Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 1949 ggr
DenisVF
0

Köpa kattunge :) (lite frågor)

Hej halloj! :) Min granne har nyss fått kattungar! Eftersom jag precis flyttat hit jag, min mamma och valp! 

Tänkte kolla lite hur mycket det kostar med alla sprutor och sånt efter köpet. 

t.ex. Försäkring, kastrering, kattförkylning och allt det där. De sprutor som i alla fall behövs. Något speciellt som är bra att tänka på att köpa till katten.

Tacksam för svar! Tack i förväg :)

Afturelding
5

Hör med dina lokala veterinärer :) Det är lite olika. Vår veterinär tar 360 för vaccination har jag för mig.

Och försäkringen på våra katter ligger runt 500/år och katt, vi har Agria  och vi har valt 50.000 på båda. Vi är nöjda med dem, men titta runt bland olika bolag och ta det som passar er bäst. 

Katten bör kastreras, om den inte ska gå i avel, och honkatter kostar 1650 att kastrera, ID-märka och vaccinera hos oss. Hankatter tar de 1060 för. För att ge dig en prisidé, men det kan variera kraftigt det också. 

Ni kan även behöva skaffa en till katt, då speciellt kattungar är i stort behov av artfränder.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Katthemsmatten
3

Eftersom jag uppfattar det som att det är en huskattsunge så ska den inte gå i avel om man vill vara seriös och inte spä på problematiken med överskottet av katter. Har jag fel och det handlar om raskatter är det upp till uppfödaren att bedöma om det är en katt lämplig för avel.

Som #1 säger så ska katten försäkras och vaccineras. Jag tycker inte att man tar en ensam kattunge utan man tar 2 för att den ska få en chans att utvecklas väl och dessutom ha en artfrände att leva med. Hund i all ära, men de uppför sig väldigt olika.

Dessutom ska katten id-märkas och märkningen ska registreras.

Medarbetare Hittekatter iFokus

IceJossan
9

#1 Oj, dyr veterinär! I Örebro är genomsnittet för hankattskastrering 500 kr och honkattskastrering 1000 kr

TS: Sånt ni bör tänka på är:

• Kattungen bör vara grundvaccinerad (2 sprutor mot kattpest och kattsnuva med 3 veckors mellanrum) innan flytt. Helst även ID-chippad och veterinärkollad.

• Kattungen måste vara minst 12 veckor innan den lämnar sin mamma och syskon, även om det skulle hända mamman något.

• Katten behöver en försäkring, eller att man varje månad stoppar undan pengar på separat konto ifall något skulle hända.

• Det behövs bra mat. Utgå från kattens naturliga föda, småvilt (fåglar, möss, sorkar) och efterlikna maten efter det. Bäst är BARF (enbart rått kött, råa hjärtan osv, man måste lära sig mycket om detta innan). Näst bäst är blötmat, eftersom det innehåller bara kött och köttbiprodukter. Vissa innehåller liiiite spannmål och socker, de sorterna kan man strunta i att köpa. Torrfoder är för torrt för katten, men om man prompt tänker ge torrfoder så är det viktigt att man ger en sort utan spannmål, men ca 80% kött och minst 20% av det ska vara fett.

• Vaccinationer kostar 250-350 kr per spruta. Man vaccinerar varje år, efter att grundvaccineringen är gjord när katten är liten.

• ID-märkning är ett måste bra nära. ID-chip är som sagt lämpligt att uppfödaren gjort innan du får hem katten, men om uppfödaren vägrar det så får ni göra det själva. Antingen chippas katten i nacken, eller så  öronmärker man den. Det kostar ofta drygt 300 kr.

• Kastrering, ett måste! Man kastrerar helst när katten är 6 månader gammal. Den behöver inte ha fått en kull innan, den behöver inte ha löpt innan, även om det finns folk som påstår det. Katter som inte kastreras i god tid riskerar att börja revirmarkera (både honor och hanar gör det) genom att pinka ner bra nära allt man äger. Inte roligt! Inte värt det, så se till att kastrera katten tidigt. Det finns också 100 000 katter som svälter, de har inget hem utan lever ett väldigt hårt liv där ingen bryr sig om dem. Det är en anledning till varför man bör kastrera sin huskatt, för att man inte ska föda fram FLER katter när det finns så många som lider och som behöver få tas om hand först, istället för att det ska födas ännu fler.

Det var lite info det! :)

Afturelding
1

#3 Läs om så ser du att det ingår även id-märkning och vaccinering :) Annars hade det varit ett väldigt högt pris, absolut.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Sofy
3

Kastrering kan du göra redan från 12 veckors ålder om du hittar en veterinär som är villig att utföra ingreppet.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

[sakring2]
1

Be din granne att vaccinea din katt 2 gånger innan den flyttar till dig samt id-märker den med ett chip i nacken. Erbjud dig att betala vad det kostar. Det är bättre att kattungen är vaccinerad när den flyttar. Försäkra kattungen 3 veckor innan den ska flytta så slipper du ha karens när den kommer hem till dig. Det är nämligen 3 veckors karens på sjukdom, på olycksfall gäller den från dag 1.