Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1137 ggr
Lisemarie
0

Han driver mig till vansinne

Hej! Fick hem en katt för ca en vecka sedan. Okastrerad hane på 1-1,5 år. Allting har gått bra, fram tills igår eftermiddag då han började jama. Självklart har det kommit något litet jam innan, men aldrig såhär. Han har jamat oavbrutet från typ 16.00-7.30 Det är inga låga, vanliga läten, utan han tar i för kung och fosterland ända nerifrån tårna. Varför gör han så? Kan han ha ont någonstans? Det är ju någonting han är missnöjd över, men hur ska man veta vad? Vore tacksam för svar, han håller på att driva sambon till vansinne. Han har inte fått sova en blund inatt.

fvanilla
3

Han kanske jamar efter katthonor? Kastrering brukar ta bort sådant beteende.

Lisemarie
3

Det kan alltså vara så? Det är nämligen det jag misstänkt, speciellt med tanke på att det i lägenheten bredvid bor en fertil hona. Jag har redan bokat en tid för kastrering, så förhoppningsvis hjälper det, så jag får väl stå ut i två dagar till.

FruFilur
3

Det är nog inte ens "kan alltså vara så", utan det är med absolut största sannolikhet så, med tanke på att en fertil hankatt har VÄLDIGT bra nos för fertila honkatter, så han sjunger ju för glatta livet för att uppvakta den gottdoftande damen bredvid…

Räkna dock med att beteendet kan sitta kvar ett tag efter kastreringen också, det är inte så att bara för att kulorna tas bort är det som en av & på-knapp, utan hormonerna kommer spöka ett tag till, och ju längre de gått fertila desto mer befäst är beteendet…

Ett ganska effektivt sätt att få tyst en stund är att blöta ner katten, då blir han upptagen med att tvätta sig torr, men om katten är en ny bekantskap och inte van att bada så är det kanske inte den mest lyckade handlingen….

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

AgnetaB
1

Håller med Fru Filur! Din har ju i en annan tråd också börjat kissa inne.

tar några veckor iaf innan katten "känner" sig kastrerad men är individullt.

Josefa
0

Det är även ganska vanligt, speciellt med katter som inte är små ungar längre, att de går runt och ropar och gråter när de precis har flyttat till nytt hem. Det går över när de känner sig mer trygga.

Hawknestgrove
0

Självfallet är det könsvrål han håller på med. Så det kommer att sakteliga gå bort när han blir av med klockspelet

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....