Vilken kattras till barnfamilj?
Hej! Kan ju börja med att säga att vi inte ska skaffa katt i nuläget, utan kanske om 2-3 år om allt går som vi tänkt oss.
Har nu 1 barn på 18 månader och på Onsdag kommer vi äntligen få barn nr 2!
Jag vill gärna försöka att hitta "min/vår" ras tidigt så att man hinner hitta uppfödare osv.
Har haft tankarna på Ragdoll, men har lite funderingar kring hur ni tror att den rasen kan gå ihop med barn då de är väldigt lugna katter?
Tycker även Bengal är otroligt vackra och verkar vara en aktiv ras, kan det vara något tro?
Har ni egna erfarenheter om vilka raser av katter som kan gå ihop med barn?
Kanske är den en svår fråga, då alla såklart är olika individer osv.
Men tänkte i fall ni kom och tänka på en tålmodig ras som kan fungera ihop med barn.
Vi kommer skaffa en renrasig katt med stamtavla.
Antagligen 2 st då det verkar rekomenderas.

Huskatter. Har växt upp med hittekatter och vet flera med barn som har det och är hur snälla som helst! Ta två lite äldre katter fårn katthem som är barnvana.
Jag skulle kunna tänka mig att ta katter från katthem, men helst vill jag ha renrasiga ifall utställning skulle locka då jag finner det väldigt intressant.
Tack för svar!

#2 Huskatter får också ställas ut. ;) Alternativt kolla med dem som föder upp raskatter som har två som dem vet funkar med barn.
Det är därför jag frågar på forumet. I hopp om erfarenheter :-)
Det verkar vara många medlemar med många olika raser här.

Vet 2st olika med barn som har Norsk Skogkatt, väldigt tåliga är dem 2 iaf! Kolla först så inte barnen är allergiska.
Har själv en ragdoll och självklart är det väldigt individuellt hur det är. Men min ragdoll är väldigt trygg, aldrig så att han gömmer sig eller bli avvaktande om det är mycket folk i lägenheten.
Vi hade en inflyttingsfest i nya lägenheten och det var en hel del folk! Milton nöjt av situationen, det fanns ju hur många som helst som han kunde få uppmärksamhet hos! Trots musik och en massa prat och skratt så låg han faktiskt lugnt och sov i sin favoritbädd på elemtentet i vardagsrummet :) eller så tigde han som sagt uppmärksmhet hos nån.
Har förstått att det är lite typiskt ragdoll att va trygga i många situationer
Han accepterar även att man bär honom lite hur som helst.
(Låter som jag går och bär honom hur som helst jämnt men jaa jag tror du förstår vad jag menar med de :P)
Kanske är det hans som är en väldigt trygg individ men i mitt tyckte så tror jag att en ragdoll skulle passa bra för er! :)
Men du kan lika gärna ha en vanlig huskatt med samma temperament eller nån annan raskatt också för den delen :)
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Vilken ras som passar er beror ju på vad för slags katt ni kan tänkas trivas med. Vill ni ha två soffpotatisar som busar en stund men sen gärna ligger och såsar? Eller två små galningar som charmar med alla sina flängiga äventyr de drar igång? Eller nåt mellanting?
Man kan aldrig förutspå exakt hur katten kommer bli. Ragdollen är en lugn ras, men det finns väldigt aktiva sådana också. Bengalen är en väldigt aktiv ras men det finns "bengaliska soffpotäter" också.
Fruktansvärt kortfattade och hårddragna exempel:
Ragdoll - mysiga soffpotatisar, lugna men småbusiga. Låter sig hanteras lite hur som helst.
Perser - lugna, småbusiga, lite eget kroppsspråk. Kräver speciell daglig pälsvård.
Burma - livliga, ofta flängiga.
Russian Blue - ganska aktiva men inte tokflängiga.
Bengal - Smågalna och flängiga, mycket aktiva.
Cornish Rex - Fartfyllda och klåfingriga.
Birma - lugna men småbusiga. Lite bestämda?
Siames - Fartfyllda och mycket pratglada med kraftig stämma.
Norsk Skogkatt - Mellanaktiva, inte slöfockar men inte flängiga
Abessinier/Somali - "Blandning mellan apa och nyårsraket"
En aktiv ras är ju mer för både er och barnen att leka med, att fara runt med och skratta åt. De står för mycket underhållning! En lugn ras innebär ju mer mys eftersom det oftast är Prio 1 för en lugn katt. Myspys och gos och mer gullegull. En mittemellanaktiv katt innebär ju lite mer fördelat - lite av varje. Vad som är lagom är helt upp till en själv. Jag själv har 4 katter just nu - 3 lugna och 1 som för det mesta är sjövild. Jag föredrar lugna katter, men den som är så galet aktiv står för min vardagliga underhållning (hon håller igång även nattetid).
Efter vad du beskriver låter ragdollen perfekt för er. Om ni vill ha en innekatt! För man får inte släppa ut ragdoll katter de blir jätte lätt påkörda eftersom de är så godtrogna och de har inte samma instinkt som andra katter. De är väl inte den smartaste rasen riktigt. ragdoll e bra för er som familj eftersom de har stort tålamod med barn. de är lugna och tillgivna men också ganska lata. om ni vill ha en katt som leker mer så kanske tex norsk skogkatt vore mer för er eller birma. men jag har haft 3 olika skogisar i familjen och de har alla varit ganska reserverade, de väljer en i familjen som de tyr sig mer till och jag tror ragdoll går bättre ihop med barn..vet inte om jag håller med #5 riktigt men det är min erfarenhet. Du nämnde ju bengal med men är det pga utseendet du gillar rasen? för den är typ ragdollens motsvarighet skulle jag säga.
Ragdoll är känd för att vara som en hund lite, följer efter en och möter en vid dörren. de har gärna sällskap av andra katter eller en hund och anpassar sig lätt.
Jag har själv en perser blandning (75% perser och det märks väldigt mycket hos han) ..om jag köper en katt igen blir det en perser utan tvekan älskar denna ras!
#6 Låter som en härlig typ :-) Har hört mycket härligt om rasen och jag var väldigt sugen på en förr. Men eftersom det är en relativt lugn ras så undrar jag vad den kommer tycka om att ha 2 barn som för liv?
Den kommer såklart få ett ställe att gå undan på, och även en rastgård i vår trädgård.
#7 Lite eftersom att barnen antagligen kommer ha full rulle om dagarna så tycker jag detta är mycket svårt. Själv föredrar jag lugna myskatter, men eftersom det måste till stor del anpassas efter barnen då de kommer ta stor plats så låter en aktiv katt kanske mer som något för oss.
Kommer att bygga en rastgård i vår trädgård för katterna så de kommer även få njuta av utelivet.
Som du säger vet man aldrig vad man får. Vore ju skönt att veta, men med raskatt tänker jag att man har lite större chanser att veta.
Tack för dina Fruktansvärt kortfattade och hårddragna exempel!
#8 Inte alls bara Bengal p.ga utseendet. Utan just för att det är Ragdollens motsvarighet. Särskillt i aktivering vad jag förstått.
Försöker ta reda på vilken typ av katt som är bäst med lekfulla barn, därför jag dras mellan raserna. Ragdoll verkar som en väldigt lätt typ som är lätt att hantera. Därför tänkte jag på att den kanske samtidigt inte har något imot att det är full rulle hemma.
Men samtidigt funderar jag på om de inte kommer trivas då det är mkt fart och bus hemma om dagarna.
Innekatt blir det :-)
Skulle vara kul om fler Ragdoll/Bengal ägare har något att säga. Vad tycker era katter om fart och fläkt? Tål Ragdollen det om den fåtr plats att gå undan? eller vill den hellre ha ett lugnt hem med äldre barn?
Svårt att förklara hur jag tänker men hoppas det kommer fram!
Jag är partisk och säger BENGAL!
Har själv 2 stycken och vet fler som har sina tillsammans med nyfödda samt småbarn och det funkar hur bra som helst, de är väldigt intelligenta och ÄLSKAR när det händer saker, det vill säga dom kommer gilla en stor familj med mycket liv och rörelse…
Många tycker att bengalen är för vild men mina killar kan verkligen koppla av och bara njuta i famnen samt komma och stryka sig mot benen och kräva kel för att 2 minuter senare racea runt i hela lägenheten och brottas i sängen
Man får aldrig tråkigt med en bengal, står du och diskar så leker dom med såpan och doppar huvudet under kranen, ska du montera ihop möbler så sitter dom garanterat på axeln eller möbeln enbart för att studera allt i minsta detalj..
Bengalen är även väldigt pratglad och kan bli helt till sig om man pratar tillbaka och säger åt dom att komma, det blir iallafall en av mina killar.. Vet han inte vart jag tagit vägen så kan han ropa, när jag svarar så kommer han springandes med svansen i vädret och superglad 
Tänk även på att bengaler älskar höjd och ju mer de får följa med på saker, desto nöjdare är dom… Vet bengalägare som tar med sin katt på husvagnssemestrar/båtsemestrar och katten bara älskar det 
Bild på mina små älsklingar 
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Det jag hört däremot om bengaler som jag tror man får tänka på, är att de ofta vill ha sällskap av en till katt så då får man vara beredd att köpa två bengaler.
#9 Ragdollen är ju passande med barn i och med att det tolererar att hanteras lite hur som helst, är ju inviduelt såklart.
En ragdoll kan va en riktig latmask som älskar massa gos och ska va med överallt, bara för att den är lugn så behöver inte det betyda att dem vill att omgivningen ska va lika lugn.
Min ragdoll är en riktig latmask men kan också ha ett riktigt bushumör som jag kan skratta åt länge!
En Bengal är ju precis som #8 nämnde ragdollens motsvarighet (om man utgår från en typisk ragdoll och en typisk bengal)
Jag kan tycka att det ibland känns lite taskigt att stänga in en sån pass aktiv ras som bengaler är, självklart kan man aktivera katten inne på olika sätt men jag tror den får ut så mycket mer av att vara ute också.
Du skriver ju också att du tänker bygga en rastgård i er trädgård och i en sån miljö så skulle säkert en bengal trivas väldigt bra! :)
Jag har inte egen erfarenhet av bengaler utan jag har bara hört från de som har så jag kan ju inte säga så mycket mer :P
Min djurlärare när jag gick på gymnasiet hade själv haft bengaler och beskrev de som "vill du ha en katt som hänger i gardinerna, skaffa dig en bengal"
Det bästa vore ju om du tog kontakt med både en ragdoll- och bengal uppfödare och helt enkelt hälsar på om det står mellan dem raserna dvs :)
/Elin
Jag har fött upp ragdoll och det kan bli tvärt om eftersom dem är så troligt snälla, får ni en katt som inte säger ifrån när barnen kommer och sliter och drar i katten när inte pappa/mamma ser så gör katten inget och så tycker jag inte att katten ska behandlas, OCH JA det blir så!!
Vet själv att folk har fått omplacera sin raggis för att katten är helt enkelt för snäll.
#14 man ska väl inte lämna sina barn ensamma med katten vart har föräldrarna hållit hus då??
#14 så långt tänkte inte jag, värt att tänka på.
Samtidigt så är väl en ragdoll inte helt dum och inte går undan när det blir för mycket för den.
/Elin
#12 Fast TS skrev ju att hon hade planer på att köpa 2 så 
#13 Rastgård eller gå ut med sele uppskattas båda två. Däremot är de bra att anpassa hemmet efter ras osv, så fort jag får eget igen så kommer jag att sätta upp massor med hyllor på väggar och klätterpelar på väggarna så dom kan aktivera sig mycket själv när jag inte är hemma osv…. 
När man har barn så kan man omöjligt passa dom hela precis varje sekund. Dock så skulle man ju så klart höra om katten for illa pga av barnet. Mina 2 barn är väldigt snälla mot våra katter, vilket ju är nödvändigt för att vi ska kunna ha vår uppfödning.
Våra katter älskar barnen. Dom busar ofta & leker kurragömma. Ibland uppfattar dom inte att katten gnäller när dom inte vill mer. Men då förklarar man lugnt för barnet. Men även katterna busar ibland med barnen när barnen inte är med på det. & då får man lugnt plocka undan katten.
Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.
http://piecesofarts.blogg.se
Vi har cornish rex två stycken plus en liten kille på två år snart. Det funkar alldeles utmärkt! Men som sagt lillkillen är ju inte medveten om hur hårt han tar i katterna så vi visste att det skulle bli passande på barn o katter, med tålamod kommer man långt :) katterna går heller inte undan för honom eller säger ifrån :) vilket jag faktiskt är glad för. Men det är inget problem o lillkillen vet att han inte får lyfta eller dra i katterna, fast vi har alltid ett öga.. Chornis är en underbar ras som är mycket social vill vara med överallt på gott o ont. Men svärmor har ragdoll vilka är som sengångare i jämförelse ;) min personliga uppfattning.. Tråkig katt :) men alla är ju olika de är ju söta. Gå på nån utställning då får du se många fina raser o kan fråga dess ägare om hur katten är. Lycka till!!
Jag slår ett slag för siames/oriental!
Sociala katter som gärna är med överallt och busar. Min lille oriental älskar att bädda sängen, eller jag bäddar och han hjälper till genom att springa fram och tillbaka så lakanet blir så skrynkligt som möjligt! ;)
Dom tre jag haft har aldrig varit agressiva mot varken vuxna eller barn utan är alltid tålmodiga och tycker dom det blir för jobbigt går dom bara iväg. Oftast kommer dom tillbaka efter en liten stund.
Samtidigt som siamesen är social och busig är den även en riktig myskatt, efter middagen sitter vi oftast framför tvn och spelar tv-spel eller kollar på nån film och då har jag och sambon varsin myspropp i knät. Sen en stunds bus innan läggdags och så sover vi fyra ihop hela natten. (förutom dom gångerna lillkatten vaknar och vill busa, då får min rumpa bli offret oftast xD)
Men som monica38 skriver är det bra att gå på utställning och träffa katterna i egen hög person, då får ni mycket bättre uppfattning än om ni bara läser på nätet.
Nu i december 8-9 är det utställning i göteborg med katergori 4 special (siames/oriental och syskonraser), men fins självklart massvis med andra raser med!
Lycka till!
Jag föder upp Sibirisk katt (bilden) o Norsk skogkatt o bägge är en mellan katt. Alltså både bus o gos. Är sk semilånghår o har alltså inte så mycket päls som persern som kräver mycket skötsel av pälsen. Jag kammar o borstar för att de ej ska få i sig päls så de blir förstoppade o är mysigt. Givetvis mera då de fäller men annars sköter de sig rätt bra själva.
Jag har haft skogkatt länge men funderade på en till ras o då blev det Sibiren pga att jag ville ha päls men lättskött o en lagom katt. Jag tycker att Skogkatten är mer pratig än Sibiren. Bengalen funderade jag också på men blev avrådd (o det bestämmdaste) då någon hade haft o varit tvungen att ge bort dem. Det hade funnits en prick på väggen så de hade haft sönder hela väggen o han visste flera sådana Bengaler. De är tydligen väldigt aktiva o man hör dem jämnt på utställningarna. Ragdoll funderade jag också på men är knepig att avla på då de har en tendens att bli feltecknade. De föds ju vita o tar tid innan detta syns o jag kände att det orkar jag ej med ,precis som Birmorna o sina sockor. Inte så kul att få en sådan o ställa ut .
Åh, vilka härliga och hjälpsamma svar! Härligt att läsa om alla raser och era erfarenheter av raserna.
Som många säger så kan barn vara lite hårdhänta, därav mina funderingar på om Ragdollen förstår nog att gå undan då de verkar vara en väldigt mjuk och fin ras.
Men nu skrev jag 2-3 år beroende på hur situationen ser ut, så ska inte skaffa katt försen jag ser att barnen förstår att man inte kan dra hur som helst i katterna. Vill att de ska växa upp med djur, men att katten ska känna trygghet då jag sett hur vissa låter sina barn behandla katterna…
Skönt att vi har möjlighet att bygga rastgård, då man lätt kan ta ut de på sommaren óm det skulle bli för mycket om barnen tex tar med kompisar.
Ska bli spännande att besöka utställningar och kika på dessa raser ni glatt delat med er av. Tycker alla låter helt underbara så ska läsa runt lite mer om flera av raserna.
Verkar som att Bengaler kan vara på tok för aktiva i vissa fall?
Kanske det beror på vilken uppfödare man har att göra med?
Tänkte då tempramenten ofta ärvs om jag inte har fel.
# 21 Hur anser du att Sibirisk katt är i tempramentet? Kan de bli en bra familjekatt?
Har en vänn med en Sibirisk katt och han låter barnen gosa ordentligt med honom och bli ompysslad. Han åker gärna runt och sover i dockvagnen ifall hon går runt hemma :-) (utan att vara elak mot katten såklart, utan mest bara ha honom liggandes i och köra lite)
Dubbelt
Har tre barn själv i olika åldrar och det var aldrig några problem med vår katt. En är dessutom benis. Hur det fungerar med barn och katt beror enligt mig ENDAST på hur föräldrarna uppfostrar sina barn! Vår är en huskatt.
Visst nedärvs temperamentet precis som allt annat men eftersom jag pratat med Bengaluppfödare då jag var intresserad så ansåg jag att det inte var en ras för mig iaf.
Jag vet att både Sibirer o Skogisar passar med barnfamiljer men det finns det säkert flera raser som gör. Sedan får man inte förglömma att katter är också individer, vilken ras de än tillhör. Jag har 2 skogisar o 2 sibirer idag o alla är olika. Beror ju en del på om de är fertila el kastrerade också. Tycker iaf att skogisarna pratar högre, sibirerna har ett speciellt mjukt läte.
Att ni ska göra en kattgård låter helt perfekt! Det är det bästa jag gjort i kattväg förutom att skaffa 2 katter i nästan samma ålder. De har så roligt tillsammans o gör att jag kan göra annat än att leka med dem. Vill man ha sin katt vid liv så måste man ha en sådan.
Norsk Skogkatt på bilden.
Vill du ha en lagom katt med lite pälsvård välj en brittiskt korthår, vill du ha lite mer pälsvård välj en brittiskt långhår
säger hon med 3 britter, alla korthåriga och lagom busiga.
Jag har växt upp med Devon rex katter! Fick mina 2 första till familjen när jag var 3 år. Dom har "stått ut med allt".. Underbara katter med fart och liv! Har nu två 4:åringar som är lika underbara dom, tål all hantering och vill vara med på allt :)
#21 Fast att bengaler skulle förstöra saker är ju inte sant, jag träffar MASSOR med ägare via utställning (mestadels uppfödare) och det finns INGEN som har det problemet.. Tror mycket handlar om aktiveringen, blir katten uttråkad eller missnöjd osv så söker den uppmärksamhet, gäller alla raser… Konstiga människa som sa så till dig.. Visst är de aktiva men jag som förstahands ägare tycker inte alls dom är krävande när jag har 2, dom leker o busar med varann och när jag leker med dom så är det precis som vilken annan ras :) däremot verkar dom gilla större yta att röra sig på (har haft mina på 62kvm & 170kvm) #22 Bengalen kräver ingen pälsvård, fäller knappt inget hår alls och min väns okastrerade hane (pappa till min) brukar få vara dotterns bebis och ligga i vagn, den hoppar upp självmant och så fort den tröttnat går den ifrån.. Självklart beror det på uppfödare! Iallafall då det gäller just bengalen då vissa har stora delar av dom äldre linjerna i sin avel och dom kan ibland kräva lite mer men jag har träffat många av dom katterna på show och dom har aldrig vart problematiska, tvärtom hänger dom lungt på axeln innan det är dags för bedömning :) Kommer du i kontakt med Ullis på KungsgardenCats så kan du säkert åka och hälsa på hennes katter, hon bor i Lund och hennes linjer baseras på Europa mest vinstvinnande bengal Cooper, en 9kgs hane som är som en jättebebis, ÄLSKAR att kela med allt och alla ;)

Jag håller på skogis. =) Jag har inga barn själv men när jag är ute på promenad med min hane så kommer det ungar springande och skall hålla på och lyfta honom och hålla på. Han finner sig lugnt i detta och tycker att det är riktigt kul att springa runt med barnen på gården. =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#15 Det räcker med att barnen är i ett rum och föräldrarna i ett annat.. eller är ni hela tiden med era barn i samma rum???
16#
Jo dom är faktiskt så snälla att vissa går inte därifrån även om ett barn skulle få tag och dra i en tass eller päls eller vad det nu kan vara..
Och man kan inte säga att -mina barn skulle aldrig göra så!
Jag har själv 3 små barn men eftersom jag inte jobbar och dem inte går på dagis hela veckorna blir det att man är endel hemma och endel passande med den minsta. Mina katter har dok aldrig råkat illa ut men man ser tendenser till vart det kan leda om man inte ständigt övervakar sina barn. Och försöka göra trygga katter rädda för barn är något man inte gör!
Tackar för alla svar. Efter mycket funderande blir det nog en Ragdoll.
Vi hittade en uppfödare knappt 5 km härifrån och det känns enkelt och skönt att ha så nära!
Men när man även har sparat ihop till en kompis blir det nog en Maine Coon eller en Sibirisk.
Tack för all hjälp! Tror min äldsta på 20 månader kommer älska att ha katt, hon börjar mer och mer tycka att de är intressanta och inte läskiga :-)
Ragdoll blir nog bra, jag har en nu. Men av andras erfarenhet tror jag att Birma är snäppet bättre som lekkamrat till barn.
Eller en burma. Otroligt gosig, tvångsgosar ibland folk som kommer på besök, älskar lek och bus och apporterar gärna. Det är inte en stillsam katt men man skrattar varje dag åt alla roliga upptåg. Hjälper även fastighetsskötaren när han ska fixa något i lägenheten. Bör dock inte vara ensamkatt även om det naturligtvis finns undantag.
Har inte ens haft burma i ett år men när jag träffade en för första gången så var det ögonblicklig kärlek och kunde inte sluta tänka på den. De är beroendeframkallande så om en vecka har jag en till och planerar för ytterligare en. Sen får det räcka……..tror jag😃.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Hade jag haft mindre barn hade jag satsat på en Birma eller en Sebir. Vi har två Ragdolls här hemma men de är lite för snälla och säger aldtig i från. Det gäller inte bara mot barn utan även vuxna gäster som gärna bär på dem. Jag som känner dem få säga i från för dem när de behöver det.
Nu blir jag sådär osäker igen… Har tittat på Siames, kanske de blir bättre ändå?
Ragdoll och Birma= gulliga, lugna och mycket hår.
Siames= livlig pratig gosig och kort hår(med undantag)
Burma= livlig, pratig , gosig och korthårig😉
// Nalle Puh//
Haha, ska kanske kika in på de där Burmorna ;-) Har du några kort på din? :-))
Jag har en kompis som har 2 burmor(systrar) o hon säger o jag har också läst att de ska vara väldigt reviriga.Tänkte ifall man ska skaffa två.
Burman trivs ju ofta inte som ensamkatt men som sagt det finns ju undantag också. Många har ju fler än tre och man kan se hos uppfödare stora burmahögar som ligger ihop. Så det där med väldigt reviriga har jag aldrig hört att det ska vara speciellt för dem. Där jag hämtade min katt levde de sju katter ihop varav de fick ha en brunstig hanne avskild från de övriga och det är ju inte så konstigt. Katthonor är riktiga matriarker oavsett ras. Det är i alla fall min upplevelse av katter.
// Nalle Puh//
Länkar till trådar på burmor.
http://burma.ifokus.se/discussions/5047916ed3b4fd0df4001abd-bilder-pa-lila-burmor?discussions-6
http://burma.ifokus.se/discussions/50463018d3b4fd37590022e7-bilder-pa-paddor?discussions-7
http://burma.ifokus.se/discussions/50463018d3b4fd37590022e7-bilder-pa-paddor?discussions-7
http://burma.ifokus.se/discussions/504977a0d3b4fd336101bec9-bilder-pa-bruna-burmor?discussions-11
här kan du läsa om burmans personlighet.
Hahahaha man kan tro jag är uppfödare och försöker sälja men det är jag inte.
// Nalle Puh//
Röstar också på burman ;) Köpte min första i nov o är helt kär i rasen. Min Perry är otroligt snäll och cool. Superlätt att hantera och sällskaplig. Bästis med hunden och sover alltid med oss i sängen. Håller på att klickerträna honom och han har i alla fall lärt sig snurra på komando ^^. Han är en okastrerad hane men har ingen jobbig attityd som många hanar kan få.
#45 Vilken fin bild på Perry och hunden. Kul att du klickertränar. Har sett lite av den på film.
// Nalle Puh//
#46 Tack :)
Ska kika lite på länkarna :-) söta små katter ni har!😊
#48 Ett tips i kattdjungeln. Kolla in på Sverak var och när det är kattutställningar i närheten av ditt hem. Ett ypperligt tillfälle att prata med uppfödare och titta närmare på katterna. Gör en lista med frågor och tänk på vad ni vill ha för typ av katt. Sen kommer säkert de flesta att försöka sälja in sin egen ras men…..det är en kul utflykt och lärorik.
// Nalle Puh//
Jo jag ska försöka komma ut på lite sånt när lillan blir lite större. Allt är lite för långt att åka för oss då hon ska amma så mycket ;-)
Men det är ett bra tips. Som tur är bor Ragdoll uppfödaren så nära så kan hälsa på först :-)