Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1936 ggr
Zandrama
2

Vart kan jag vända mig?

Hej alla kära kattälskare!

Nu är det så att jag sitter lite i en situation…

I sommras flyttade en tjej in hos mig som inneboende och jag lät henne ta med sin katt med kattungar då hon inte visste vart hon annars skulle kunna ta vägen med dem.
Jag behöll två av kattungarna (som nu är kastrerade, vaccinerade, etc) och jag ordnade även så de andra kattungarna fick nya hem.

I slutet av december så sa hon upp kontraktet då hon inte hade råd att bo med mig och skulle då flytta hem till sin pappa i slutet av Januari.

Några veckor innan hon skulle flytta så frågade jag henne: Du tar väl med dig din katt?
Och får till svar: Oj det hade jag glömt! Måste fixa ett nytt hem till henne då pappa är superallergisk!
Tänkte då att hon skulle ordna det…
Dagen hon flyttade och jag kom hem när det var färdigt så ser jag att hennes katt är kvar (!) och frågar henne per sms varför hon inte tagit med henne!
Då svarar hon att hon inte lyckats hitta ett hem till henne men fortsätter försöka…

Jag sitter än idag kvar med Isa (som katten heter) kvar hos mig…
Jag hade jättegärna behållit henne, men hon kommer dessvärre inte alls överens med mina illrar (det gör hennes två kattungar däremot).

Jag har lagt ut på Facebook att hon söker ett hem och även på Blocket…
Jag har gett upp att min fd rummis ska få tummen ur och faktiskt ta hand om SIN katt, så nu söker jag med lykta efter ett nytt hem där hon kan få den kärlek som hon faktiskt förtjänar (som hon inte verkar ha fått av sin förra ägare).

Jag skriver här då jag vill ha tips och råd på vad det finns mer för platser där jag kan leta nytt hem till henne.

Tack på förhand!

PS. Har redan kontaktat Stockholms katthem men de sa bara att jag ska kontakta polisen då min fd rumis stridit mot djurskyddslagen, men då hon inte är reggad på något vis kommer nog den processen att ta för mycket tid och energi och dessutom inte ge något.

//Belinda aka Zandrama

grandma
1

Vilken j…a människa! Så lågt. Hoppas du hittar ett hem åt Isa.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

[helenal]
1

Men fy vilkrn kompis:( usch.  har du provat blocket tex? eller andra närliggande katthem?

[Nightcat]
1

Trots att jag vet att det finns dåliga djurägare chockerade det här mig djupt :O

Du kan ju lägga upp några bilder här på henne också?

Zandrama
1

#2 Jo jag har en annons på Blocket just nu. Men ingen har hört av sig :(
Jag har inte så bra koll på vad det finns för katthem i närheten av Stockholm… Men ska googla lite idag ^^

//Belinda aka Zandrama

Zandrama
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Isa är den grå tjejen på bilden :) Den tigrerade är hennes son som jag har kvar hos mig.

//Belinda aka Zandrama

Zandrama
1

Isa (bild jag tagit från förra ägarens FB)

//Belinda aka Zandrama

Zandrama
2

Mamma Isa med alla ungarna i sommras

//Belinda aka Zandrama

Zandrama
3

Har dessvärre inte så många bilder på henne :(

//Belinda aka Zandrama

[helenal]
1

men hjärtat så söt! är hon kastrerad? för det underlättar om du skall sälja henne:)

Zandrama
1

#9 Nope det är hon dessvärre inte :/

Och iom att jag redan har 2 katter och 2 illrar så har jag egentligen inte råd att lägga ut pengar på henne (låter hemskt jag vet) men jag trodde verkligen att hennes förra ägare skulle sköta sig med henne dvs kastrera och vaccinera och allt.

Hon har inte ens fixat mat åt dem alls sedan hon flyttade in, det gjorde jag…

//Belinda aka Zandrama

[helenal]
2

kan du inte be henne betala hennes kastrering åtminstone?? om du hör av dig till henne svarar hon inte eller?

Zandrama
1

#11 Hon är ännu skyldig mig pengar från en hyra hon inte betalat hela på… Och som hon dragit ut på som tusan… Ja hon svarar till slut… Men det enda hon säger är att hon ska fixa pengar och hem till katten, men det händer aldrig nånting…

Så jag har mer eller mindre gett upp att jag ens kommer kunna få tillbaka mina pengar som hon tom på papper är skyldig mig…

//Belinda aka Zandrama

[helenal]
4

betelar hon inte kan du skicka in det till kronofogden…

Zandrama
0

#13 skicka vad till kronofogden?

Har ialf kontaktat polisen nu för att höra vad jag kan göra…
Hittar jag inget hem så vet jag inte vad jag ska göra… Mina illrar kan inte flytta…

//Belinda aka Zandrama

[helenal]
0

ja hon var ju skyldig dig en hyra skrev du som hon är betalningsskyldig att betala då ni skrivit kontrakt? då kan man skicka det till kronofogden om hon inte betalar, visst nu blir det lite offtopic kanske.. sorry.

Men får du pengar av henne av hyran så kan du ju ta lite av dom pengarna till att kastrera katten.

Zandrama
1

#15 det är en del av hyran som hon inte betalat. 1000 kr är hon skyldig mig ännu…
Och iom att det inte är min katt så känns det riktigt drygt om JAG ska behöva lägga ut de summorna som krävs för allt till henne när jag redan innan gjort så mycket…
Kanske låter hårt…

Men i värsta fall så får jag anmäla henne till polisen för brott mot djurskyddslagen och så får de ta katten och försöka få in den på katthem.

//Belinda aka Zandrama

[Nightcat]
0

Hoppas det löser sig och lycka till :)
Du kan även trycka upp några flygblad och sätta upp i närbutikerna.

mitzerl
4

Jag skulle ha tagit med mig katten och ringt på dörren hos gamla  inneboenden och bara sagt "Varsågod!" och åkt därifrån. 

Jag hade dock låtit kastrera katten först innan jag lämnade tillbaka den, och nog ha stått för detta själv för kattens skull, inte för ägarens skull. Ägaren skulle nog inte ha gjort det själv och man vill väl förhindra ännu fler kattungar och blivande hemlösingar.

Att leta efter nytt hem är ju hennes ansvar, inte ditt. Om du gör det åt henne så ger ju det en signal till henne att det är okej att smita undan, och då kommer hon att gå som vinnare ur detta, att hon har lyckats lura dig. Låt henne inte göra det!

Ta kontakt med polisen är också bra.

[RMSLiners]
12

#18 risken där är väll att katten riskerar att bli utslängd på gatnaa med tanke på hur dess ägare skiter i den och blir därmed en av alla hemlösa så jag hade aldrig gjort så.

Zandrama
8

Det verkar som att jag kanske har hittat ett hem till Isa :D
En gammal bekant såg mitt inlägg på FB och ska komma och träffa henne under veckan. Går allt bra så ska han ta henne på prov efter helgen :)

//Belinda aka Zandrama

Katthemsmatten
5

Jag förstod inte riktigt vad du menade med 'inte är reggad'. Om du anmäler katten till polisen för att ägaren har övergivit den så behöver katten (om det var så du menade) inte vara registrerad någonstans. Bara det faktum att hon skrivit om katten på sin Fb (ta skärmdump) så har du ju bevis för att hon är ägaren. Du har säkert kompisar som kan vittna om vad som hänt också. Din f.d. hyresgäst är hur som helst värd att få litet problem med polisen!

Betr. hyran så tycker jag du kontaktar kronofogden. Är du klok så skriver du också en faktura på all mat och sand du har handlat åt katten såväl under tiden ägaren var din hyresgäst som tiden efter. När den förfallit och du skickat ett par påminnelser så gör du en anmälan till kronofogden även för dessa fakturor. Jag vet inte hur mycket hjälp du kan få därifrån, men i bästa fall så skrämmer du henne till att betala.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Josefa
1

#20 Hoppas din bekant vill ha misen. Berätta sedan inget för ägaren om att du hittat ett hem till den. Säg att den gått ett tragiskt öde till mötes.

[RMSLiners]
3

#22 Får jag fråga av nyfikenhet varför TS ska ljuga för kattens ägare? Är ägaren riktigt jävlig kan den då anmäla TS till länsstyrelsen/polisen för vanvård/mord på djur då den kan dra slutsatsen att TS haft dö på katten/avlivat den mm. Jag skulle rekomendera TS säga ill ägaren som det är att den fått ett nytt hem som TS själv fixat eftersom ägaten inte tagit sitt ansvar och jag hade talat om för ägaren också att den inte tagit sitt ansvar och bara övergivit sin katt.

[helenal]
0

ja ma ska aldrig ljuga. bättre att säga som det är.

Nilla_93
3

Personligen så skulle jag tagit kontakt med personens pappa och berättat att inneboende som flyttat har inte betalt hyra + att hon lämnat en katt kvar och du inte kan ha den. Det brukar också skynda på lite för personen som är skylldig pengar. Men ta betalt för allt av personen du ska inte behöva stå för kostnaderna för någon annans katt.

Min åsikt bara

Madameh
0

Hur har det gått med Isa?? Vill veta! Hoppas det gått bra.

Josefa
1

#23 Pga att ägarens agerande. Man tvingar inte på en annan människa sitt eget ansvar. Hon förtjänar inte att få veta vad som händer med katten.

[eskils]
3

#21 och 25 Bra idéer! Ta skärmdump på hennes facebook om Isa. Ring sedan pappan och säg att hon är skyldig dig pengar för mat, sand, kastrering, omplacering och hyra (vilket du har papper på). Berätta att du kopplar in polis och kronofogde om hon inte betalar inom t ex två veckor.

Katthemsmatten
1

#28 Men om personen är myndig så har ju inte föräldern med det att göra, eller hur? Det är bättre att i så fall skicka ett rekommenderat brev till den som är skyldig pengarna för att på så sätt bevisa att man har försökt få en kontakt och sedan använda det i kontakten med kronofogde och polis.

[eskils]
0

#29 Visst ska hon själv ta ansvar om hon är myndig. Men hon gör ju inte det. Nu bor hon hos sin pappa, som är superallergisk, vilket är orsaken till att katten inte fick följa med. Troligen känner pappan något ansvar för dottern. Svårt att ge råd annars när man inte träffat vederbörande.

[helenal]
0

Även om tjejen är myndig så kan man alltid "skrämma" henne att om hon inte blablbla så kontaktar man hennes pappa tex..

[RMSLiners]
1

#27 Visst är det ruttet men vad lär hon sig på att man ljuger och säger till henne att "katten gått ett tragiskt öde till mötes". Det är väll ändå bättre att berätta sanningen samtidigt som man berättar att det hon gjort med att överge sin katt är lagbrott och att hon kan anmälas för det vilket kan resultera i böter.

Katthemsmatten
1

#32 Skulle förorda att man säger kommer att anmälas istället för det mycket svagare kan.

[lucii]
0

Hoppas det löser sig!

Josefa
0

#32 Berättar man att man ordnat ett nytt hem till katten, så lär hon sig att andra gör "skitgörat" åt henne. Och det hjälper knappast att anmäla henne om man redan hittat nytt hem till katten. Ljuger man för henne, så kan man ju hoppas på att hon åtminstone känner sig lite illa till mods.

Zandrama
9

Jag skickade ett mail till henne i Måndags när jag var riktigt irriterad och uppgiven över hela situationen. Såhär såg det mailet ut:

Hej *********!

Tänkte bara bifoga en sammanställning på de insättningar som du gjort till mig då du menade på att du hade betalat 1500 i Deposition. Som du ser så har du endast betalat 1000 kr till depo vilket gör att det var 1500 kr som du ännu var skyldig mig när du flyttade ut. Du har fört över 500 kr, så nu är det alltså 1000 kr som saknas. (då har jag inte räknat med de pengar du lånat av mig och all mat, cigg, kattfoder etc som jag även lagt ut för)

Tyvärr måste jag meddela att om jag inte får dessa resterande pengar som du är skyldig mig i slutet av månaden så måste jag skicka detta vidare till kronofogden.

Dessutom så måste jag försöka hitta ett hem till Isa då jag inte kan ha henne kvar, och klarar jag inte det så måste jag antingen lägga ut för en avlivning av henne, lägga ut för att Stockholms katthem kan ta henne eller kontakta polisen så de kan ta hand om henne. Dock är det så att om polisen ska blandas in kan du anmälas för brott mot djurskyddslagen då du övergav henne. Detta vill jag helst undvika då jag tycker att situationen redan är tillräckligt beklaglig och tråkig som den är.

Hoppas vi kan få ordning på detta och inte behöva blanda in myndigheterna.

MVH

Det svar jag fick var detta:

Ärligt talat polis för katten? Min pappa kan åka in på sjukan om jag tar in henne? D vill jag slippa gärna! Dessutom att slänga ut henne på gatan.. Jag sätter in när jag kommer hem då jag fått lön så. Misslyckades med telen så. Jag får tvinga mig på ett hem helt enkelt.polis för att bry om sin katt är ju lagom friskt. Inte så jag lämna henne parmanent direkt och skiter i hem. Helt annan femma

Då vart jag måttligt irriterad så mitt sista meddelande till henne blev:

_Att jag skulle kontakta Polisen för att lämna henne där var Stockholms katthem som sa till mig att jag skulle göra om jag inte kunde betala för att lämna in henne där.
Men det verkar som att jag har kunnat hitta ett hem till henne genom en bekant till mig.
Inte så att du lämnade henne och sket i hem? Hur hårt har du försökt *******?
Jag har inte sett en skymt av att du ens postat något på FB och inte heller lagt ut någon annons om henne? Det har tom jag gjort!
Hoppas du åtminstone kan betala tillbaka pengarna du är skyldig mig och att jag lyckas hitta ett fint hem till Isa.
_

Detta är vad Stockholms katthem skrev till mig ordagrant! Hej Belinda,

Har du inga kontaktuppgifter till din fd inneboende så du kan ringa och kräva att personen ifråga kommer och hämtar sin katt?

Annars kan du polisanmäla henne/honom och lämna katten hos polisen. Det är brott mot djurskyddslagen att överge sin katt

Så ja, efter det har hon inte hört av sig något mer… Men men… Jag hoppas att hela situationen löser sig för både mig och Isa :)

//Belinda aka Zandrama

Katthemsmatten
2

Hennes sätt att skriva säger en del om på vilken nivå hon står. Ja, jag vet att det är en elak kommentar men icke desto mindre sann. Hon utnyttjar sin kompis och försöker få kompisen att få skuldkänslor. Dessutom har hon övergivit katten i o m att det inte finns någon överenskommelse om hur länge katten ska bo kvar, om det ens fanns en överenskommelse om det. Katten är ägarens ansvar, inte den f.d. hyresvärdens.

Inom parentes så arbetar Stockholms Katthem med hemlösa katter och tar endast i undantagsfall omplaceringar. Och det är, som jag ser det, ägaren som ska be om hjälp med omplacering och betala omplaceringsavgiften.

Zandrama
2

#37 Ja det sa mig en del om vilken nivå hon ligger på också.
Hon frågade mig som sagt inte ens om det var ok att katten fick vara kvar tills hon hittat ett nytt hem, hon stack i stort sett bara och lämnade kvar katten.

Ja absolut, det vet ju jag också, och jag vet att de tar en avgift för att ta emot en katt som ändå har tak över huvudet. Men min fd rummis är tydligen för snål för att vilja ordna det för sin katt…

//Belinda aka Zandrama

[lucii]
0

Det finns en grupp på FB här som är för dem som vill hitta nytt hem till en katt http://www.facebook.com/groups/146841185454658/

Tycker du ska lägga in historien där och bilder på Iza. Lycka till!

vinteralvan
0

Det finns Omplaceringar här på i fokus också.

[lucii]
0

Ja det gör det ju, bra förslag!

Josefa
1

#39 Varför är en sådan grupp sluten? Är det meningen att katterna ska omplaceras mellan medlemmarna?

[lucii]
0

Ja det verkar så.

Katthemsmatten
0

#43 Verkar ju rätt utsiktslöst i så fall. Hur många katter kan det bli som blir omplacerade om man håller det till en sluten krets i fht om man har ett öppet forum? Det kanske är jag, som icke fb-användare, som inte förstår det här med sluten grupp.

[lucii]
0

De vill väl hålla det seriöst eftersom de finns oseriösa människor som skriver saker som inte passar in. Det är nog den enda anledningen jag kan komma på. Synd för dem som inte är med och vill lägga in en annons utan krångel förstås. Men att skaffa facebook och bli med i en grupp kräver bara några knapptryck.

Det finns säkert andra metoder om man inte vill använda sig av FB.

[RMSLiners]
4

#35 Du kanske tycker att det är rätt tillvägagångssätt men det anser då inte jag, det är inte seriöst på någon nivå att ljuga ihop någon story om att katten dött. Tror inte heller denna ägare skulle bry sig eftersom hon lättvindigt kan överge katten. Så mycket bättre att tala om att det hon gjort är lagbrott eftersom hon inte tycks veta om det.

#36 Jag fatta knappt ens hälften av det hon skrev som svar till dig för det där med grammatik/meningsbyggnad kunde hon tydligen inte.

Zandrama
10

Har inte suttit så mycket vid datorn, men nu har Isa fått ett nytt och fint hem!

En tjej och hennes pojkvän var och hälsade på i föra veckan och blev blixtförälskade i henne och tog med henne hem.
Det har gått bra hos dem och hon mår super bra.

Ett lyckligt slut!

//Belinda aka Zandrama

Katthemsmatten
1

#47 Bra jobbat, Zandrama! Hoppas att det här verkligen blir ett för-alltid-hem för Isa.

[lucii]
0

*applåderar* Du gav Iza det hon förtjänade, ett hem. Hoppas hon mår bra och får ett långt och bra liv där hon bor nu!

Bra jobbat!

Tyrisen
0

#47 Stor kram på dig! Känner dig inte men har följt tråden och du är kissens hjälte. Tur för henne att en så god människa som dig fanns där ❤️

Din kompis är en riktigt usel sådan som skriver sådär. Riktigt lågt, skriver som en fjortis. Hoppas du ändå får tillbaka dina pengar.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!