilden! Jag hoppas fortfarande att han ska komma tillbaka! Tack så mycket!

Med vänliga hälsningar 

[Emma--]
2

Hoppas du hittar din katt :) 

Var det polisanmält? För om det inte var det och någon annan hittade honom och polisanmälde det så får upphittaren behålla katten efter 3 månader.

dinamnam
2

#3 ja men tyvärr hade ingen ringt ang honom :(

Med vänliga hälsningar 

tusstuss
1

Du kan kanske gå in på hemsidor som, te.x livbojen för att hitta honom, om du inte redan gjort det. Ge inte upp hoppet!!! Han kan komma tillbaka en dag!

Portal Is Love, Portal Is Life.

Uppkatten
3

Jättebra med id-märkningen och att misse är kastrerad!

Är id-märkningen registrerad oxå så att man kan hitta er den vägen?

Har du anmält till id-registret (SKK?) att misse är försvunnen? Annars: gör det.

Öronmärkningen kan ibland bli lite otydlig (och svår att läsa för den som är ovan). Därför kan det ibland vara svårt att hitta ägaren även till en öronmärkt katt. Det händer också att katter skadar/förfryser öronen så att märkningen blir svår att tyda.

Chippet har den "nackdelen" att alla ännu inte känner till att katter kan vara chippade.

Alla tänker inte heller på att en misse kan vara BÅDE chippad och öronmärkt.

Lappa ordentligt digitalt tycker jag: på katthemmens hemsidor, på Blocket, på Kattpolisen i fokus, på Hittekatter i fokus, på olika facebook-sidor etc. Dessutom kan du lappa i allt vidare cirklar hemomkring.

Jag har sett flera exempel på när matte/husse lappat ordentligt i sitt närområde och upphittaren i sin tur lappat i sitt närområde (kanske 1 mil bort) och där man funnit varandra först sedan båda parter börjat lappa digitalt.

Hoppas det löser sig för dig o misse!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

dinamnam
3

#6 tack så hemskt mycket, jag ger aldrig upp hoppet om att få tillbaka min älsklig!

Med vänliga hälsningar 

Sara1214
2

Det är super tråkigt när sånt här händer… Jag satt också i den sitsen för kanske ett år sedan. Jag har en katt vi namn Tekla. Hon är långhårig liten hona som försvann en gång. Vi brukar åka upp till Dalarna för jag har min sommarstuga där. Jag själv bor i Västerås så det är inte precis nära..! Vi brukar släppa ut henne eftersom hon hittar bra tillbaka. Hon kom hem varje dag och var ute högst en timme. Men en dag kom hon inte in efter en dag.! Vi började undra vart hon hade tagit vägen men var säkra på att hon skulle komma in snart. Det hade ju bara gått en dag. Vi väntade 4 dagar men får sötnos hade inte dygt upp.. Vi gick och ropade på henne samt frågade lite runt om någon sätt henne.. Inget spår efter henne.  En vecka hade gått och vi hade fortfarande inte hittat henne. Vi cyklade längre bort och kollade med ingen Tekla..(suck) 2 veckor gick och vi hade fortfarande inte hittat henne:( När 3 veckor hade gått började vi tappa hoppet om att hon fortfarande levde.. Tekla var mitt allt. Min syster.. Kunde inte fatta att hon va borta.. Det började dra ihop sig för en hemfärd också. Jag vägrade åka utan Tekla men vi måste ju. Vi sa till våra grannar att hålla utkik efter henne. Och släppa in henne om hon kom tillbaka. Jag bönade och bad att vi skulle åka och kolla ännu längre bort. Så vi hoppade på cyklarna och cyklade iväg. En runda. När vi nästan var framme så tvär nitade jag. Det låg något i gräset. Vi cyklade på en bilväg så vi gick ner med cyklarna i diket för att se bättre. Där låg hon! Det var liksom inte sant! Vi försökte fånga in henne men hon sprang iväg:( under ett hus.. Jag och min pappa lockade henne med ost. Och hon kom fram och jag tog tag i henne. Hon sprattla för att komma loss oh pappa skrek till mig att hålla i henne. Men hon slank sig ur min grepp och vi cykla hem. Andra dagen ringde dom som ägde gården och sa att hon gick och jama. Pappa åkte dit och fånga in henne. När han kom hem hade hon rivit honom och han blödde. Men det gick bra och vi stängde in henne tills vi skulle åka hem. Så nu är hon här min lilla älskling! Så katter kan vara borta länge! Längre än vad man anar! Så ge inte upp hoppet! Han kommer nog komma till rätta snart:) lycka till!

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

dinamnam
1

#8 tack så mycket!

Med vänliga hälsningar 

dinamnam
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en till bild som var är hemma! Måste verkligen hitta honom! :(

Med vänliga hälsningar 

Rumblebee
4

Hoppas verkligen han kommer tillbaka till dig en dag 😕Hoppas i alla fall på att någon snäll men oförstående människa hittade honom och tog hem honom, så att han inte är ensam där ute

dinamnam
1

#11 tack så mycket ja hoppas verkligen det är så som du säger!

Med vänliga hälsningar 

Sara1214
3

Hoppas värkligen att du hittar honom.. Ha tålamod.. Som #11 säger så hoppas att någon har tagit hand om honom så han inte är själv där ute:/ Har du varit och letat på nästan alla ställen efter honom? Hoppas han kommer tillbaka snart!

dinamnam
0

#13 ja det har jag! Tack så mycket

Med vänliga hälsningar 

dinamnam
0

fortfarande borta… :(

Med vänliga hälsningar 

Sara1214
2

Åhh,nu får han ta och komma tillbaka. För att ge lite mer hopp så kan jag säga att min grannes katt var borta i över 3,5 år innan han kom tillbaka. Han kanske vill vara på en liten uppteksfärd! Aja,hoppas han kommer tillbaka snart!

tusstuss
3

Jag tror att du kommer hitta honom någon dag! Jag har hört om katter som helt plötsligt kommigt hem igen efter några år. Katter har ingstinkter när det gäller att ta sig hem.

Portal Is Love, Portal Is Life.