Katt med fåglar?
Ngn som vet ngn kattras som går bättre ihop med fåglar? Inte att jag ska ha de ute tillsammans men som kanske accepterar att det finns fåglar i en bur?? Ragdoll har jag hört saknar jaktlust stämmer det? Perserkatt kanske??
Tror mer det handlar om att vänja dom vid varandra.
Något jag personligen håller på att kämpa med här hemma :P
och uppfödaren till mina fåglar har lyckats vänja sina huskatter med fåglar.
Alla katter har jaktinstinkt mer eller mindre.
Har en god vän som har både fåglar och katt. Det funkar finfint hos henne. Katten är huskatt, men vet inte om det har någon betydelse.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Aha! Ja det kanske hänger mest på det att vänja de vid varandra. Ja det tåls att tänka på om man vågar skaffa katt eller inte, gillar ju både fåglar o katter dessvärre:/
Min gammle huskatt var en riktig jägare och kom ofta hem med både sork och småfåglar. Men inne i huset var han polare med både råttan och fåglarna vi hade :)
Min Ragdoll må vara klumpig och relativt långsam, men jaktinstinkt har han definitivt! Skulle aldrig lita på honom ihop med en fågel.
Sajtvärd Katter iFokus
Att Ragdolls inte har jaktinstinkt stämmer inte på min raggis heller. Lite klumpig kanske, men hon gillar defintivt att jaga :)
Min Ragdollkille har definitivt jaktinstinkt!
Uppfödaren hade en papegoja som flög runt i lägenheten, hon trivdes inte i bur. Uppfödaren hade ju en massa Ragdolls tillsammans med fågeln, orm, spindel och hund så jag tror det bara är att vänja dem tillsammans.
Min Pascal är bästis med innekaninen. :)
Vänliga Hälsningar Lina
Om katten vill leka och jaga trådar man drar på golvet = jaktinstinkt! :)
Mm, jo de har väl det. Större papegojor kanske går bättre än småfåglar som jag har.
#9 Om du låter katten träffa fåglarna medan de sitter i deras bur så kan katten ju inte göra illa dem, och om en tass åker in och fågeln biter så lär ju katten sig en läxa.
Det är en sak som de får reda ut själva, om de vill "umgås" med varandra eller inte. Självklart inte utan uppsikt, så inget allvarligt händer. Så tänker jag men vi kanske tycker olika 🙂