Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2651 ggr
radici
0

kattunge kräks!

hej! Jag har en devon rex på 15 veckor som kom till oss vid 12 veckors ålder. Han är pigg glad och verkar må bra förutom det att han ibland får kväljningar och han har även kräkts några gånger. Första och andra gången kräktes han vatten men nu idag kräktes han upp lite mat också. Han hade inte kattungemat hos uppfödaren men hon tyckte att han nog skulle ha det för att växa till sig, få lite finare päls mm. Han äter nu eukanuba kitten. Han äter snabbt och mycket och dricker mycket vatten också. Vi har inte haft någon invänjningsperiod med det nya fodret utan bytte direkt. Några tankar eller tips?

ElinaPersson
1

Kan det vara så att han hetsäter?? Att han växt upp med syskon och fått kriga för maten och nu äter upp så fort det finns?? Min katt kan få hicka/kväljningar efter han druckit, både ser ut och låter som han ska spy upp det men har aldrig skett…

Tycker du borde vänja honom sakta med det nya fodret då det kan ställa till en hel del i en liten bebis mage!

Lycka till!

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

[LGoffe]
0

Kanske får han kväljningar för att han äter snabbt, hetsäter? Det kan ju möjligtvis kanske ha att göra med att ni bytt foder för fort men tror snarare att det isf brukar resultera i dålig mage med diareér….

IceJossan
1

Prova att servera maten i en stående glasburk/glas (tejpa/limma fast på typ en kartongbit så att burken/glaset inte välter), så att han måste fiska upp maten och på så sätt äter långsammare.

radici
2

Tack för snabba och trevliga svar! Vi tror mycket på det här med att han hetsäter, då han förut bodde med 6 syskon och 4 "mammor". Vi har bytt till ett djupt ölstop så nu får han kämpa lite mer. Tack igen:)

[Timantis]
0

Med en uppfödare som inte ger kattungarna kattungemat så är min tanke avmaskning. Avmaska honom. ( även om det kanske inte är anledningen till att han spyr)

Du kan även göra en egen foderatomat till honom. Ta tex en plastflaska o skär ut lite hål i den så att han måste rulla runt den för att kulorna kommer ut en  o en. Bra sysselsättning oxå. Själv har jag rör som man köper tennisbollar i. Doom gör jag om till foderatomater när jag har kattungar så dom får jobba lite för maten. ( har extra stora hål så det inte blir svårt för dom att få ut något.)

vinteralvan
0

#5 Varför skulle kattungen få mask av vuxenmat?! Finns ingen som helt anledning att avmaska en katt om man inte vet att den har mask. Kollas lätt med "Kolla masken" som finns att köpa på apoteket.

[Timantis]
1

Nej jag menar inte att katten får maska av vuxenmat. Men menar att om inte uppfödaren ger kattungemat till en kattunge så kanske den inte är avmaskad heller!!!  Anser att en uppfödare som inte ger kattungemat säkert inte ger ett högkvalitativt foder heller utan kanske någon Ica mat som inte finns som kattungemat. ( oseriöst därav avmaskningen)Köper man ändå högkvalitativt foder finns ingen anledning att inte ge kattungarna kattungemat vilket de vuxna med kan äta utan problem.  mina vuxna går på kattungefoder i stort sett hela tiden.

mitzerl
0

#7 Så om en uppfödare inte ger kattungemat så betyder det att den inte avmaskar heller? Jag förstår inte vad sakerna har med varandra att göra, tycker det låter lite långsökt om jag skall vara ärlig.

Är det inte bäst att låta ts berätta hur det ligger till istället för att själv sitta och hitta på diverse slutsatser?

Minakatter
0

Jag förstår hur du menar o jag köper nog ditt tänk.

Är man så oseriös att man inte ger kattungen kattungefoder speciellt när man påpekar till köparen att den nog skulle ha kattungefoder. Så skulle jag garanterat misstänka att den var så oseriös att den inte avmaskade heller.

Men sen tror jag att kräkningarna beror på hetsätning som flera skrivit.

Missne
1

Man är inte oseriös bara för att man inte avmaskar kattungar (om de är innekatter och barn till innekatter). Det finns olika åsikter om detta, se här t ex: http://www.kattstatus.se/sida84.html

Man kan vara oseriös av andra skäl förstås. Att inte ge kattungemat till kattungar är inte särskilt bra eftersom de behöver mer näring. 

Det låter som om din katt hetsäter med tanke på att han kanske fått skynda sig förut när han hade konkurrens. Ge lite i taget som du fått förslag om. Skulle han fortsätta när han är vuxen finns det mat som är utformad på ett sådant sätt att det ska ta extra lång tid för katten att äta. 😉

MonicaLagerquist
3

Jag varken avmaskar eller ger kattungemat til mina kattungar och jag anser mig inte vara oseriös.

Ger man BARF och/eller blötmat så behövs inen speciell utformad kattungemat.

Stolt ägare till tre La permer

Missne
0

Varför duger det bra med blötmat som inte är speciellt utformad för kattungar? Jag är intresserad alltså - finns det någon vetenskapligt belägg för detta - någon artikel du kan hänvisa till? Det jag fått lära mig hittills är (från veterinärer) är att det ska vara speciell mjukmat till kattungar också, men de är ju kanske påverkade av kattmatsfabrikanterna… Så jag skulle gärna se en vetenskaplig artikel om detta om du vet nån! 🙂

[Timantis]
0

Det jag lärt mej om mask är att ALLA katter har mask. Men den vilar o är inte farlig. Innekatter som äter andra katters avföring = mamman bajsar sina ungar. Då aktiveras de sovande masken o smittar kattungarna via mjölken. Därför är det viktigt att avmaska kattungar samt mamman o andra katter som ev hjälper till att tvätta/bajsa kattungarna.

Det är min syn på det hela o med den kunskapen så tycker jag det är oseriöst att inte avmaska sina kattungar

Detta lärde jag mej på en föreläsning om mask hos katt o hund.

MonicaLagerquist
3

Då har du inte uppdaterat dina kunskaper på ett tag.

Enligt SVA så är det det här som gäller.

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Katt/Parasiter/

Spolmask hos katt

Förekomst - smittvägar

Det finns två arter av spolmask, kattspolmasken Toxocara cati och spolmasken Toxascaris leonina. Mellan 5 och 15 procent av katterna uppskattas ha spolmask. Oftast påvisas kattspolmasken T. cati. Hos kattungar till utekatter är kattspolmasken vanligast. Hos kattungar efter katta som levt strikt inomhus förekommer inte spolmask. Spolmasken T. leonina är mindre vanligt förekommande och påvisas främst hos vuxna katter. Denna art kan också förekomma hos hund, och är även där mindre vanligt förekommande.

Hos honkatter som blir infekterade vandrar spolmasklarverna ut i kroppen där de lagras i en vilofas för att sedan aktiveras först när kattan föder ungar. Spolmasklarver kan också vandra i kroppen på många andra djur och lagras i vilofas.

Viktigaste smittväg till kattungarna är via mjölken de första dagarna efter födseln (galaktogen). Någon smitta till fostren som hos hund förekommer inte. För vuxna katter är smittvägarna via hjälpvärdar med vilande spolmasklarver som exempelvis små gnagare (parateniska värdar) viktig samt att katten kan slicka i sig maskägg med färdigutvecklad larv (per oral). Spolmasklarverna vandrar sedan i kroppen genom levern till lunga för att hostas upp, sväljas ned i mage-tarm och växa ut till vuxen mask. Hos en katta vandrar larverna ut i kroppen för att senare vandra över till kattungarna via modersmjölken.

Behandling

Någon regelbunden avmaskning av flertalet vuxna katter mot spolmask är inte påkallad då flertalet av dessa inte har någon inälvsmask. Strikta innekatter blir inte infekterade. 

Bandmask hos katt

Förekomst

Hos katt i Sverige har endast bandmaskarten Taenia taeniformis påvisats. Mellanvärdar är möss, råttor och sorkar. Katter kan bara smittas genom att äta dynten i mellanvärden, det sker ingen smitta direkt mellan katter.

[Timantis]
1

ok då är jag helt med

Tack nu har jag uppdaterat mina kunskaper.

Men vi vet ju inte ifall TS katts förälder är en strikt innekatt.

MonicaLagerquist
1

#15 Det får vi hoppas att de är.Det är en devonrex och raskattsuppfödare brukar inte låta sina honor gå ut lite hur som helst.

IceJossan
1

#12 Blötmat innehåller ungefär vad en mus innehåller (fast från andra proteinkällor) och inte en massa "skräp", det innehåller allt en katt behöver oavsett ålder. Kollar man kattens naturliga föda, alltså möss och småfåglar, så äter ungar och vuxna samma sak. Det finns inte vissa möss anpassade för kattungar. Blötmaten har jättenästan lika bra innehåll, och behöver alltså inte anpassas efter nån ålder. Kollar man t.ex. Mjau blötmat så är det bara att bitarna är mindre i kattungesorten.

[Timantis]
0

# 16 nej men många har dom i inhängnader på tomten o då kan det ju smita in en eller annan mus som dom kan få tag i.

Så kan man ju oxå resonera. Men en katt i frihet kan hitta sin egen mat o misstänker att kroppen är så funtad att den känner av vad den behöver o inte behöver. Som tex när vi är sugna på mjölk då vill kroppen ha mer kalk.

IceJossan
0
IceJossan
0

#18 Fast en katt är strikt köttätare. Mammorna tar byten till sina ungar och det är samma slags byten som den även tar till sig själv. Blötmaten innehåller just detta. Torrfoder är uppbyggt på ett annat sätt. Högre fetthalt för kattungar, lägre för vuxna, det är nästan en tumregel. Tyvärr ligger fettinnehållet ofta på ca 17% i vuxenfoder vilket är för lite. Mindre i light- och bantningsfoder, och mer kolhydrater istället vilket är helgalet eftersom det är kött med fett de behöver, inte mindre än 20%. Blötmat innehåller inget spannmål (bra sorter alltså, t.ex. Mjau, inte skräpsorter som Royal Canin m.fl. som innehåller spannmål och socker), och t.ex. Mjau blötmat innehåller ca 26% fett (räknat i torrsubstans). Innehållet är så pass bra och så pass likt kattens naturliga föda att det inte behövs anpassas nåt för kattungar.

radici
2

Hej igen! Jg upplever min uppfödare som väldigt seriös med många många års erfarenhet så avmaskad ska han vara, men jag kan ju kolla för säkerhets skull. Alla katterna är definitivt innekatter och anledningen tIll att hen inte gav dem kattungefoder var att hen upplevde att vissa av dem blev lite för runda av det medan min katt nog skulle tjäna på att få lite bättre pälskvalitet ( vilket han nu efter tre veckor på kitten har fått) lite nyfiken bara: hur får man de vuxna katterna att inte äta kattungematen?

radici
0

Alltså ifall den blir för tjocka på kattungematen

radici
0

(hennes foder finns för kitten också)

[Timantis]
0

När kattungarna är små kan man ställa maten i en inhängnad eller dyl som inte de vuxna katterna kommer in i. Men själv är jag bara glad om de vuxna äter kattungematen. Det behöver dom när de får kattungar o jag har inte upplevt att mina andra katter blir tjocka av att äta kattungematen.