Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1373 ggr
Killen
0

Hur länge ska man vänta?

En vän till mig har skaffat en ungkatt (ca8 månader). Problemet är att den har inte ätit sen den kom i söndags. Den var lite skygg från början, men nu kommer hon fram och vill bli klappad, så hon verkar inte vara så skygg. Innan fick hon mat som köps i en matbutik , mjau eller annat som var billigt ( jag "känner" de som har fött upp katten). Min vän har gett royal canin . Hur länge ska man vänta tills den börjar äta utan att misstänka nått fel?

kissmekate.blogg.se

Katthemsmatten
4

En katt ska inte svälta mer än ett dygn. Ge henne Mjau blötmat om det var det hon fick tidigare. Det är enligt alla här som anser sig kunniga på foder ett mycket bra alternativ. Det kan vara så att katten reagerar på foderbytet genom att inte äta. Annars brukar de reagera på hastiga byten genom att få ont i magen och därmed diarré.

Är ni säkra på att katten inte ätit över huvud taget??

Medarbetare Hittekatter iFokus

Josefa
3

Om den inte ätit alls på 4 dagar, så är det hög tid att börja tvångsmata. Börja med att sätta en klick blötmat på kattens tass. Eftersom katter inte vill vara "smutsiga", kommer den att tvätta tassen. Kanske att smaken av maten får igång aptiten. Prova också att locka den med annan fjäskemat. Tonfisk, stekt kyckling eller annat som luktar attraktivt. 

Sen är det bäst att fortsätta med den maten som katten är van vid till en början, och sakta fasa över den till den maten ni tycker är lämplig.

Killen
0

Ja de tycker inte att det har minskat något ur matskålen. Men nu fick hon tipset om att strycks mat på tassarna. Men hon hällde upp en sån där liten gourmet burk och nu har hon ätit lite självmant

kissmekate.blogg.se

Rumblebee
0

Det bästa vore om kissen fick Mjau som hon är van vid, för annars kan hon bli dålig i magen av ett för snabbt foderbyte.
Men bra att hon har ätit lite i alla fall 🙂

Annso_
1

Fast jag skulle inte rekommendera att ge katten tonfisk =/ Fisk är inte bra för katter och tonfisk innehåller för mycket salt + tungmetaller som inte allt är bra..Sök på google så hittar du fakta om detta..

Och ang kyckling skulle jag ge den rå och inte tillagad

Niiinah92
1

#5 håller med dig där att tonfisk inte är något bra alternativ, däremot skulle jag hellre ge kycklingen tillagad då det verkar vara mer attraktivt och luktar godare än rå som typ inte luktar alls. Rå är bättre matmässigt men om man vill locka katten att äta så skulle jag satsa på tillagad så som #2 föreslår.

Annso_
1

Fast jag tror med all säkerhet att en katt känner lukten av kyckling fast den är rå :) Mina katter blir tokiga bara jag tar fram en kyckling och det skulle dom inte bli om dom inte kände lukten av den :) För övrigt så tycker jag själv att rå kyckling luktar ganska så mycket och väldigt äckligt om man luktar på den :)

Men det är ju bara att Ts testar sig fram :)

Josefa
5

#5 När det gäller att få igång en att äta så får man bryta mot sådana regler. Det är större chans att en katt äter tonfisk eller stekt kyckling än att den äter rå kyckling, om den inte är van vid BARF-foder. Katten blir inte dålig av att äta tonfisk någon gång ibland. Här gäller det att man får igång matlusten, och ja många katter tycker att tonfisk luktar aptitligt.

Annso_
0

Aha, då har nog jag konstiga katter som gladerligen äter rå kyckling och kött fast dom inte barfas :) Sa inte direkt att det spelar någon roll utan påpekade bara att mina katter äter det rått :)

Fast katter ska inte äta tonfisk "någon gång ibland" Det är fortfarande inte bra, tycker du att det låter bra att ge katten för mycket salt och tungmetaller någon gång ibland ? Men självklart ska väl ts ta lite på kattens tass för att få igång aptiten om den inte äter..

Josefa
4

#9 Den mängden mer salt och tungmetall som tonfisk innehåller jämfört med kyckling gör ingen skada om man ger det någon gång ibland. Och om man jämför med att den annars riskerar att utveckla fettlever, så skulle jag definitivt inte tveka att ge katten det. 

Dina katter är ju tydligen vana vid att äta rått kött. Många katter vägrar att äta rått kött, även om de inte har någon fel på aptiten. När man ska få en anorektisk att börja äta går det inte att titta på rekommendationer, utan man får vara glad åt att man får i den något öht.