Hjälp! 15-årig katthona
Hej.
Jag skriver här på grund av att min syster har en katthona på snart 15 år. Som har fått diagnosen senildement.
I och med detta så har hon varken koll på dygnet eller kan släppas ut.
Min syster har även en sjukdom som gör att om hon inte får sova kan hon bli riktigt dålig själv. Har redan börjat visa symptom på sjukdom.
Och hon älskar ju katten. Hur löser vi detta, hon vill inte avliva henne.😕Och det finns ingen som kan ta hand om henne av olika anledningar.
Finns det kanske någon som kan hjälpa?😐
Jag har en dement katt och vad som hjälpt är en igloo på diskbänken där han brukar sitta och tigga mat. I igloon känner sig den dementa katten trygg, speciellt om den är övertäckt. Se till att mata katten ofta och med lite, ha eventuellt mat i nattduksbordet så din syster slipper gå upp.
Finns möjligheten att hägna in altan/balkong?
Min skruttgubbe fyller 24 i vår, han har varit vimsig i mer än halva sitt liv, tack och lov hittar han hem då han går ute, men han gick vilse under ett täcke en dag.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Hur har man kommit fram till att katten är senildement?
Sajtvärd Katter iFokus
Hur yttrar sig denna senil demens?
På min katt så yttrar det sig med att han jamar mycket mer (detta är alltså en abessinier, ni kan tänka er hur det blir), är mer orolig. Han glömmer bort att han fått mat, så han tigger även när han är proppmätt och inte kan få ner en smula till.
Han blir orolig om något förändras och hela kattens värld krymper. Nu för tiden består hans värld av min mamma (jag hyrde hus av henne förut och när jag flyttade för två år sedan fick han vara kvar, då man inte ska flytta på dementa katter), kylskåpet och grannens katters matskål.
De börjar uppvisa ovanliga beteenden. Måsen är världens mest fredliga katt, men nu försöker han spöa upp rävar och grannskapets katter…med varierande resultat.
Han har numera glömt bort att han har två sidor, så han sköter bara ena sidan av sin päls, den andra är mattes jobb.
Men överlag mår han faktiskt bra, trots att han är katten som vägrar att dö. Han är snabb, tillgiven, rörlig och gosig. Även om han numera har en ganska slapp rumpa.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
En igloo, vad är det?
Hon har varken balkong eller uteplats tyvärr.
Oj lille gubben de var mig en seg liten gubbe.😉
#2 Veterinären satte den diagnosen.
Detta, det ska vara ett relativt litet hål.Går bra med en kartong och ett uppklippt hål också. Sen in med något varmt och gosigt.
http://www.jonkopingtorget.se/img/annonser/medium/1355682975_32_0.jpg
Ah tack så mycket.
ska tala om detta för min syster.🙂
Hittade denna, skulle den kunna funka?
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattsangar_kattkorgar/katthus/316521
#5 Det jag undrar är vilka undersökningar som gjordes och vilka frågor som ställdes för att utesluta att beteendet beror på medicinska åkommor, stress och/eller brister när det gäller kattens miljö och stimulans.
Vilka är symtomen på denna "senildemens" när det gäller din systers katt?
Sajtvärd Katter iFokus
#7 Ser bra ut, men det är ju egentligen katten du ska fråga. ;)
Hon har inte längre koll på dyngsrytmen.
Jamar och väcker syster och hennes sambo varje natt.
Vilket inte hände alls så ofta förr.
Brister tror jag inte. Och jag vet inte vad de frågade eller sa.
De går regelbundet till veterinär och får specialfoder därifrån. Får även lite från dem ibland. Utekatt har hon också varit hela tiden hon bott hos dem (9 år).🙂
Haha,jaa jag får väll ringa "Gumman" och fråga. 😉
Kollade de sköldkörtelvärdena med blodprov?
Sajtvärd Katter iFokus
Det vet jag inte. ska fråga.
Kan de få sådana symptom om sköldkörtel värdena inte är bra?
#10 att katten har noll koll på dyngsrytmen kan ju faktiskt tyda på annat. Har syn och hörseln kontrollerats? Har blodprov tagits för att se hur de inre organen fungerar?
Vad för specialfoder äter katten?
Oj alla dessa frågor, jag får ta och prata med min syster.🤔
Men då hon själv inte mår nu, har jag lite svårt att få kontakt med henne. Men ska lägga allt detta på minnet.
Tack för att ni vill hjälpa.🙂