Fodertips på kräsen katt
Har ett problem när det gäller mat här till katterna
Våran Bamse har foderallergi och detta gör att han har mjau mjukmat och en sorts torrfoder som han kan äta (finns fler men han gillar denna)
Vi övertog en katt på 7 år som skulle avlivas, han har fått lite allt möjligt gott från kylen i fd hemet + kattmat. Inte de bästa maten men himmel så kräsen. Han ska inte äta mjau mat, han ska inte äta torrfodret som Bamse äter heller.
Pga alelrgin får Otto gå in och äta sin mat i badrumet med stängd dörr så inte Bamse får i sig hans mat, Otto i sin tur älskar gå o små äta o detta gör att det blir himmla farande med denna matskål.
Jag ger gärna lite rå mat till katterna oxå som kycklingvinge/lår, nötbit mm och detta är någ det vidrigaste som Otto änds vart med om.
Han behöver inte äta men tror att det är rätt så bra för magen ändå få lite råmat varje dag med.
Har Ni bra tips hur man får en katt att äta annat än det han är van vid? 
Han äter i dag purina ONE o det är inte det bästa maten men vad får han inte att äta annat. Ger man annat så vänder bara på rumpan o visar tydligt jag vill ha MIN mat… Envis herre detta 
Våran dam är kräsen, men älskar applaws torrfoder :)
Vad är han allergisk emot i foder?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Fisk, även fiskolja i foder något som alla säger är omöjligt men vetrinären sa att ofta är den fiskoljan inte så tvättad därmed tål han inte änds foder med fiskolja i. Det hade vart mycket smidigare om Otto iaf kunde äta samma torrfoder.
#2 Aha okej :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Taste Of The Wild är jättebra foder om dom är kräsna :) Spannmålsfritt!
///Mickan
14 den innehåller fiskolja om jag inte minns helt fel, så den kan vi inte ge. Jag vill ge ett foder som båda kan äta för slippa detta strul med matvaktandet som vi måste göra nu 😉
puttar till tråden lite 😉

Katten som vill småäta, finns det möjlighet att ha hans mat på separat ställe? Antingen på en hylla enbart han kommer upp på eller i en låda enbart han kommer in i? Om inte pengar är ett bekymmer för dig så finns ju möjligheten att ordna med en låda som du installerar chippläsande kattlucka på som dörr så att enbart den katt som vill småäta kommer in där (förutsatt att han är chippad).
7, mjo det hade vart en lösning på problemen har dock lite svårt med halsband inne på katt då jag har en som skada sig allvarigt för 10årsen med sitt halsband.Tycker väl att den andra fiskfria maten är igentligen bättre än den maten han äter idag. Separat hylla osv är omöjligt då den andre katten är betydligt smidigare än denna 😉 Lösningen var ju smart annars, med chipläsare :)
Har annars provat med se när hungen tryter på han men han vägra iaf äta på 3 dagar sen orka inte vi med hans klös o jamande han vissar verkligen på alla sett en katt kan visa att "jag vill ha mat" :P
Ska kolla efter ett annat fiskfri foder kanske det tilltalar Otto-denkräsne 🥵

#8 Luckan kräver inte halsband, endast att katten är chippad (ID-märkt med chip i nacken) eftersom luckan har chipläsare som enbart släpper igenom katter med de chipnummer man ställt in att den ska släppa igenom.
9 aha det viste jag inte att det fanns, smart! Ska kolla vad sån lucka kostar antar är det billigare om han äter den maten som andra kissen äter 😉

#10 Från 900kr. Väl värda pengar om man behöver den, för den öppnar upp möjligheterna!
Pga foderintolerans gick vi över till Ziwi Peak våtfoder till vår kisse. Efter det äter han även rått kött vilket han inte gjorde innan. Dyrt som tusan men börjar få ner kostnaden lite med rått kött vart efter. Det är mussla i det men inte fisk eller fiskolja av vad jag kan se varken torrfodret eller våtfodret (två sorter utan fisk).
Fördel: Färskt kött/lufttorkat kött och få tillsatser.
Nackdel: Dyrt och små förpackningar.
Medarbetare - Halloween.ifokus
Vad äter foderallergiska katten för foder? Sen har jag hört att fiskoljan i Applaws ska vara av väldigt fin kvalité så om du inte redan testat det fodret kan du klicka hem en liten påse.
Jag fick erbjudandet att få en gratis påse hemskickad till mig när jag mejlade Applaws med ett par frågor för ett tag sedan.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian