Hur ärvs blå ögonfärg?
Jag har förstått att det inte riktigt är "utrett" än hur ögonfärger ärvs hos katter, men vet man hur just blå ögonfärg ärvs??
T.ex. om en blåögd ragdoll parar en gulögd main coon? Kan ungarna ärva den blåa ögonfärgen?

Parar du en RAG med en MCO så får du långhåriga huskatter . Är MCO vit så kan du om du har tur få vita blå ögda kattungar.
Stolt ägare till tre La permer

Dessa kattungar säger uppfödaren är blandning mellan ragdoll och main coon. De är bruntigré, rödtigré och svartpaddor. Inga vita alltså. De är födda 12 februari. De är ju knappt en månad gamla nu och uppfödaren sa att de hade "svarta" ögon tidigare som nu utvecklats till blå, och att de kommer behålla den blå färgen hela livet.
Är detta möjligt?
#2 alla kattungar har blå ögon som sedan börjar skifte från ca 6-7v och uppåt

#3 Ja det vet jag. Min fråga är som sagt om det som uppfödaren påstår kan stämma, att ungarna kommer behålla den blå ögonfärgen livet ut?
Nej. Knappast troligt. När det gäller blåa ögon hos ragdoll så har de blåa ögon för att de är siamesmaskade. Siamesmaskning ger även blåa ögon, det nedärvs recessivt. Hos maine coon förekommer inte siamesmaskning vilket innebär att ingen av avkommorna kommer bli maskade (uppenbarligen blev de inte det) och de kommer således inte få blåa ögon heller.
Hos norsk skogkatt förekommer blåa ögon på icke-maskade katter, men då är de blåa ögonen istället antagligen kopplade till vitfläck. Arvsgången är okänd.
Blåa ögon är så gott som alltid kopplade till maskning, vitt eller vitfläck. Undantaget är blåa ögon hos ojos azules, men det är en extremt ovanlig ras.
Jag vet en som provade att para två blåögda skogisar, röda med lite vitt. Framförallt för att föräldrarna matchade varandra bra men även för att se om det blåögda kunde vara något speciellt anlag. Av fyra ungar så blev det endast ett blått öga av åtta

Tack för svar hörrni! Uppfödaren bara garvar nedvärderande när man påpekar att de inte kommer bli blåögda… *suck*
Kan ju knappast kalla henne för seriös då hon avlar på huskatter och dessutom nervärdera dig. Nä köp en raskatt med stamtavla och från en uppfödare som inte gör narr av dig

#8 Jag ska absolut inte köpa katt av henne, jag har 4 jourkatter så kattbrist har jag inte.
Hon la ut annonsen på en omplaceringssida på facebook samt har den på blocket, där hon lockar med att katterna kommer ha blå ögon. Vilket så klart syns på bilderna eftersom kattungarna är ca 3 veckor på bilderna, så en som inte har nån koll kommer antagligen tro på att de kommer ha blå ögon. Katterna blir ju inte sämre för att de byter ögonfärg, det kommer de troligen ha gjort innan de flyttar, men det är ju trots allt falsk marknadsföring att påstå att ögonen kommer förbli blåa.
Men hon vaccad, ID-märker, veterinärbesiktigar och försäkrar i alla fall ungarna innan flytt. Det är ju ändå bra, i eländet.