Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1167 ggr
Onslow
0

Kan han äta blötmat med lax?

Vi har världens finaste 5-månaders Ragdoll här hemma, har bott hos oss i lite över en månad om jag räknar rätt. 

Han äter samma foder som hos uppfödaren, alltså Iams kattungefoder och Mjau blötmat. Dock är laxsmaken hans favorit - han äter de andra också men han tycker bättre om de med fisksmak. Han har fått smaka lite allt möjligt av oss, som en liten bit skinka eller kalkon osv, men även en liten bit torsk. Det blev en stor favorit.

Han mår toppen i magen, men har för mig att jag läst att katter inte ska äta fisk - hur vet jag om han tål det eller inte? 

Gör han inte det får han hålla sig till andra smaker, helt enkelt, såklart!

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Fridaaaa
1

Det är OK för katter att äta fisk ibland men inget man bör ge dagligen och större mängder :) Mina för med lax eller annan fisk ibland :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Missne
0

Jag tycker du kan ge honom fisk ibland. Det vanligaste tecknet på allergi hos en katt är utslag t ex framför öronen. En av mina missar tål inte skaldjur vilket hon gillade jättemycket innan, tror det var Mjau. Hon fick utslag framför öronen och nåt sår bakom öronen också. Nu får inga katter här skaldjur, verkar onödigt starkt. Hon får inte fisk heller för säkerhets skull, men de andra får det ibland. Men de gillar främst kycklingsmaker. De flesta kattungar har en period när de vill smaka på allt och tycker allt är spännande. En del fortsätter med det, medan andra ganska snart bli bestämda på vad de gillar och inte gillar. 🙂

Katthemsmatten
2

Jag undrar hur vanligt just fiskallergi egentligen är hos katt. Det skrivs väldigt mycket på den här sajten om att man inte ska ge det, men varken bland de katter jag själv ägt/äger eller bland de 400 katter per år jag möter på katthemmet har jag sett någon som varit fiskallergiker. Däremot har vi på hemmet fått in ett par som varit allergiska mot kvalster!

Som med det mesta här i livet tror jag på att man kan ge allt, men inte alltid. Gäller f ö även vårt eget sätt att äta. 🙂

Medarbetare Hittekatter iFokus