Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1377 ggr
[lucii]
0

Hjälp mig välja ras?

Hej!

Jag har två "vanliga" huskatter men är sugen på att köpa en till bebis som jag kallar dem ;)

Valet står mellan Exotic shorthair och Siames som det verkar just nu men mycket kan hända.

Hur trivs en exotic shorthair med andra katter?

/Luci

[RMSLiners]
2

Exotic är ju i princip en korthårig perser och deras lynne skiljer sig inte heller så mycket. De är sociala, lugna och har inga problem med andra människor eller kattraser.

[lucii]
0

Tack för ditt svar :)

[Timantis]
0

Ja först som sagt heter det bara Exotic o är en korthårig perser. Lugna trevliga sciala o funkar med katter o hundar.

Siameser vet jag inget om men kan väl säga som så att gillar du inte hår ska du inte välja exotic då dom fäller mängder pga av sin underull. Tror inte siameser fäller ens i närheten av detta.

[RMSLiners]
1

Siameser var det också ja, de är specilla. Lite sköna i sin personlighet och sådär aktiva av sig. De är pratglada och har en mörk och mycket tydlig stämma. Den är väldigt lik en hund till sin personlighet och kräver sin uppmärksamhet och sällskap och ska gärna ha sällskap av andra katter.

[sakring2]
0

Titta in på siames i fokus och perser i fokus.

fvanilla
0

#4 Mörk och tydlig stämma… vet inte om jag håller med, då min egen siames har en väldigt ljus och pipig röst. 😃

Men exotic och siames är som sagt två helt olika raser, så gå in på siames i fokus och perser i fokus, så hittar du en hel del bra information.

[lucii]
0

Siameser har jag koll på. Läst på väldigt mycket och haft en när jag var barn.

En fråga om exotic, hur är det med andningsproblem och allt som sägs vara ett problem för många av den rasen? Vill ju inte ha en bebis som inte mår bra :(

[AndreaPirlo92]
0

Luftvägarna kan vara ett problem på persern. Jag har fått åka in till veterinären med min perser för att hon hade slem och infektion i näsan/halsen. Nu har ju inte alla perser/exotic dessa problem, men min kisse har väldigt små luftvägar.. Annars rekommenderar jag rasen, tycker den är världsbäst 😃 Min perser trivs väldigt bra med alla sorters varelser, tex med min mammas katt och mina möss. Hon är väldigt lätt att resa med och somnar tex på tåget i mitt knä 🙂 trots att hon är lugn får hon lätt sina ryck och ska springa runt. Det är en lagom aktiv katt så att säga.

[lucii]
0

Hur är hon i humör? Mina två flickor är helt olika (systrar) men det ska ju ändå va en katt som går ihop med dem. Alla katter är ju olika individer men ändå bra att veta hur rasen är generellt.

[AndreaPirlo92]
0

Min katt (Lulu) är en katt som gärna vill vara med överallt och hon är väldigt nyfiken utav sig. Man kan hålla henne och skoja med henne utan att hon gör ett endaste motstånd - med andra ord en väldigt snäll katt. Hon har aldrig rivits eller bitits. Jag brukar åka hem till mina föräldrar som har en bondkatt som hon kommer jättebra överens med. Men som sagt, alla katter är ju olika, men vad jag tror så är persern en katt som har ganska mycket tålamod och som inte biter i första taget :)

[lucii]
0

Låter bra :) Vart får man tag i exotic om jag skulle välja denna ras?

[Timantis]
3

Tänkte skriva att du skulle gå in på Swepex som är perser o exotic rasklubb men den är tydligen vilandes. Men uppfödarna finns kvar. swepex.se annars gå in på Sverak o sök upp de olika lokal klubbarna o där finns uppfödare oxå. Annars så sök på blocket finns ibland uppfödare som säljer sina kattungar.

Glömde detta med näsgångarna. OM du väljer en exotic så är nästan det viktigaste att man kollar så att näsgångarna är stora. Inte en garanti för att den inte får problem att andas senare men en bättre start får den garanterat.

Lycka till

[lucii]
0

Tack för alla fina tips :)