Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1547 ggr
thildatessie
0

Bajsar fel,testat allt.

Hej!

Jag har två katter, Tusse och Baloo. De har börjat att bajsa och kissa (en gång) i vår säng. Den senaste månaden har jag tvättat överkastet minst 5 gånger. Det börjar bli jobbigt…… De är fd vanvårdsfall och hade problem med magarna i ca 6 månader när de kom hit. Tusse är nu helt återställd med Baloo får "återfall" då och då. Nu idag var han mkt lös och min tanke var att han kanske låg i sängen och sov och inte hann till lådan? (den är 2-3 m mellan sängen och ena lådan).

Jag trodde att Tusse hade problem med att lådan var för liten så de fick en IKEA-back (sån man har under sängen) som låda med ganska mkt sand i. Det händer ändå. Det är väldigt jobbigt att behöva tvätta massa och jag vet inte vad problemet är. De får gå ut lite men bara när vi är hemma, jag tror att de protesterar lite men jag kan inte ha kattlucka eller ha de ute när vi inte är hemma..

Innan jag hittade Mjaus Kattsand som jag är nöjd med så provade jag massor med olika sand  (alla sorter jag vet utom Everclean och den andra liknande men jag har inte råd med den nu) men de gillade inte heller något av de så jag ska inte testa igen. Detta är kanske 6 månader sedan. jag har ingen uppfattning om hur länge de har börjat med att  gå fel på lådan men det har blivit värre de senaste ca 2 månaderna.

Baloo äter mest Majus blötmat nötkött (har inte velat mixa för mkt med hans mage) och Tusse äter mest Eukanuba Lamb & Liver men jag ska byta till spannmålsfritt. Annars smakar de av varann.

Har ni några tips på vad jag kan testa mer? det kan väl inte va så att mina katter är så lata att de inte orkar gå till lådan?

[Anyniel]
0

Har du en eller två lådor just nu? :)
Ibland kan katter vilja ha fler att gå på då dom ibland inte vill kissa och bajsa på samma ställe. Och har dom då hittat ett annat ställe kan det vara knepigt att sluta gå just där.

thildatessie
0

#1 de har backen och en liten vanlig. Innan hade de två små. På natten har de bara en liten men de bajsar inte fel då.. de är kastrerade och ca 1,5 år

OberonsMatte
0

Hur ofta rensar du lådorna från kissklumpar och avföring? Är sanden du använder finkornig, klumpbildande och parfymfri?

Sajtvärd Katter iFokus

thildatessie
0

#3 jag har mjaus klumpbildande sand. Jag försöker rensa en gång om dagen men erkänner att det inte alltid blir så..

[helenal]
0

rensa lådan oftare och köp en till ikea back. jag rensade lådan flera ggr om dagen när ja hade tre hittekatter hemma…

OberonsMatte
0

#4 Ja, rensar du inte ens varje dag är dina katters felbajsande en helt naturlig följd av det. Minst 2 ggr per dag ska kattlådor rensas + när man märker att det finns bajs där. Lådornas antal ska vara lika många som antal katter + en extra (alltså 3 till dina 2 katter) om man vill göra lådsituationen så optimal som möjligt.

Jag känner inte till Mjaus Kattsand. Är den finkornig? Av de sorter man kan köpa i vanlig mataffär rekommenderar jag annars Pussi Kompakt.

Sajtvärd Katter iFokus

Sagolika
0

#6 Instämmer. Om de inte är kastrerade, så gör det också. Det kan också hjälpa.

Fridaaaa
2

#6 Ska? Finns igentligen inget "ska" hur ofta man rensar kattlådorna eller inte. Vi rensar 1 gång/dag, fungerar kanonbra. Dock går min ena en hel del ute men ändå :)
Jag har 1 kattlåda till mina 2. Den ena gör mycket ute, honkatten går inte ut ens på vintern. 
Så finns inga "ska". Kanske "bör" men inga "ska" :) Man får se hur det fungerar hemma hos sig själv liksom :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OberonsMatte
4

#8 Jo, innan man börjar påstå att man "testat allt" kan man börja med att utgå ifrån erfarna kattbeteenderådgivares rekommendationer och då ska man rensa lådan så ofta för att komma tillrätta med eller undvika felkissande/felbajsande.

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
1

#9 Rekommendationer ja, men det är inte samma sak som "ska" :)

OberonsMatte
6

#10 När det handlar om felkissande och felbajsande katter spelar det ingen roll hur skitiga och ofräscha lådor dina katter står ut med. Faktum kvarstår att katter blir oerhört stressade av en sådan situation eftersom de (till skillnad från en del människor) är renliga och doftkänsliga djur.

Sajtvärd Katter iFokus

thildatessie
0

får väl sätta dit en till låda igen då. Pussi kompakt var värdelöst enligt både mig och katterna.

Självklart är de kastrerade.

Jag vet att de ska ha 3 lådor men de använde inte alla när jag hade de innan.

Fridaaaa
3

#11 Sitter du och påstår att mina katter har sktitg coh ofräsch kattlåda?
Då har du helt fel. Släng inte ut dig en massa skit tack!
Det är kränkande det du skrev och att du ens har mage att skriva det!

Jag har haft katt sedan jag fyllde 3 år, jag vet hur man sköter katter på bra sätt!

annzoo
1

Om katten som äter blötmat är den som är lös och missar lådan hade jag faktiskt gett rådet att ta bort mjau blötmaten helt då flera katter reagerar med diarre på blötmat.

Har du uteslutit mask och parasiter tex giardia, tritrichomona, bandmask mm?

Mina råd är att:
- rensa lådan ofta mer än en gång om dagen.
- fler lådor med mycket sand
- sluta med blötmaten för att se om de blir bättre
- testa procolin eller diarsanyl pasta
- uteslut mask och parasiter

Josefa
2

#4 Lite märkligt resonemang. Har testat allt, och så rensar du inte ens lådan varje dag.

Whirlie
4

Jag tror att det är med katter som med människor. Vissa är ok med det mesta och vissa är väldigt känsliga varelser. Och så finns det allt däremellan.

En katt som är stabil på lådan och aldrig haft en obehaglig "lådupplevelse" tror jag kan gå på lådan med vilken Kattsand som helst och under vilka förhållanden som helst utan att fundera nämnvärt på det. Andra katter är extremt pedantiska med lådan. En vän till mig har katt och rensar lådan kanske varannan dag, ibland ännu mer sällan. Hans katt sköter lådan exemplariskt. Min katt däremot måste ha två kattlådor med tjock, finkornig och klumpbildande sand och utan huv för att trivas. Och jag städar kattlådorna så fort jag märker att hon gjort något där.

Om man har fler än en katt måste man se till att de har möjlighet att gå på en ren låda. Katter i det vilda kissar och bajsar sällan eller aldrig (har jag fått höra av min veterinär med egen kattuppfödning) på samma ställe, och framförallt inte på samma ställe som en annan katt. Enligt henne betyder det på kattspråk att man muckar gräl.

Har man flera katter kan det även vara så att den ena katten vaktar kattlådan så den andra inte kommer till, och får då gå någon annanstans att göra sina behov. Det är därför viktigt att kattlådorna står på olika ställen i lägenheten. Jag har även förstått att katter inte är som vi, som vill gå undan och göra våra behov bakom en stängd dörr. De vill gärna ha uppsikt över sitt revir även då. Vilket i mitt fal, som har jobbat med att ändra beteendet hos en felkissande katt, innebär att jag ibland får njuta av en bajsande katt precis bredvid TV-bänken vid fredagsmyset. Men hellre det än torka kattkiss från golv, säng eller soffa.

Det kan vara värt att se över maten också. Om de är dåliga i magen kan det ju vara svårt att hålla sig till lådan. Jag vet ju själv hur det kan kännas när man får en sådan där "jag måste på toa nu upplevelse", då har man inte så mycket marginaler.

Lycka till!

Labolina_73
1

Bara en fråga till TS, skulle du vilja gå på toaletten om flera varit där eller även du själv kanske dagen innan och både kissat och bajsat utan att spola efter dej,, eller hade du tyckt att det var otrevligt?

//Linda

thildatessie
1

Bara för att jag inte städar den varje dag så betyder de inte att de är mkt smutsigt?! Mina går ut och gör en del där. F*n vilken dålig stil och stämning med påhopp. Mina katter verkar vara känsliga på just det men de var så ibland redan innan när jag städade varje dag. De är fd vanvårdsfall och bodde med ca 20 katter i en liten lägenhet. Kanske hänger ihop med de?

Formulerade titeln fel jag vet. Herregud vilka språkpoliser.

#14 har kollat dem och det är inget med hälsan eller mask. Jag ska sköta lådorna bättre och se till att ställa fram fler lådor fast de inte används..