Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1094 ggr
CarroF91
0

Min katt kissar i sängen

Har nu under en längre period gjort allt för att försöka få min minsta kisse att sluta kissa i sängen. Det tar väldigt mycket tid att varje dag behöva tvätta täcken och sängkläder. Testade först feliway, sedan bytte jag även sand i lådan. Detta funkade ett tag, men i förrgår kväll hoppade hon upp och kissade ändå. Någon som har tips på vad man kan göra?

OberonsMatte
0

Hur många lådor (och katter) har du?

Vilken typ av lådor?

Vilken typ av sand (märke och sort)?

Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?

Hur ofta rensar du lådorna från kissklumpar och avföring?

Är det duntäcke i sängen?

Sajtvärd Katter iFokus

CarroF91
0

Jag har två katter och en stor låda med lock. Hade först crystal clear (tror den heter så), den vita hårda iaf. Bytte sedan till classic extreme. Rensar lådan flera gånger om dagen, eftersom jag själv trott att hon tycker lådan är äcklig, men det hinner den aldrig bli. Är kanske 3-4 cm sand i lådan. Har ej duntäcke.

CarroF91
0

Har den väldigt finkorniga sanden nu.

annzoo
0

hur gammal är katten? kastrerad?

CarroF91
0

Hon är 6 månader, ej kastrerad än. Tror du det bero på att hon blivit könsmogen? Detta har pågått ett tag nu och alla har sagt till mig att avlivning är enda alternativet eftersom detta snart kommer bli ett invant beteende. Ringde då som sista utväg en kattbeteendevetare och hon sa hon till 100% kunde säga att detta endast berodde på att jag hade fel sand.

OberonsMatte
0

Skaffa en till låda (minst). En del katter vill ha en låda att kissa i och en att bajsa i. Att gå på en låda som redan använts av en annan katt kan också vara väldigt påfrestande. Lådorna bör vara stora och öppna. Är det huv och svänglucka på lådan ska svängluckan definitivt bort, och helst även huven.

Extreme Classic (gold label) är väldigt bra sand, så den ska du fortsätta att använda. Se bara till att sandnivån hålls tillräckligt hög (5-10 cm) och att sanden rensas från kissklumpar och avföring minst varje morgon och kväll + när du märker att någon har bajsat.

Sajtvärd Katter iFokus

CarroF91
0

Ja så kanske den hette :) Denna sand funkade ju jättebra i början, men blev lite besviken när hon satte sig och kissade igen. Ska sätta fram en till låda när jag kommer hem från jobbet ikväll.

AgnetaB
3

Jag har en katt som började löpa vid 5 mån o då också kissmarkerade vid löp, inte alls roligt. Med andra ord så skulle jag kastrera o sedan se vad som händer.

annzoo
1

#5 ja de kan bero på könsmognaden. En honkatt kan bli könsmogen vid 4-5 månaders ålder och vissa börjar även revirmarkera utanför lådan så kastrering är något du bör göra snarast.

Vissa katter vill ha 2 lådor, vissa vill enbart ha öppna lådor utan tak. Testa ta bort taket på lådan och skaffa en låda till. Du kan köpa en stor plastback. Att folk runtomkring dig tycker avlivning löser allt skulle jag inte lyssna på dem. Det finns mängder med saker att göra för att få bukt med problemet.

CarroF91
2

Nej avlivning är inget alternativ för mig, och kattungar ska de inte heller bli några så kastreras ska hon göra snarast. Ska även testa med två lådor. :)

[helenal]
0

ja kastrera först och sen får du se om problemet kvarstår..

Sagolika
0

Kastrera. UVI kan också göra att de kissar på mjuka saker. Kolla hos vet så hon ej har det.

vinteralvan
0

När du tvättar täcket så ha ättika i sköljmedelsfacket så får du bort lukten.

Whirlie
1

Veterinärundersökning med urinprov och gärna ultraljud av urinvägarna. Kastrering. Tre kattlådor av olika slag placerade i olika delar av lägenheten. Prova dig fram till om hon vill ha med eller utan huv. Fortsätt med den sand du har. Har själv en kisskatt som nu sköter lådan, men vi är inte klara ännu. Så jag har fler tips om du vill ha och det behövs. Avlivning är inte alls det enda alternativet, det finns många andra. Men kastrerad först, och gör en ordentlig undersökning av urinvägarna (samtidigt alternativt om kastrering inte hjälper). Och placera ut fler kattlådor. Det borde kunna lösa ditt problem. Lycka till!