Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 911 ggr
bellsk
0

Ena katten går på den andra

Hej allihopa!
Jag har skrivit ett inlägg här tidigare då min ena katt hade sår som visade sig vara foderallergi och nu har det uppstått problem igen, fast inte av samma sort!

Vi har två innekatter hemma, de är båda ca 1,5 år, kommer från samma kull och de har varit tillsammans hela tiden. Vi har aldrig haft problem med att de slåss, däremot har vi sett att den ena katten - Lucifer (roligt nog den mindre av dem) är mer dominant och tar mest plats här hemma, dock verkar det inte som att den andra katten - Barney-  har tagit skada utav det. Nästan tvärtom då han är mer social och trivs bäst med att vara nära oss och mysa när den andra far runt och busar/klättrar.
Men när Barney hade sin dispyt med foderallgeri hade han tratt ett tag och gjorde sig så ännu mer underlägsen den andra katten, dvs gick ifrån så fort Lucifer kom i närheten, lät honom putta bort honom osv, och vi har sedan dess tydligt sett att Lucifer utövat typiskt dominansbeteende som att ställa sig över Barney och bita honom i nacken - han har till och med haft sår bakom nacken när vi kommit hem och nu har han även fått ett obehagligt sår vid örat! (Detta när vi hade varit bortresta en vecka och min mamma haft dem).

Jag vet verkligen inte hur vi ska lösa detta då det som sagt inte har varit såhär tidigare och jag har aldrig mött problemet tidigare. Vi är inte hemifrån mycket, nästan tvärtom. Lucifer har, när han var yngre, visat tecken på att vara understimulerad så jag undrar om det kan vara det? Att han kanske skulle behöva få komma ut?
Vi har planer på att eventuellt flytta utomlands ett tag och dit får man inte ta katter så tanken är att de ska få flytta till någon av våra föräldrar (antingen till lägenhet eller till hus). Jag vill helst inte sära på dem då de tidigare verkligen har tyckt om varandra, men det kanske är dags? Jag vet inte.

[helenal]
0

putt!!!! någon kunnig som kan svara?=)