Får jag ställa ut?
Det kan inte finnas för mycket ras i en huskatt, är det en huskatt så är det. Grejen med huskattsutställning är ju just att ingen ska känna sig utanför :)
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Jag lånar din tråd lite..
Jag undrar hur dom bedömmer på huskattsutställningar? Någon som vet eller har ett hum och hur det går till?
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

#2 Det finns inge speciella huskattsutställningar utan huskatter ställs ut på samma utställning som raskatter.
Det som bedöms på huskatter är att de ska vara hela rena och trevliga i korta ordalag.
Vet inte hur du menar när du frågar hur det går till men jag rekomenderar dig att du tex går in på SVERAKs hemsida och läser på sidorna som handlar om utställning och är det något speciellt du undrar över så fråga.
Stolt ägare till tre La permer
Hos huskatter så bedömmer domaren kattens helhet :) Päls, ögon, öron, att katten ser frisk ut och såklart temperament. De finns ingen rasstandard som följs hos huskatter utan de bedöms som lånhåriga/korthåriga, hona/hane, alla katter över 10 månader måste vara kastrerade för att få ställas ut. Tror även att man måste ha veterinärintyg på att de är kastrerade. Någon som vet?
På Sveraks hemsida så kan man beställa ett huskattsbevis, det kostar någon hundralapp tror jag, detta måste en huskatt ha för att få ställas ut. Samt att den såklart har alla vaccinationer :)
Som tidigare skrev så ställs huskatter på samma utställningar som raskatter. De har bara en egen kategori/grupp.
Juste du måste även vara med i en kattklubb, brukar kosta ca 300 kr/år. Dessa kan du också hitta på Sveraks hemsida, så kan du hitta en klubb nära där du bor :)
Lycka till!
Ja du får ställa ut din långhåriga huskatt om du uppfyller kraven som ställs. Du kan läsa mer om vad som gäller för Sveraks utställningar på. http://www.sverak.se/SVERAK/utstallning/index_utstallning.htm Det finns ingen rasstandard på huskatter utan det är individen som bedöms. Vet flera dom har både raskatter och huskatter på utställningar. Ps det heter Norsk skogkatt inte Norsk skogskatt
Glad Skåning
För att ställa ut måste du vara med i en kattklubb och jag skulle föreslå att du frågar någon om du bara kan få vara med och lära dig lite och se hur det går till på en utställning. Jag har gjort det och fick bra mycket mer koll. Sen kan man alltid skaffa sig en mentor eller få hjälp av klubben på den utställning du vill vara med på.
Har inte ställt ut själv ännu men det var väldigt kul att gå bredvid men Ack, så jobbigt! Sov 14 timmar efteråt. Det är ju lååånga dagar.😃
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//

Tack så väldigt mycket för hjälpen. Har gått och funderat lite på det där med utställning.
# 5 Anita N
Har inte tänkt på att det inte har funnits ett S med i skogkatt. Ber så mycket om ursäkt om jag har råkat trampa på någons fot. :(
Tusen tack i alla fall.
#7 Du är nog inte ensam att tro det. Jag lärde mig också något nytt och många andra med tror jag.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
#7 Ingen känner sig trampad på tårna, mest för information. Felet många gör är att man inte riktigt vet vad de olika raserna heter eller blandar ihop olika raser med varandra. Man lär så länge man lever!
Glad Skåning
Har själv en katt som ser ut som en raskatt och jag ska ställa han i maj allt är fixat med papper och vaccination :-)
#3 Skrev fel när jag skrev huskattutställningar.. vet hur en utställning funkar för raskatter men det här med utställning för huskatt är nytt för mig
# 11 Men de ställs ut på samma utällning skriver ju # 3. De finns inga speciella huskattsutställningar.
#12 Nej jag vet det. Jag skrev ju och jag uttryckte mig fel. Det jag undrar är hur dom bedömmer. Då det inte finns några rasstandarder för huskatter då det inte är någon ras..
Dom bedömer kattens fysik eller ja hur katten ser ut i helhet kroppsmässigt men även utseendemässigt och kattens personliget går de efter med.
En rädd och skvätten katt föredrar de inte. Den ska kunna handskas utan bekymmer