Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1118 ggr
[Skepp]
0

Katt som kräks

Jag har en katt på 2 1/2 år. Har nu haft honom i ca 2 månader. När han precis kom hit så spydde han efter varje gång han hade ätit och druckit de första dagarna vilket jag trodde berodde på nytt hem, ny kattkompis och att han var väldigt orolig, det upphörde efter ett antal dagar. Nu så har han börjat igen, det är inte efter varje måltid utan kanske 2-3 ggr i veckan. Jag märker ju att han kastar i sig maten och kan sitta och dricka vatten i över 5 minuter för att sedan börja hosta och hulka och sedan spy. För att direkt efter ge sig på maten igen…. och då har han ändå tillgång till mat dygnet runt. Om det nu inte skulle bero på hetsätning/drickning vad skulle det kunna tänkas vara?

[Skepp]
0

Kan tillägga att han alltid är väldigt orolig och hispig av sig och alltid ligger på "spänn".

ElinaPersson
1

Hade katten sällskap av en annan katt i sitt förra hem? Det verkar som han inte funnit tryggheten helt än hos er och därför äter så mycket han kan när han väl börjar.. Har ni möjlighet att kanske ge honom ett eget krypin med dofter från sitt gamla hem? och sen se till att locka på katten med något gott när han väl vågar sig fram utan att vara på spänn? Det känns som att han behöver mer tid än bara 2 månader för att komma till ro i det nya hemmet :) placera gärna mat i ett glas (så han inte kan hetsäta) där han håller sig mest (så han slipper dela skål med gamla katten?) Lycka till!!

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo