Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 2516 ggr
misslilly
0

osäker? mår hon bra..kastrering elller?

Hejsan!

Min katt har löpt ca 1 gång i månaden i ca 1 år. Nu har hon helt plötsligt inte löpt alls på 5 månader?

Mår hon bra?

Ska det vara så?

jag tycker ju bara att det är skönt att slippa höra hennes jamande hela tiden men man blir ju liiite orolig :)

Tänkte att jag skulle köpa P piller åt henne men när jag googlade på det stod det att det inte är något bra för katter och att det kan leda till hjärtproblem och massa andra problem.

Hur mycket kostar det att kastrera?

snälla hjälp mig och säg allt ni vet om det här med P piller och kastrering.

ni som läst min andra tråd om min förkylda katt vet hur det är att försöka övertala min mamma att hjälpa mig.

Så snälla hjälp mig nu att komma fram till något som är bra för min älskade katt :)

kram

Mindyy
4

Kastrera henne. Kostar väl runt 1000 kr, beror på vart du bor.

Mindyy
4

Angående p-pillerna kan det orsaka juvertumörer bland annat så det är inget alternativ som rekommenderas i längden.

VildaVittra
4

Det är oftast billigare att kastrera honkatter på landsbygden. Jag betalar runt 600 kr per katt.

Att katten inte löpt nu på fem månader är inget konstigt då det är vinter och de har ett naturligt uppehåll då. Runt mars brukar det sätta igång igen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rumblebee
5

Att låta en katt, speciellt en hona, gå fertil kan bli dyrare än en kastrering.
Med p-piller finns som redan nämnt, risk för juvertumörer som pillren kan orsaka efter lång användning.
Skulle hon dessutom lyckas bli dräktig så kan även det bli dyrt, speciellt om hon skulle behöva ha kejsarsnitt för att föda ungarna.
Och OM hon skulle lyckas bli dräktig och behöva kejsarsnitt, så skulle det kunna kosta uppåt 20,000. Och p-piller skyddar inte mot dräktighet som det gör på människor, det avbryter bara kattens löp.

[Emma--]
2

En annan risk att hålla henne fertil och när hon löper är livmoderinflammation. Det enda man kan göra för att ta bort den risken är att kastrera katten.

Katthemsmatten
4

Misslilly, jag tror att om du visar mamma alla argument för att låta kastrera din katt så kommer  hon att förstå att det blir mycket billigare att kastrera än att låta bli. Du har ju lyckats övertyga henne ang. försäkring, så du kommer säkert att lyckas. Kanske kan du, för att visa att du är allvarlig med din fundering, erbjuda dig att ta litet av pengarna du sparat för hennes sjukvård och betala med och så kan mamma betala resten.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Kakaokaka
0

Ni ska nog kastrera katten så att det inte blir några hoppsan-kullar om hon går fritt ute (?). Kostar väl runt 1000 ungefär.

Edit: Har inte läst någon av dina andra trådar.

misslilly
3

hon är en inne katt och är bara ute någon gång ibland när vi är ute och promenerar i koppel.

Har inte råd att kastrera henne just nu,men jag har bestämt mig för att kastrera henne så fort jag har råd :)

Men liksom hur gör man? ringer man till veterinären och ber om en tid eller? lite svårt för mig och veta när jag inte har så mycket erfarenhet och har aldrig varit hos en veterinär.

kram på er alla :)

MonicaLagerquist
0

#8 Hur gör du om hon får livmodersinflamation en fredag kväll?Det kostar betydligt mer än vad en kastration kostar.Min förs

ta hona fick det och det kostade för åtta år sen lite drygt 7 tusen.

Stolt ägare till tre La permer

Gatukorsning
6

Misslilly - gör så här:

Börja med att leta efter vilka veterinärer eller djursjukhus det finns där du bor eller i närheten. Gå in på deras hemsidor, där står det oftast hur mycket det kostar att kastrera en katt, vad det kostar med vaccinering osv. Ring dem sedan och berätta att du vill kastrera katten, de kommer att fråga dig om vad katten heter, hur gammal den är, om den är försäkrad och vem som står som ägare på katten. De vill även veta om katten är frisk.

Sedan bokar de in en tid för kastrering av katten som passar dig. Man brukar inte behöva vänta så länge på att få en tid för detta, då det är ett vanligt ingrepp. Men det är lite olika beroende på var man bor.

Jag tycker att du ska berätta för veterinären hur gammal du är och att detta är något helt nytt för dig så att de är noga med att förklara hur allt går till. Jag är öertygad om att de kommer att tycka att du är en ansvarsfull kattähgare som verkligen vill kattens bästa!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Katthemsmatten
4

#9 TS är ett barn som försöker få sin mamma att förstå att en katt är en familjemedlem. Hjälp henne med goda argument för att övertyga mamman istället för att komma med pekpinnar. TS har kommit så pass långt att hon i alla fall fått mamman att fatta att en veterinärvårdsförsäkring är en investering för att slippa framtida stora kostnader. Inte dåligt jobbat av ett barn vars föräldrar anser att en sjuk katt skjuter man och skaffer en ny!

MonicaLagerquist
1

#11 Då får barnet förklara för sina föräldrar att det kan kosta betydligt mer att strunta i att kastrera.

Stolt ägare till tre La permer

Gatukorsning
3

Misslilly!

Jag kom på en annan sak, det finns just nu flera olika veterinärmottagingar som har kastreringskampanjer på gång. Det kanske kan vara något för dig att kolla upp?

Jag har skickat pm till dig om veterinärklinik.

#12 TS är 13 år och vill ha tips, hjälp, råd och stöd från oss på forumet då hon berättar om att hennes mamma inte alltid har varit så behjälplig i detta. Läs gärna hennes andra tråd om oro för en förkyld katt så kanske det är lättare att förstå TS.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Katthemsmatten
2

#12 Hon jobbar på för att få föräldrarna att fatta det som hon själv redan har förstått. Det finns fortfarande vuxna som tycker att en katt kostar en hundring och varför då kosta på den. Det är billigare att köpa en ny. Så ser verkligheten ut i huskattsvärlden fortfarande år 2013.

misslilly
8

tack för alla snälla tips och råd! det går bättre och bättre att prata med mamma och nu kanske hon till och med kan betala kastreringen för missen!

jag blir så glad att vissa av er förstår att jag vill min katts bästa och det är därför jag har bett er om hjälp!

tack så mycket allihopa!

Gatukorsning
3

#15 Va roligt att höra Misslilly! Du är duktig som pratar med din mamma om detta. Härligt att höra att hon har börjat förstå detta bättre. Bra jobbat!

Katthemsmatten
2

#15 Du gör ett fantastiskt arbete med att få mamma att förstå hur viktigt det är att man ger en katt den vård den förtjänar. Jag tror att mamma har mjuknat för att hon förstår hur viktig kisse är för dig och för att du tagit så stort ansvar genom att skaffa information om hur man bör sköta sin katt alldeles själv. Tycker att du ska vara stolt över dig själv och glad över mammas ändrade attityd. Klappa kisse och njut!