Börja släppa ut kattunge
Jag och sambon köpte två kattungar i höstas, som nu är lite drygt 9mån. Båda är kastrerase,öronmärkta och vaccinerade. Vi bor i radhus med en liten trädgård där vi har katterna ute i sele under korta stunder, min tanke med det har varit att förbereda dom på att kunna bli utekatter, min fråga är hur jag nu går vidare med tillvänjningen, när bör man börja ha dom lösa, bör/kan man ha någon typ av inkallning som med hundar osv? Grannen hos oss har en stor katt som ibland syns till i vår trädgård, katterna har sett varandra genom fönstret men ingen av katterna verkar visa någon agg mot varandra, ska jag tänka på något speciellt gällande de? Alla tips är varmt välkomna :)
Var ute med katterna första gångerna, låt dom kanske ha selen på sig medans du kopplar bort kopplet.
Jag tycker du bör kolla om grannens katt är kastrerad och hur den fungerar ihop med andra katter, enbart för att inte utsätta era egna för något onödigt bråk.. Trädgården kommer trots allt bli dina katters revir och då kan de vara bra om inte den andra katten är okastrerad och elak mot andra katter :P
(jag kan ha helt fel, men det känns som en bra grej att kolla)
Grejen med att dom inte visar agg genom ett fönster är för att dom dels inte känner varandras dofter men dom är heller inte på samma revir så att säga… ;)
Lycka till!
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo