Katten flyttar inte på sig
Min katt har slutat att flytta på sig när det kommer bilar! Han har börjat att följa med på våra promenader med våran nya hund och då följer han men även när vi går på vägen. Nu när han följer med så när det kommer en bil får vi putta in honom i kanten för han sätter sig och skiter fullständigt i bilen. Flera gånger har han nästan blivit påkörd. Innan så ville han inte gå än ett par meter på vägen men nu är det nästan det ända stället han går.
Han blir bara värre, ibland så lägger han sig ner också. Och då när vi puttar in honom i kanten så går han bara ut på vägen igen… :(
Någon hjälp tack?
🐱
Sele och koppel på katten innan det händer en olycka!
Medarbetare Hittekatter iFokus
Han Kan ha på sig halsband och sånt men så fort han får på sig ett snöre eller koppel som sitter fast i halsbandet så lägger han sig ner i protest och väser…
Om ni inte kan vänja honom vid selpromenader så anser jag att ni borde låta honom bli innekatt. Det är nog enda sättet om ni inte vill att han ska bli påkörd. Katter kan ha ett oerhört rikt liv inomhus!
Om han bara går på vägen när ni går ut med hunden så kan ni ju stänga in honom medan ni tar er promenad.
Lär ju bli påkörd snart! Har sett flera sådana katter som lägger sig på vägen. Skulle inte ha en sådan ute lös. kan ta tid att lära en katt att gå i koppel o man får inte dra i kopplet.Bättre att lyfta dem om man vill byta riktning el så.

En katt som denna kan helt enkelt inte vara ute på egen hand längre :( Det är en tidsfråga om när han blir påkörd. Inte OM, utan NÄR och om han då överlever eller inte :(
Koppelträning, det är bara för honom att vänja sig, eller så får ni aldrig gå med honom på vägen när han går lös. Och ingen med utevistelse utan att man följer med. Han kommer nog inte klara livhanken längre annars :(
Hur bor ni, kan man hägna in en del av tomten så att han kan få vara ute, och bara följa med längre bort när ni är med honom?

Du kan även prova att bara ha halsband med koppel, inte sele. Det måste då vara ett halsband utan säkerhetsspänne och utan resårband, ett som sitter så hårt spänt att han inte kan dra av det (men att det fortfarande är bekvämt såklart). Ett sånt halsband får han ju däremot inte ha utan uppsikt eftersom han kan fastna i det och inte komma loss.
Hur gammal är katten?
Jag skulle inte vågat ha en sådan katt som utekatt då det bara är en tidsfråga då den kommer bli dödad i trafiken.
Han är fyra år, och vi bor med skog på båda sidorna om vårat hus. Och det skulle vara omöjligt att få honom att vara inne katt… Den dagen vi hämtade honom, när vi klev ur bilen klösde han mig och rymde. Han var borta i 5 dagar och han älskar att vara ute. Så han blev ju van från början att vara ute. Och då kunde vi inte få honom att använda kattlådan, så det skulle vara otroligt svårt att lära honom nu…Men han e ju gärna inne också . Vi har en till katt ocskå och vi har en kattlucka. Jag har testat att stänga in honom ett par gånger och det gick hyfsat bra.
Jag har utekatter och bor vid en stor väg. Det jag har gjort är att träna dom redan som små att bilar är farligt, genom att gå mot vägen med dom i famnen och när det kommer en bil så blir jag "rädd" och börjar springa hemåt samtidigt som jag släpper ner katten så den får springa på egen tass hem.
Det har fungerat varje gång.
Nu har ju du en vuxen katt, så då skulle jag göra samma sak, men be en vän köra förbi och tuta så det blir ett obehag för katten.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ang katt lådan så lär sig katter att använda den då de är renliga djur.De sa de på katthemmet till mig iaf.
Vilket smart grej VildaVittra, det kan jag testa:)