Vaccinera varje år?
Ja mot kattsnuva varje år.
Sen beroende vilket vaccin man väljer så mot kattpest var tredje år.
Jag ser det som en möjlighet att veterinären kan snabbkolla på katten 1 gång/år. Alltså snabbt spana på tänderna t.ex.
Jag vaccinerar mina vart år. Kanske inte exakt var 12:te månad, men iaf var 13-14:de. Därför att jag vill vara säker på att de får så bra skydd som möjligt. Sen får jag många gånger in upphittade sjuka kattungar, så då är det extra viktigt att mina egna katter är skyddade. Det förtjänar de helt enkelt. Och som #1 skriver, så passar vi på att ta den årliga genomkollen då också.
Beror på vilket vaccin din veterinär ger. Vissa måste tas om varje år medan andra är vartannat till vart tredje år.
Ja, har du katten försäkrad och inte har vaccinerat den och den blir sjuk av något av det som vaccinen täcker så får du inget från försäkringen. Och enligt den frekvens som # 1 säger och att man får minst en årlig kontroll.
En innekatt som aldrig träffar andra katter än dom den bor med konstant och inte är utomhus mer än någon gång och då med koll från matte eller husse behöver inte vaccineras varje år mot kattsnuva. Håller man däremot på med utställningar, passar andra katter eller träffar många andra katter och på det sättet utsätter katten för smittorisk ska katten vaccineras varje år mot kattsnuva.
Grundvaccinationen ska alla katter ha (vart 3:e år om man har valt tricat) och utekatter eller katter som är ute mycket och då inte uppfyller kraven som jag skrev ovan ska också vaccineras varje år för kattsnuva!
Det är bra om de konstanta innekatterna som bara hänger med samma polare bara grundvaccineras då resistensen inte ökar lika fort och antibiotikan måste bli starkare, göras om mm.
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.
Vaccinationer har inget samband med antibiotikaresistens alls. Inte annat än att tillräckligt vaccinerade katter löper mindre risk att drabbas av kattsnuva och därmed minskar risken för att de ska behöva behandlas med antibiotika mot sekundära infektioner.
Resistens mot vaccin uppstår generellt sett inte utan där har man problematiken att olika virusstammar är olika benägna att mutera överlag (med eller utan vaccin). Kattpestviruset tex. är inte särskilt mutationsbenäget alls vilket innebär att vaccinen är säkra och inte behöver förnyas särskilt ofta. Calici- och herpesvirus som orsakar kattsnuva är mer mutationsbenägna vilket innebär att vaccinen måste förnyas oftare och att vaccinen inte ger samma goda skydd som kattpestvaccinet.
Jag har diskuterat nu inför den senaste vaccinationen på mina katter om detta och flera veterinärer oberoende av varandra har nämnt också antibiotika i det hela… Och att med mutationen hos virusstammarna blir det svårare att behandla de gånger det behövs. Därför ska det inte övervaccineras som det görs idag på innekatter.
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.
# 7 Du har fel och # 6 har rätt. Set är inget av det som katterna får vaccin mot som antibiotika biter på. Antibiotia tar endast bakterier. Dessutom så får en innekatt inte samma skydd som en katt som vistas ute så det finns all anledning att vaccinera dem förutom det som jag sa innan att försäkringen inte gäller om katten blir sjuk och det gäller även för sekundära infektioner.
Då har du antagligen missförstått någonting. Det är viktigt att vaccinera sina katter för att minska risken för att de ska bli sjuka eftersom i synnerhet kattsnuva ofta innebär att katten även drabbas av sekundära, bakteriell infektioner. Infektioner som då behandlas med antibiotika så vaccinera gör man för att minska behovet av antibiotika och på så viss minska resistensutvecklingen.
Övervaccination har ingenting med antibiotikaresistens att göra alls.
Det finns många anledningar till att inte vaccinera i onödan och främst då för att det alltid finns risk för biverkningar, men ur antibiotikaresistenssynvinkel är det superviktigt att vaccinera sina katter korrekt eftersom man då minskar behov och bruk av antibiotika.
Detta är information från en föreläsning jag var på för ett par år sedan när en forskare inom antibiotikarsistens från SVA föreläste just om hur vi ska göra för att minska resistensutvecklingen i Sverige och den enda vägen som finns att gå är att använda mindre antibiotika. För det krävs friska djur vilket vi får bla. genom att bedriva sund avel men även genom att vaccinera dem väl och ge dem bra mat och omvårdnad.
Eftersom jag inte alltid åker till samma veterinärklinik när de skall vaccineras så ställer detta till ett problem beroende på hur ofta de skall vaccineras.
Det har hänt att jag fått stå och argumentera både med sköterskor och veterinärer som inte tycker som jag!
Jag har ju bara innekatter, men eftersom jag är ute ofta och träffar på andra katter och hundar som jag ofta både klappar och matar så vill jag vaccinera mina katter varje år. Jag vet ju inte vad för något som jag drar med mig hem på skor och kläder!
Ärligt talat har jag ingen aning om vad som är rätt eller fel!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Läs i Fass. I regel är det årlig vaccination mot kattsnuva som gäller och vart tredje år för kattpest. Dock kan man ganska lätt argumentera för att strikta innekatter inte behöver vaccineras mot snuva varje år eftersom de i verkligheten löper väldig liten risk att öht smittas. Dessutom ska man vara medveten om att försäkringsbolagen kräver att man följer Fass rekommendationer för att försäkringen ska täcka eventuell behandling framöver.
Virus kan man inte behandla med antibiotika, enbart bakterier biter antibiotika på. Ex herpesviruset hos människor går inte att bota, men symtomen kan lindras. Innekatter lever i en "skyddad verkstad" medan utekatter utvecklar ett bättre immunförsvar pga den miljön de lever i, därför är innekatterna absolut superviktiga att vaccinera! Du vet ju inte vad du drar med dig hem på skor, kläder, händer, kassar etc. :)