Min lilla älskling
Här är min lilla älskling. I början av april så flyttar han hem till mig, då ca 5,5 månader. Som jag längtar :D
Namn är ju inte helt bestämt än, men det lutar åt Bilbo. Fast det kan eventuellt bli Pippin, Bon eller Pop. Pop eftersom hans mamma heter Soda (Soda Pop). Fast Bilbo är nog namnet det blir. Jag är älskat honom sedan första gången jag såg en bild på honom.
En, som ni förstår en hane, och en svanslös sådan. Oh, vill bara att han ska kunna flytta hem redan nu.
Jag tänkte ringa och boka tid till veterinären så fort jag vet exakt datum som han flyttar hem. Då ska det bli både kastration och öronmärkning. Hur lång tid bör jag låta det gå mellan hemkomst och veterinärbesök? Jag menar, det är ju redan väldigt omvälvande med ett nytt hem, att opereras är ju på det ingen höjdare.
Jag har ett litet konto åt honom. Hittills har jag sparat undan 700kr. Har nog dessutom köpt allt jag behöver ha åt honom, mat, sand, låda, transportbur, matskålar, sele, halsband, klosax, matta att ha utanför lådan, leksaker, godis, borstar, kattgräs, klösbräda… Ni fattar grejen :P
Eftersom jag hittills aldrig klippt klorna på ett djur så ska jag få öva på kaninerna hemma hos mina föräldrar redan i helgen.
Oj, det är så mycket som redan är gjort. Vill bara att han ska komma hit redan nu.
Det blir inte lättare, men DU blir bättre.
Det låter som du har förberett dig jättebra, förstår att du längtar! Han är jättesöt :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Förstår att du längtar, vilken liten sötnos!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#1 Är ju lite som att få barn, så det bästa är ju att förbereda sig :) Började skaffa saker redan innan han va född, men det är först de senaste månaderna som jag gjort de större inköpen :) Mat och sand köpte jag idag, sanden står i förrådet, men maten står i lägenheten, vet ju inte om det finns möss, och dem vill jag ju inte mata :P
Supersöt liten goding! Jag tycker mer om Pippin, dessutom skulle du få en grymt härlig katt om de blir vad man döper dem till😉
Söt! Varför är han Svanslös?pelle Svanslös;) hihu
#4 Jo, båda namnen är väldigt fina. Men jag har testat att ropa på både Pippin och Bilbo (grannarna måste tro att jag är galen) och Bilbo känns liksom lättare i munnen. Men sedan får man ju se när man träffar honom oxå, det kanske visar sig att han är en liten Smaug :P
#5 Han föddes sådan. Har ju hört mardrömsberättelser om barn som dragit sönder svansen på sina katter, men något sådant har han ju lyckligtvis inte varit med om. Haha, brukar faktiskt säga när jag visar bilden för mina vänner att "det syns inte på bilden, men han är faktiskt svanslös, och nej, han ska inte heta Pelle" :P
Ska stå Bob, och inte Bon. Syftar på Bob Cat, lodjur, som ju oxå är svanslösa :)
Väldigt fin iallafall!:) tänkte på en sak.. Har inte katter främst sin svans för att finns balansen och även för att visa känslor? Hur gör denna sötisen då?:)
#8 Visst är han :) Han verkar inte ha några problem, har ju inte sett honom irl, utan bara på film när han river runt med sin syster :) Han bor ju hemma med sin syster, mamma och två äldre syskon. Det jag varit lite orolig för är att jag hört att svanslösa kan ha svårt att kniipa av skiten så den hänger kvar. Men jag känner dem jag köper honom från så de skulle knappast lura mig :)
Djur har ju en fantastisk anpassningsförmåga, bara se på de djur som saknar ben, de tar sig fram utan problem. Tror det var Ceasar som sa att djur ser sig inte som handikappade, de lär sig bara att leva utan en kroppsdel och har det bra ändå :)
#9 på gott och ont det sista du skrev. Tex hundar med enbart tre ben riskerar att skada övriga leder då de blir för tungt belastade, var en veterinär som berätta det för mig. Men katter utan svans vet jag inget om annat än att jag hört att svanslöshet skulle bero på viss inavel. Söt är misse i alla fall. :)
#10 det är självklart inte det ultimata. Men hundarna tänker ju inte på det som människor gör, de blir inte begränsade. Det va det jag menade. Sedan är risken för att han är ett offer för inavel minimal, eftersom de hade flyttat låååångt från sitt ursprungliga boende där mamma katt föddes, även om den såklart finns. Ibland föds det ju ungar utan svans, och så bara det blev så. Tvivlar på att han har Manx i sig de närmsta leden liksom :P
Men tack :)
Manx föds ju ofta utan svans :)
Kom ihåg att försäkra katten och påminn de som fött upp honom att kastrera sin honkatt. Lycka till med kattungen.
#12 Jo, men hur stor är chansen att en förrymd hona parar sig med en Manx? Visserligen har han varit ovanligt snabb med att öppna ögonen (4 dagar) och att lära sig nya saker. Men det finns ju alltid de huskatter som sticker ut ur mängden :)
#13 Försäkring har jag redan kollat upp, det kommer bli Agria. Av två anledningar, skyddet försämras inte när katten blir äldre och min familj har alltid haft Agria utan problem :)
Jag tror att de redan har gjort det, är ju inte riktigt säker på detta dock.
Min dröm är att ta med honom på utställningar, så jag ska försöka få ett intyg på att han föddes utan svans eftersom katter med kuperad svans inte får ställas ut :)
#14 jag menade inte att din katt är det, men jag läste att det är en gen som har kommit genom inavel som gör så att en del katter föds utan svans. Den genen kan säkert finnas hos huskatter också :)
#15 Då läste jag visst ditt inlägg lite för fort. Skulle väl inte säga att den kommit till genom avel, snarare att man avlat på en defekt och att under en viss period så hade man inte tillgång till så många svanslösa så man avlade på nära släktingar för att behålla den önskade defekten. Och ja, den genen finns hos huskatter, den dyker bara inte upp lika ofta eftersom man inte medveten avlar på den defekten. Och borde ju inte avla alls på huskatter.
Av egen erfarenhet kan jag säga att en katt född utan svans inte har sämre balans än en med svans. Min älskar att ligga och gå på ställen där det krävs mycket balans❤️
#14 måste man ha ett intyg? Ser de inte det när man kommer dit? Undrar för jag är med sugen på att ställa ut någon gång 🙂
#17 Ärligt talat har jag ingen aning. Men tänker att det underlättar ifall det skulle bli något tjafs eller så på utställningen, eller redan när man anmäler.