Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1382 ggr
[klisterbomb]
0

Svartsjuk katt?

Hallå.

Det är så att jag har två nakenfisar här hemma, My 4årig kastrerad hona och Balder snart 1årig okastrerad hane. My har jag haft i ett år i april och Balder kom till mig i slutet av December.
Innan jag fick hem Balder så var My väldigt kelig, hon ville sitta i knät då jag satt vid datorn, ville lägga sig och sova över min hals om nätterna osv. Detta försvann dock när Balder kom. Hon kommer fram till mig och det ser ut som att hon vill komma, men när jag säger "kom då, my!" eller något sådant så går hon och lägger sig någon annanstans igen. 
My och Balder bråkar inte, utan de ligger och gosar med varandra och har inga som helst problem på det viset. 
Nu var dock Balder sjuk i veckan och fick ligga inne på Bagarmossens djursjukhus tisdag - fredag och under denna tid så blev My sådär kelig igen. 

Vad kan det vara som är fel? Är det någon sorts svartsjuka? Balder är världens kelgris så det blir ju att jag kelar mycket med honom, men försöker även få My att vilja mysa för att hon inte ska känna sig utanför, men hon vill liksom inte..
Är jag elak som har två katter när hon reagerar såhär, eller kan det vara något som försvinner med tiden? 
Jag har funderat på att köpa en feliwayadapter, är det något som ni tror kan hjälpa? Eller har ni några andra tips?

Jag älskar båda mina katter extremt mycket och det känns så lustigt att hon blir så annorlunda då Balder är hemma.

Cremello
0

Är det inte bara så att iom att hon umgås och gosar med honom och fått mindre behov av umgås med människor? :)

[klisterbomb]
0

#1: Det kan du ju iofs ha rätt i! Hon är ju en ganska bestämd dam i övrigt så hon har ju alltid gosat på hennes villkor.. Känns ju mycket bättre om det är på det viset.

[zingo80]
0

Precis sådär har det varit för mig oxå! Har en 3,5-årig kastrerad hona och tog i november hem en liten pojke på 15 veckor. Innan var honan världens gosigaste, sov i sängen, i knät när man satt vid datorn osv, när han sedan kom försvann det helt. Jag har trott hatt hon inte tålde lillen då de aldrig myst tillsammans (han har försökt men han kan efter en stund inte hålla sig från att bita och busa så då går hon iväg) men sedan han blev kastrerad för två veckor sen så börjar hon komma tillbaka till sitt vanliga jag igen och hon tycker mycket bättre om honom, det är verkligen jättestor skillnad :D

Nu säger jag inte att det behöver bero på att han är okastrerad för dig, det kan ju lika gärna vara så att hon får det gos hon behöver från honom!
Huvudsaken är att de trivs ihop tycker nog jag :)

[klisterbomb]
2

#4: har faktiskt funderat lite på om det varit för att han är okastrerad! Men han ska ju paras, den lilla fisen, så blir inget klippande av testiklar än, haha. :) 
Så det återstår väl att se.. 

Haha, undra om kissen kan läsa.. Så fort jag tog upp denna tråd nu så kom hon och la sig i mitt knä ;P