Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1558 ggr
Patriszija
0

Kattunge äter hundmat

Hej! Min kattunge på snart 14v brukar sno hundens mat lite då och då, han äter sin egna mat jättebra men tar sig ett par kulor hundfoder lite då och då, är detta okej eller är det farligt? Hunden måste ha maten framme hela tiden..

Katthemsmatten
0

Så länge som det inte är det enda, eller ens det mesta, kattungen äter är det nog ingen större fara. Finns det ändå inte något sätt för dig att se till att kattungen inte kommer åt hundmaten?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Patriszija
0

Jag vet inte hur, hade varit lättare om det vore tvärtom, men wn liten kattunge tar sig in överallt och hunden är också ganska liten. Hunden är dessutom en sådan som bara äter då han själv känner fär det vilket kan variera otroligt från dag till dag så jag måste ha hans mat framme dygnet runt :/

Katthemsmatten
0

Då får du försöka minimera skadan genom att se till att kattungen har mat han gillar. Tror inte att det gör så himla mycket om han äter litet hundmat ibland. Hoppas han växer ifrån det och inte blir som min 17-åring när vi har hundbesök. Hunden väger 10 ggr kattens vikt, men det räcker att katten närmar sig hans matskål så backar han. Ser rätt kul ut.

AntoniaUtanX
0

Tror knappast att hundmaten skulle vara farlig för katten……varför isf? Den processade hundmaten innehåller lika mycket skit som den processade kattmaten. Kanske att kattmaten har mer taurin i sitt.

Men annars är de ganska lika.

Ta en kik på http://barf.ifokus.se/ vetja, där får du hjälp med maten av mycket kunniga människor.

Katthemsmatten
0

Inte farlig, men inte nyttig eftersom katter och hundar har behov av olika mineraler osv.

Patriszija
0

Han äter ju som sagt inga mängder utan en kula lite då och då, "schasar" bort honom när jag ser honom äta hundmaten och visar honom sin skål, han älskar sin mat annars. Får mjau blötmat och har torrfoder framme om han vill ha men han föredrar blötmaten :). #4Har tyvärr varken tid eller plats för att barfa!

AntoniaUtanX
0

#5, jajjamen, därav min reflektion om taurinet. Men TS skrev att katten tog endast några kulor av hundens mat, så jag tror inte det är nån fara.

Då är det nog värre med den industriella, processade maten som inte är artriktig för våra vänner.

AntoniaUtanX
0

#6 skrivetav Patriszija , tid eller plats??

Barf är mer näringstätt, och tar mindre plats….tid? det tar exakt samma tid att ta fram en burk mat som det tar att ta fram en köttbit eller fiskbit.

SuperLimm
0

#8 Man måste ha plats i frysen för att kunna barfa, det kräver även rätt stor kunskap :) 

Mjau blötmat är bättre än torrfoder så det är ju bra att katten gillar blötmat tycker jag! :)

Min katt äter också lite av hundens torrfoder ibland och han mår inte dåligt av det. Några kulor gör inget. Har för mig om att det är 10% av dagens måltid som inte får vara annat för att det inte ska bli obalans. Så sålänge katten äter sitt foder bra så bör det inte vara någon fara :)

Mvh Linn

Patriszija
0

#8 Jag har världens minsta frys och ingen kunskap eller tid att sätta ihop allt så det blir rätt (två katter en hund och bebis tar upp väldigt med tid :/). #9 Ja både han och min andra katt älskar blötmat så det är jätte skönt då jag läst att mjau ska vara bra :).

elli-kleo
0

Jag tror att det är ofarligt att äta hundmat för katter om det är som lite "godis" Bara någon enstaka. tror du kan vara lugn så länge katten äter sin kattmat i bra mängd

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus