Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 719 ggr
[nettaahs]
0

Nykastrerad. Frågor!

Hej!
Har precis kommit hem från vet (ca 2h sen) efter att jag kastrerad min älskling.
Men jag har lite frågor, eftersom vet var ganska otrevlig och inte gav mycket information över huvudtaget.
Hon är full i blod och kiss efter operation och uppvak.
Så jag tänkte att jag skulle skölja ur pälsen lite när hon piggnat till och mår bättre, kan jag göra detta trots såret på magen?
Tacksam för svar!
Mvh

jbe
0

Luktar hon? Jag skulle tro att hon kommer tväta sig själv när hon piggnar till. 

Duscha vet jag inte om jag hade gett mig på med min yngre katt iaf, hon blir helt hysterisk när hon ska duschas och hysteriska utbrott är knappast bra för nysydda operationssår 🤔

[nettaahs]
1

Oj, ja att jag inte tänkte på det!
Ja hon sitter och tvättar sig nu.. får vara lite uppmärksam så hon inte rör såret bara.. :)
Tack för svar! Vet inte riktigt vart min hjärna var när jag skrev inlägget ;)

LaSadie
2

Kanske inte duscha nej men blöt upp en handduk med varmt vatten och försök att försiktigt hjälpa henne att bli ren.

Katthemsmatten
5

TS, nästa gång du behöver en veterinär - gå någon annanstans. Man ska ha en veterinär som kan kommunicera med ägaren på ett klokt och balanserat sätt. Annars är risken att det blir missförstånd och det är till slut katten som får lida för det.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[nettaahs]
0

Jo dit går jag aldrig tillbaka!
Och jag har aldrig kastrerat en katt förr, ska stygnen sticka ut ur såret?
Alltså, rakt upp? ser iallafall jätteotrevligt ut för katten :/
Men somsagt, nästa gång blir det inte dit!

Katthemsmatten
0

Stygnen ska sticka ut ur såret. Man gör suturerna med knutar från utsidan.

[nettaahs]
0

Okej.. såg bara så otrevligt ut, helt annorlunda mot oss människor när vi blir sydda..
Men tack, nu vet jag :D

Katthemsmatten
0

Sällan vi blir sydda med metalltråd, vilket inte är ovanligt på katt för att det ska hålla även när katten hoppar. Se till att det är torrt och fint runt såret bara.

[nettaahs]
0

Det är jättefint än sålänge :) Smörjer in det med nån salva jag fick med från vet.
streptocillin eller vad den heter :)

Katthemsmatten
0

Det kommer gå jättebra, trots att du inte blev så väl behandlad.